Gasregulator

Post Reply
martind
Posts: 1
Joined: 2006-08-04, 06:41
Location: Göteborg

Gasregulator

Post by martind »

Min BMW 316g har slutat gå på gas. Kan endast köra på bensin, när jag försöker koppla om till gas dör den. Någon som har erfarenhet av detta, är det gasregulatorn som måste bytas? Fick igång gasdriften vid ett tillfälle men nu har den gett upp igen.

Någon som har tipps om verkstäder i Göteborgstrakten som kan gasbilar?

/Martin
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

På min Opel Astra var det fel på regulatorn. Den sitter i motorrummet. Det yppade sig så att motorn gick ojämnt och nästan dog, särskilt på låga varv. Efter att den bytts så går den bra.
proverb
Posts: 3
Joined: 2008-01-21, 21:24

Post by proverb »

Svarar på frågan i denna gamla tråd, alltid är det någon som har nytta av informationen.

När en BMW 316g går att ställa om till gas (gröna gaslampan i panelen tänds) men motorn genast dör är det nästan säkert magnetventilen som är felet. Från tanken leds gasen till en magnetventil som sitter på bilens underrede på höger sida övanför bakaxeln. Den har till uppgift att strypa gastillförseln när motorn går på bensin eller är avstängd. Kryper man in under bilen med en ficklampa ser man den. Ventilen i sig är rostfri och solenoiden (spolen) vars magnetfält öppnar ventilen är ingjuten i plast. Hela konstruktionen sitter helt oskyddad under bilen.

Förr eller senare (på nästan varje bil enl. uppgift) tränger fukt in i solenoiden, den börjar rosta och slutar att fungera. Ingen gas kommer fram till motor. Man märker det också genom att det karaktäristiska ticket från ventilen (hörs inifrån kupén) när man slår över till gas uteblir.

Om den gröna lampan i insturmentpanelen inte tänds är det något annat fel: elektroniken tycker inte att förutsättning finns för att gå över till gasdrift.

Den dåliga nyheten är att BMW tar 8000 kr plus monteringskostnad för att byta ut ventilpaketet, slutsumma ca 10000 kr.

Den goda nyheten är att det verkar som man kan fixa det själv för ca 2000 kr. Det innebär arbete med en gasinstallation så försiktighet krävs, och man gör det på egen risk. Jag anser det vara säkert om man tänker sig för.

På tanken bakom passagerarstolen finns en huvudavstängningskran. Stäng den!

På ventilen finns tre gasledningar kopplade med lekande mutter och konkoppling. En från tanken, en till motor och en som går någon annan stans som jag inte identifierat. Skruva loss dessa med en fast nyckel. Lite gas pyser ut när man lossar på den från tanken, bara det som finns i ledningen mellan tanken och ventilen (om man stängt kranen). Antar att det är viktigt att skydda ändarna på ledningarna om man avser köra bilen på bensin tills vidare.

Skruva loss elanslutningen till solenoiden.

Två skruvar mot fästvinkeln lossas och sedan har man ventilen med solenoid i handen. Är plasten sprucken och spolen innanför rostig kan man räkna med att det är problemet. Se bilder.

Ventilen och solenoiden är av tyska märket herion. BMW byter bara hela ventilpaketet, men eftersom ventilen är rostfri räcker det att byta solenoiden. Den kostar ca 2000 kr inkl moms (Art nr: 0000000381001200, Benämning: Spole Herion 12Vdc M24x1, Leveranstid: ca 4 veckor). Jag har beställt den från specmacomponent.se.

När den kommer i början av februari antar jag att det bara är att, byta ut den, motera tillbaka allt, vrida på kranen och köra på gas igen. Om intresse finns kan jag följa upp när jag kommit så långt.

Någon som har synpunkter eller ytterligare tips?

/Proverb

____________________________________________________
Volvo V70 bi-fuel -05
BMW 316g -98

Image
Image
_____________________________________
Volvo V70 bi-fuel -05
BMW 316g -98
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Välkommen till forumet! (för visst är dethär ditt första inlägg?)

Trevligt med hemmamekare! Har känts som det saknats sådana på forumet... givetvis så är det alltid viktigt att tänka på säkerhet när man mekar, men det är ju inte specifikt för gasbilar, utan gäller ju i allmänhet!
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Kan ett fel på denna ventil även innebära att motorn hackar, rycker och tappar kraft vid belastning såsom vid acceleration och uppförsbackar? Finns samma ventil på Astra? Min Astra gick ju bra efter att gasregulatorn byttes, men i våras fick jag problem igen. Den började då rycka enligt ovan och även gå lite ojämnt på tomgång. Var till verkstad flera gånger men de lyckades inte fixa problemet.
Det du skriver om tickandet tycker jag låter intressant, för jag har hört detta svaga tickande, men inte vetat vad det kunde vara. När jag tänker på det så undrar jag om jag har hört detta tickande på senare tid. Måste genast försöka lyssna.
proverb
Posts: 3
Joined: 2008-01-21, 21:24

Post by proverb »

Tack för välkomnandet.

Nu är den nya solenoiden kommit och är monterad. Allt fungerar och jag kör på gas igen.

Jag vet inte hur det fungerar på Opeln, men det låter inte som magnetventilen eftersom den inte stannar helt på gas.

Är det skillnad på om det är lite eller mycket gas i tanken?

_____________________________________
Volvo V70 bi-fuel -05
BMW 316g -98
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Nej, det är ingen skillnad beroende på gasmängden i tanken. Däremot tycker jag att det är något bättre vid kall och torr väderlek (minusgrader).
Har faktiskt märkt tendens till hackighet även vid ett par tillfällen med bensindriften. Dels vid ett hastigt gaspådrag från stillastående med kall motor, dels en gång med varm motor vid omkörning i lätt uppförsbacke med tung snö.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Har nu fått ordning på problemet med den ryckiga och ojämna gången :) , läs i denna tråd http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=4511#4511
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Snälla, sluta korsposta (posta i flera trådar)! Jag har läst det här inlägget säkert fem gånger nu.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

larfor:
Skönt att det löst sig!
Som torkel sa dock, kanske inte behövs nämnas i upp emot 10 trådar (även om du varit inne och skrivit om problemet i dessa trådar tidigare). Rensade lite grann.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Obviousman
Posts: 4
Joined: 2010-02-23, 22:34
Location: Stockholm

Re: Gasregulator

Post by Obviousman »

proverb: Min magnetventil har blivt sämre med tiden och under december la den ner helt. Jag rullade in till bilvprovningen i Södertälje och skapade viss förvirring. BMW med gasdrift? En gubbe irrade iväg och letade efter sniffern, hans kollega knappade på datorn efter föreskrifter vid läckagetest. Blev inget av det då min ventil vägrade. 2:a till undertecknad som inte hade läst på före... Så det blir till att jaga rätt på en solenoid från Specmacomponent. BMW Solna ville ha ca 9500 för ventilen. Aj.

Borde det inte skapas en kategori under gasfordon för oss BMW-ägare, vi är få men all info om våra udda bilar på ett ställe måste vara rätt?
BMW 316g -98, BMW 518g -96, BMW 525iA -95, Alpina B10 BiTurbo -93
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gasregulator

Post by Hewey »

Obviousman wrote:Borde det inte skapas en kategori under gasfordon för oss BMW-ägare, vi är få men all info om våra udda bilar på ett ställe måste vara rätt?
Förstås skulle ni få en egen BMW kategori, eftersom det finns elementära gas-BMW bil ägarna här. Och om någon har en eftermonterad gas-BMW, det skulle vara mycket intressant att höra om erfarenheter.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Hasso
Posts: 26
Joined: 2009-10-13, 12:23
Location: Kumla

Re: Gasregulator

Post by Hasso »

Obviousman wrote:proverb: Min magnetventil har blivt sämre med tiden och under december la den ner helt. Jag rullade in till bilvprovningen i Södertälje och skapade viss förvirring. BMW med gasdrift? En gubbe irrade iväg och letade efter sniffern, hans kollega knappade på datorn efter föreskrifter vid läckagetest. Blev inget av det då min ventil vägrade. 2:a till undertecknad som inte hade läst på före... Så det blir till att jaga rätt på en solenoid från Specmacomponent. BMW Solna ville ha ca 9500 för ventilen. Aj.

