Hur mycket får du i tanken? B180 NGT

Post Reply
victorl
Posts: 2
Joined: 2013-06-26, 12:41

Hur mycket får du i tanken? B180 NGT

Post by victorl »

Hej,

Med anledning av att bilhandlaren som jag köpte bilen av hävdar att inget är fel med denna trots att jag aldrig lyckats tanka mer än 11 Nm3 gas och att tanken ska rymma 16 kg (~22 Nm3) enligt manualen undrar jag hur mycket just du brukar kunna tanka?

Mvh Victor
erik.ml
Posts: 3
Joined: 2011-05-14, 17:40

Re: Hur mycket får du i tanken? B180 NGT

Post by erik.ml »

Hej! Vi har en NGT 170 och vi brukar få i mellan 18 och 21 Nm3 gas i tanken någon gång har vi fått i 24.
Om jag inte har fått i fullt enligt ovan har jag startat om tankningen och det har funkat.
MB B170NGT
victorl
Posts: 2
Joined: 2013-06-26, 12:41

Re: Hur mycket får du i tanken? B180 NGT

Post by victorl »

Ok. Tack för svaret. Det styrker mig i uppfattningen att 11 nm3 är på tok för lite även i praktiken.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Hur mycket får du i tanken? B180 NGT

Post by Johan »

Det är helt klart något fel om du ska få i 22m3 och bara får i 11m3. Det fanns en tid då det kunde vara dåligt tryck på vissa stationer, har aldrig hänt mig och ingen som pratar om det längre.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
SiggeStark
Posts: 1
Joined: 2015-10-12, 08:53

Re: Hur mycket får du i tanken? B180 NGT

Post by SiggeStark »

Hej Viktor, hur gick det med ditt problem? Jag har just drabbats av ett liknande problem: jag får i drygt 10kg, sedan visar mätaren att tanken är full. Var hos Mercedes i Danderyd som säger att jag måste byta tanken till en kostnad av 23000:- !!!
Vore tacksam att få höra hur du löste problemet.
Iggy
Posts: 1
Joined: 2016-04-28, 22:58
Location: Karlstad

Re: Hur mycket får du i tanken? B180 NGT

Post by Iggy »

Jag har ett dilemma på det ämnet.

Jag fick kontinuerligt i ca 15kg. Sen fick jag plötsligt i 2kg. Lämnade den till Veho bil i Karlstad och de meddelade att att de inte kunde felsöka för att de inte fick i någon gas, jag svarade att det var därför jag lämnade in den.
Efter några dagar fick jag svar att den "bakre" tanken läckte i aluminiumdelen. De ville ha 10.000 kr för en ny, men kunde inte garantera att det skulle lösa problemet.
Felsökningen kostade 2500kr.

Genom att öppna luckan i bagageutrymmet (ca 15 st 13mm muttrar) och ca 4 bult i chassit nedanför och ett par gaskopplingar så kan man lyfta ut de tre tankarna (se bild)
Tre biogas.JPG
Tre biogas.JPG (47.92 KiB) Viewed 11816 times
som en enhet genom bagageluckan.
Vi provtryckte med luft och hittade en läcka mellan stålnippeln och "aluminuimpucken" på en (men inte nödvändigtvis den "bakre").
Vi skruvade bort nippeln (se bild)
Biogas puck.JPG
Biogas puck.JPG (17.71 KiB) Viewed 11816 times
, tätade med locktite och skruvade i. Då höll den trycket.
De tre tankarna är sammankopplade med stålrör, i serie, som sedan går fram till motorn.

Vi upptäckte också att en backventil som sitter där påfyllningsröret kommer ner och sedan är kopplat vidare (se bild t-rör)
Trör.jpg
Trör.jpg (28.94 KiB) Viewed 11816 times
, inte fungerar. Det går att suga/blåsa genom den. Mercedes ville ha 2500kr för den som reservdel.

Vet någon om nån begagnad eller annan lösning?
Post Reply