Erfarenhet av Fiat gasbilar?

Post Reply
mala
Posts: 3
Joined: 2010-08-19, 15:58

Erfarenhet av Fiat gasbilar?

Post by mala »

Hej,

är spekulant på en Fiat Punto Evo men hittar inga tester av någon tidning eller motororganisation någonstans, skulle gärna höra en recension. Men finns det några nöjda Fiat-ägare som skulle kunna rekommendera ett köp eller varna för något?

/Måns
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Erfarenhet av Fiat gasbilar?

Post by Stålis »

Hej mala och välkommen till forumet!

Tyvärr är det ganska få fiatägare som gett sig till känna här på forumet och vad jag kan påminna mig om är det ingen som skrivit om några erfarenheter av nya Punto Evo. Har det levererats några än? Enligt bilsweden har det bara registrerats 6 st Fiat Punto bi-power under 2010 (http://www.bilsweden.se/web/Nyregistrer ... _2010.aspx). Oklart om det är gamla modellen eller om statistiken också inkluderar Punto Evo Natural Power.

Om du får möjlighet att provköra en vore det kul att höra lite om dina intryck.

P.S. En ny och ganska snål gasmotor lär vara på gång för Fiat Panda: 69 hk, 107 g CO2/km och avgaskrav enligt euro 5. Se http://www.gibgas.de/Aktuelles/Nachrich ... wer?id=407
Last edited by Stålis on 2010-08-23, 09:40, edited 1 time in total.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
mala
Posts: 3
Joined: 2010-08-19, 15:58

Re: Erfarenhet av Fiat gasbilar?

Post by mala »

Tack, för ditt svar. JAg misstänkte att det inte var så många i drift, man ser ju knappt Fiat på gatorna alls. Återkommer om det blir aktuellt...

/Måns
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Erfarenhet av Fiat gasbilar?

Post by torkel »

Har du provkört den än? Det lutar åt att vi kollar på en sådan till helgen. Recensionerna verkar ju mycket positiva hittills.
viwa
Posts: 1
Joined: 2010-11-11, 23:10

Re: Erfarenhet av Fiat gasbilar?

Post by viwa »

Jag har en punto evo som jag köpte i närheten av göteborg. Körde upp den till stockholm där jag bor o den är jätte fin men det är något konstigt med gasen som jag inte kunnat reda ut färdigt än.
Första tankningen av gas så fick jag i 20 nånting nm3 men sen på vägen upp mot sthlm gick d bara i runt 10 nm3 varje tankning. O samma är det här hemma. Men jag misstänker att det är dåligt tryck i tankarna på mackarna men tycker ändå det är konstigt att alla taxibilar som tankar före mig på sköndal macken får i över 20 o det rullar på snabbt. För mig börjar det rulla långsamt på mätaren redan vid 5-7 nm3 oftast.. ska prova dom nya mackarna som kommit nu i solna o rinkeby. Men annars får jag lämna in den för inspektion.

Mitt intryck av bilen annars är att den är trevlig inuti men den är förbaskat trög motor i, provkörde bara bensinare innan köp o gas versionen är riktigt seg men det gör ju att jag kör säkrare med låga hastigheter :-P nackdelen är ju när man behöver köra om.. då får man verkligen varva upp den på max... tycker iofs att den varit liiite rappare på sista tiden men det kanske beror dels på att motorn behövde köras in och att jag kört på bensin mycket nu då jag inte tänker stå i kö när det är 5 bilar före till EN stackars pump med dåligt tryck.. hoppas verkligen det blir bättre tryck o ännu fler mackar..

Själva bilens upplevelse i övrigt är nice tycker jag men jag saknar aux ingång på stereon vilket jag tycker är standard nu 2010 på andra bilmärken.. men det kanske är jag som är tekniknörd oxå...

Hur som helst ser du en vit punto evo natural powers i stockholm så är det säkert min för den verkar vara en udda fisk i bilhavet här uppe i sthlm..

Undrar du något mer om punton så fråga på..
speede gonzalez
Posts: 3
Joined: 2010-12-22, 13:32

Re: Erfarenhet av Fiat gasbilar?

Post by speede gonzalez »

Hej.
Jag har har en Fiat Punto EVO Natural Power Dynamics hemma på en provkörning över jul.
Mitt första intryck är att den är väldans gungig och att sätet inte var jätte bekvämt. Sedan har de inverterat varvmätare och hastighetsmätare vilket är lite förvirrande till en början men man vänjer sig snabbt.
Den är otroligt lätt växlad och trevlig att köra (förut vingligheten då).
Jag pressade den lite på motorvägen och den svarade fint. Hade nog förväntat mig att den skulle vara segare. Tyckte dock att den varvade lite väl högt vid 110 km/h på 5:e växeln (~4000).
Jag drog också en repa på en snöig 70-väg och då tyckte jag att den svarade hur fint som helst. Dvs jag upplevde inte vingligheten när det svängde lite.
Jag återkommer med fler upplevelser om jag får tid.

Mvh,

/Linus
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Erfarenhet av Fiat gasbilar?

Post by Fred »

Kolla däckstrycket! Det kan göra väldigt mycket för körkänslan att ha korrekt pumpade däck. Fel däck och , eller, fel tryck kan kännas riktigt obehagligt! :shock:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply