B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by avozetta »

I senaste numret av Vi Bilägare finns en större artikel om att B170 NGT inte tål kyla. Det handlar om ett företag som bytt sina tjänstebilar från E200 NGT till B170 NGT.
Härom morgonen var det minus 15 grader och när jag skulle köra till Stockholm. Först efter 16 kilometer växlade bilen över till gas. Jag testade också en morgon när det var minus 20. Då krävdes det 28 kilometer.
Våra tidigare E-klassbilar gick över till gasdrift en till två kilometer efter kallstart oavsett väder och temperatur.
Klartext från Mercedes ... bilen kopplar inte om till gasdrift under minus 15 grader.
Är ni fler B170-ägare med samma erfarenheter :?: Man satte ju ett ganska lågt basbris på modellen när den kom. Har Mercedes snålat in på gasdriftstekniken för att kunna sänka priset? Ur miljösynpunkt riktigt dåligt i så fall.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by osh »

Jag kör Zafira och den har gått klockrent på gas hela tiden. Jag hade ju hört att kyla skulle göra att gasdriften inte fungerade bra, men även i temperaturer ner på -20 så har den aldrig slagit över på bensin.
Har jag haft tur eller ljuger den för mig?

Edit: Såhär i efterhand såg jag att det var skrivet i Mercedes-forumet, så mitt inlägg är väl kanske inte så relevant då nej.... hrmmmm...
Studiesupport
Posts: 13
Joined: 2010-02-22, 18:16

Re: B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by Studiesupport »

Har inte läst artikeln, men vi har i alla fall en 09 b170 och den har hela tiden startat och gått på gas. I morse var det -27 och hela bilen var nedkyld, men CNG indikatorn (som visar att den går på gas) lyste från start. Enda gången den går över på bensin är direkt efter att man tankat just bensin. Då måste man manuellt switcha tillbaka till gas.
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by cpalm »

Bilen står i varmgarage i veckorna så erfarenheten är lite begränsad, men det har blivit ett antal starter vid minus 10-15 utan att jag märkt av något liknande problem.

Min B170 (också en -09) slår faktiskt inte om till bensindrift efter påfyllning av bensin. Jag har bara slagit om den manuellt en gång och det var när jag hämtade ut den (den var då inställd på bensindrift). Finns det gas så går den på gas, annars bensin. Vilket också känns logiskt. Kanske går att ställa in på olika sätt?

Är också rätt säker på att CNG-lampan i mitt fall alltid lyser när gasdrift är vald och det finns gas, även vid start. Så antingen startar den alltid på gas eller så funkar inte den lampan på det sättet man skulle kunna tro. Jag misstänker det senare då bilen ibland börjar jämra sig några minuter efter start i riktigt kallt väder, vilket jag har tolkat som att det uppstår när gasventilerna öppnas och systemet tryckssätts.
Studiesupport
Posts: 13
Joined: 2010-02-22, 18:16

Re: B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by Studiesupport »

Kan nog ligga nåt i det du säger om att lampan inte nödvändigtvis behöver betyda att den kör på gas. Försökte vara observant i morse hur bilen betedde sig och jag fick en känsla av att något hände efter några sekunder bara, som en liten suck från motorn. Kanske gick den över på gas då?

Hursomhelst tvivlar jag på att den skulle köra flera mil på bensin vid kallt väder. I så fall drar den väldigt lite bensin, för bensinmätaren har inte rört sig märkbart nedåt på senaste veckorna och vi kör alltid korta sträckor kring milen.
Bo Karlsson
Posts: 12
Joined: 2011-01-09, 22:10
Location: Uppsala

Re: B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by Bo Karlsson »

Jag är föraren av den bil som Vi Bilägare skrivit om i sin artikel.

Problemen med övergång till gasdrift har fortsatt även denna vinter. Jag har nu som längst kört 3,2 mil innan bilen växlat till gas efter kallstart, det var -18C den morgonen. Av inläggen har jag förstått att en del tror att bilen kör på gas så fort som den gröna CNG lampan lyser. Det är emellertid fel. Man måste gå in och läsa av färddatorn för att se vilket bränsle bilen faktiskt går på för stunden. Man ser det genom att gå in på menyn med återstående körsträcka på bränslet i tankarna. Där ser man dels hur långt bilen kan köras på resp. kvarvarande bränsle och hur långt den gått på bränslet sedan start. Så snart som bilen växlar över till gasdrift så ser man att återstående körsträcka på gasen börjar falla, under det att återstående körsträcka på bensin inte alls ändras.