Borde det inte skapas en kategori under gasfordon för oss BMW-ägare, vi är få men all info om våra udda bilar på ett ställe måste vara rätt?
Tjena Kollegan.
Hur gick det fick du gång på gasen igen ??.
Mvh Hasso
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
Obviousman
Posts: 4
Joined: 2010-02-23, 22:34
Location: Stockholm

Re: Gasregulator

Post by Obviousman »

Vi får se. Lämnade iväg bilen till en bekant som är duktig hobbymek idag. Bilen har stått med körförbud sedan april... Jag beställde solenoiden av Specmacomponent i början av mars, fick ett paket från Tyskland för 3 veckor sedan. Gissar att de bygger dem i små serier?

Hade det bara varit ventilen som skulle fixas så hade jag försökt själv. Nu var det dags att byta självjusteringen till bakbromsarna också, fick en 2:a även för handbromsen senast. Byta klossar och skivor gör jag gärna själv men så fort det är en bromstrumma inblandad överlåter jag jobbet åt andra utan att tveka en sekund.
BMW 316g -98, BMW 518g -96, BMW 525iA -95, Alpina B10 BiTurbo -93
Obviousman
Posts: 4
Joined: 2010-02-23, 22:34
Location: Stockholm

Re: Gasregulator

Post by Obviousman »

Och det gick bra. Nu är bilen godkänd hos Bilprovningen, men det var inte lätt att hitta en tid i Sthlm, tio minuters hamrande på F5 i två olika fönster gav resultat. 29 km enkel resa till Lapplands Väsby, liten inrättning med 2 platser. Gas-sniffern gick bet och bromsarna fick beröm.

Min mek fick använda mkt våld för att få isär solenoiden från ventilpaketet, typ hydraulisk press. Den gamla solenoiden var rejält rostig på insidan.

Relaterat: Köpte mig problem idag i form av en sliten BMW 518g -96. Den behöver en rejäl dos kärlek samt en översyn av gasdriften...
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gasregulator

Post by Hewey »

Oj vad fint, lycka till med din nya bilen! Jag har också drömt om en sådan kvalitetsbil, och kanske på någon dag ska jag också köpa en, och då ska jag ha massa frågor... Jag hade förre en 300- serie BMW, och var mycket nöjd med den.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Perier
Posts: 8
Joined: 2014-09-15, 07:57
Location: Lerum

Re: Gasregulator

Post by Perier »

Hej!
Ja det var ju några år sedan tråden var aktiv senast, men jag har inte sett den förrän nu.
Jag har bytt solenoid två ggr på min bil och lyckades efter mycket sökande hitta en hos Parker Store som har butiker på flera ställen i landet. Jag köpte mina i Göteborg. Kostade bar typ 3-4 hundra för några år sedan. Fick köpa en ny elanslutning som passade den nya solenoiden också, första gången jag gjorde detta.

Nu har jag ett annat problem jag kan inte få den att växla bränsle med knappen. Den går över på gas direkt efter start men jag kan alltså inte växla till bensin. Har någon haft detta problem. Skulle ju kunna vara själva knappen, jag har faktiskt inte mätt den. Någon som vet vad som mer är inblandat i bytet av bränsle?
316g-98
Skrotis
Posts: 1
Joined: 2017-08-13, 20:11

Re: Gasregulator

Post by Skrotis »

Perier wrote:Hej!
Ja det var ju några år sedan tråden var aktiv senast, men jag har inte sett den förrän nu.
Jag har bytt solenoid två ggr på min bil och lyckades efter mycket sökande hitta en hos Parker Store som har butiker på flera ställen i landet. Jag köpte mina i Göteborg. Kostade bar typ 3-4 hundra för några år sedan. Fick köpa en ny elanslutning som passade den nya solenoiden också, första gången jag gjorde detta.

Nu har jag ett annat problem jag kan inte få den att växla bränsle med knappen. Den går över på gas direkt efter start men jag kan alltså inte växla till bensin. Har någon haft detta problem. Skulle ju kunna vara själva knappen, jag har faktiskt inte mätt den. Någon som vet vad som mer är inblandat i bytet av bränsle?
vet du möjligtvis vilken solenoid du köpte?
Perier
Posts: 8
Joined: 2014-09-15, 07:57
Location: Lerum

Re: Gasregulator

Post by Perier »

Hej!
Ja det var ju längesen frågan ställdes men det var
851019-012VDC SPOLE
81211N21 DIN kontakt
316g-98
Post Reply