Bosse K.
Bo Karlsson
Posts: 12
Joined: 2011-01-09, 22:10
Location: Uppsala

Re: B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by Bo Karlsson »

Studiesupport wrote:Har inte läst artikeln, men vi har i alla fall en 09 b170 och den har hela tiden startat och gått på gas. I morse var det -27 och hela bilen var nedkyld, men CNG indikatorn (som visar att den går på gas) lyste från start. Enda gången den går över på bensin är direkt efter att man tankat just bensin. Då måste man manuellt switcha tillbaka till gas.
Jag är föraren av den bil som Vi Bilägare skrivit om i sin artikel.

Problemen med övergång till gasdrift har fortsatt även denna vinter. Jag har nu som längst kört 3,2 mil innan bilen växlat till gas efter kallstart, det var -18C den morgonen. Av inläggen har jag förstått att en del tror att bilen kör på gas så fort som den gröna CNG lampan lyser. Det är emellertid fel. Man måste gå in och läsa av färddatorn för att se vilket bränsle bilen faktiskt går på för stunden. Man ser det genom att gå in på menyn med återstående körsträcka på bränslet i tankarna. Där ser man dels hur långt bilen kan köras på resp. kvarvarande bränsle och hur långt den gått på bränslet sedan start. Så snart som bilen växlar över till gasdrift så ser man att återstående körsträcka på gasen börjar falla, under det att återstående körsträcka på bensin inte alls ändras.

Bosse K

________________________________________________
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by avozetta »

Vad kul att du hittade hit Bosse men verkligen trist att bilen beter sig på detta sett. I mitt fall skulle de innebära att jag i praktiken hade en bensinbil under den kallaste delen av vinterhalvåret då mina körsträckor sällan är längre en ett par mil.

Min Volvo slår ju om ganska omgående även vid -10, max en kilometer i sträcka och några minuter körning. Märkligt, går teknikutvecklingen bakåt eller är det som jag skrev ovan ren snålhet från Mercedes för att hålla nere priset på bilen?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by cpalm »

Bosse, det framgår av artikeln att det handlar om flera bilar. Har alla bilarna samma problem?
Bo Karlsson
Posts: 12
Joined: 2011-01-09, 22:10
Location: Uppsala

Re: B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by Bo Karlsson »

Vi har två likadana bilar på företaget.

Kollegan som kör den andra bilen är inte lika intresserad av detta som jag är. Jag har visat honom hur han skall kolla upp vad bilen går på för bränsle, men jag har inte fått någon respons. Det får väl bli så att jag tar över hans bil några dagar så kan jag sen testa själv.

Bosse
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by cpalm »

Nu när kylan är tillbaka så har jag gjort en första koll. Detta efter att bilen stått 7 timmar i -7,0 grader enligt bilens egen termometer. Alltså ingen sibirienkyla direkt men det var vad som erbjöds :wink: Till synes gick den alltså <1 km på bensin. Utan varmkörning innan avfärd förstås.

Är inte riktigt säker på hur man skall tolka uppdateringen i färddatorn korrekt. Innan man börjar åka så är förbrukningssiffrorna blanka vilket ju är ganska naturligt. Men när siffrorna ploppar fram när man åkt en liten bit så kom, så vitt jag uppfattade det, både bensin och gassiffran upp samtidigt(?) Skall man tolka det som att siffran uppdateras med t.ex. 100 meters intervall och att bilen då gått både på bensin och gas under det första intervallet? Bosse?

EDIT: 18 min med medelhastighet 15 km/h blir ju 18/60*15 = 4,5 km. Eftersom gassträcka < 4 km så måste alltså bensinsträckan vara > 0,5 km. 0,5 - 1 km innan omslag till gas alltså.
Attachments
gas1.jpg
gas1.jpg (27.84 KiB) Viewed 24814 times
Bo Karlsson
Posts: 12
Joined: 2011-01-09, 22:10
Location: Uppsala

Re: B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by Bo Karlsson »

Hej!

Bilden på färddatorn visar att bilen gått mindre än 1 km. innan den slog över till gas, vilket måste betraktas som normalt. Sannolikt blir körsträckan något längre på bensin vid strängare kyla.

Jag har äntligen fått min kollega att läsa av sin färddator i samband med kallstart. Hans bil slår över till gas efter ca. 2 km körning även vid -17 C, utan varmkörning på tomgång. Även vid mindre sträng kyla som ju varit under den senaste veckan, har körsträckan varit ungefär densamma, jag tror att det varit kring -6 C som varmast. Även detta är säkert helt normalt.

Det hör till saken att jag nu äntligen fått respons från återförsäljaren av min bil, efter det att jag berättat om jämförelsen med kollegans bil. Platschefen har även testat kallstart på en B-klass och kan efter det konstatera att mina siffror måste innebära ett fel, trots att alla mätvärden på bilen med dator inte ger utslag för fel. Bilen skall in på verkstad för ytterligare felsökning nästa vecka och jag har numera en förhoppning om att bilen även i mina ögon kan betraktas som en miljöbil vintertid.

Bosse
Bo Karlsson
Posts: 12
Joined: 2011-01-09, 22:10
Location: Uppsala

Re: B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by Bo Karlsson »

Uppdateringen av bränsleåtgången har ju även att göra med tidsfaktorn, eftersom förbrukningssiffrorna ändrar sig även om bilen står på tomgång.

Motorn går antingen på bensin eller gas, inte båda drivmedlen samtidigt. I startögonblicket gäller alltid bensin men sen kan övergång ske till gas i princip omgående vid varmare temperatur, så fungerar även min bil.

Bosse
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by cpalm »

Bo Karlsson wrote:Motorn går antingen på bensin eller gas, inte båda drivmedlen samtidigt.
Nej det är klart, det var inte så jag menade.

Men när jag startar motorn så är förbrukningssiffrorna för både gas och bensin blanka. Jag förutsätter att det beror på att körsträckan i det läget är 0.
När jag åkt en liten bit poppar det upp förbrukningssiffror för både bensin och gas.
Kan man då dra slutsatsen att övergången till gas skett någon gång mellan start och denna första uppdatering?
Eller uttryckt på ett annat sätt; förblir förbrukningssiffran för gasen blank så länge bilen går på bensin?

I så fall får man ju en mycket god uppfattning om när omslaget sker eftersom färddatorn uppdateras ofta.

Det verkar ju dock som att det inte fungerar på det sättet då jag tyckte mig få upp en gassiffra långt innan övergång borde ha skett. Frågan är var den siffran kommer ifrån? Skall testa lite mer, kan vara jag som misstog mig eftersom körningen med all rätta tog en del uppmärksamhet från färddatorn :D
Bo Karlsson wrote:Uppdateringen av bränsleåtgången har ju även att göra med tidsfaktorn, eftersom förbrukningssiffrorna ändrar sig även om bilen står på tomgång.
Aha, tja det kanske är helt och hållet tidsstyrt helt enkelt.

Hur som helst jätteroligt att höra att ÅF äntligen uppmärksammat att det verkar vara ett fel. Hoppas de lyckas åtgärda detta också. Tyvärr har jag liknande erfarenheter från service - ingen felkod i datorn = inget fel :evil:
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by cpalm »

Hmmm. Idag när jag testade så kom siffror upp för både gas och bensin direkt innan jag ens börjat köra. Skumt... :?
Bekräftar ju iallafall att man inte kan se om bilen går på gas eller bensin på det sättet...
Bo Karlsson
Posts: 12
Joined: 2011-01-09, 22:10
Location: Uppsala

Re: B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by Bo Karlsson »

Äntligen - efter 1 1/2 månaders stillestånd på verkstad fungerar bilen som det är tänkt, nämligen på gas även vid lägre temperaturer. Jag har visserligen inte haft möjlighet att testa bilen vid mer extrem kyla men det är en mycket tydlig skillnad. Kring 0-strecket går bilen över till gas redan efter några sekunders drift så jag utgår från att verkstaden äntligen hittat felkällan.

Ett litet smolk i bägaren har uppstått i det att tankmätaren för gasmängden inte alls stämmer med verkligheten sedan reparationen. Verkstaden är vidtalad och skall försöka lösa även detta, i värsta fall får jag leva med detta bekymmer - huvudsaken är ju att bilen äntligen är en miljöbil!

Enligt verkstaden har man installerat ny programvara i bilens dator, bytt gasinjektorer och gasregulator. Även tändsystemet är utbytt. All heder åt återförsäljaren Hedin Bil i Uppsala, som gett sig tusan på att lösa problemet, trots avsaknad av full support från Mercedes-Benz.

Bo Karlsson
Bo Karlsson
Posts: 12
Joined: 2011-01-09, 22:10
Location: Uppsala

Re: B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by Bo Karlsson »

Äntligen fungerar allt som det var tänkt för dryga 9.000 mil sedan då bilen var fabriksny.

Bosse Karlsson
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by avozetta »

Grattis till din nya miljöbil Bosse :)

Om jag förstått det rätt när jag läst igenom tråden igen så hade din kollega inte detta problem, d.v.s. att det var fel på just ditt exemplar och inte ett produktionsfel som berör alla tillverkade bilar i den serien?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: B-klass tål inte kyla på gasdrift?

Post by AndersH »

Bo Karlsson wrote:Enligt verkstaden har man installerat ny programvara i bilens dator, bytt gasinjektorer och gasregulator. Även tändsystemet är utbytt. All heder åt återförsäljaren Hedin Bil i Uppsala, som gett sig tusan på att lösa problemet, trots avsaknad av full support från Mercedes-Benz.
Kom man fram till vilken enskild komponent det var som orsakade problemet eller bytte man alltihop på en gång?

Blir det en uppföljande artikel i Vi Bilägare om att problemet är löst också?
Post Reply