Opel Astra 1.6 CNG

Post Reply
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Opel Astra 1.6 CNG

Post by Stålis »

Har nu kört ungefär 900 mil med min första gasbil som jag köpte begagnad i augusti förra året och tänkte att det är dags för en rapport.

Bilen är alltså en Astra kombi med Opels så kallade monovalenta 1.6 liters CNG-motor som i första hand går på gas och i andra hand på bensin. Gastankarna på sammanlagt 110 liter finns under bagagerumsgolvet (som är något förhöjt) och rymmer ungefär 19 kg / 23 Nm3 gas. Bensintanken rymmer 14 liter. Modellen tillverkades 2003-2005. Gammal broschyr finns här. Efterföljande Astrakombi har tyvärr inte kommit med någon gasmotor.

[EDIT Januari 2012: Broschyren finns arkiverad på webarchive: http://web.archive.org/web/200610070610 ... f/opel.pdf.]

När jag köpte bilen från Engströms (VW) i Linköping var den precis 3 år gammal och hade gått drygt 12500 mil. Tidigare hade den gått som firmabil hos ett bevakningsföretag och förmodligen körts mycket i stan. Vid köpet byttes bl.a. avgassystem (främre ljuddämparen var slut) och en kulled i framvagnen. Ett problem som inte åtgärdades är att kopplingen i bland "hackar" med vibrationer i bilen som följd. Kanske en följd av mycket stadskörning. Tycker inte att det är så värst besvärande, så hittills har jag inte brytt mig om att göra något åt det.

I övrigt har jag inte haft några problem med driften av bilen så här långt. Bilen startar på gas och går snällt över på bensin om gasen tar slut eller man kopplar om manuellt. Den har aldrig gått över på bensin "av sig själv". Framåt vårkanten ska den servas och besiktigas. Vi får se om det uppdagas något då.

De problem som rapporterats i andra trådar gällande den efterkonverterade varianten av Astra (med gastankarna i bagageutrymmet, 1998-2002) har jag inte alls märkt av.

Snabbfakta:
  • Bränsleförbrukning: 6,36 Nm3 / 100 km, enbart biogas (blandad körning stad/land, oftast korta sträckor på max 2 mil).
    Milkostnad: 6,41 kr per mil (Svensk biogas: 10,08/Nm3.)
    Räckvidd: Undviker att köra slut på gasen men som längst har jag kört 377 km på biogas, fast då var det ändå lite grand kvar.
    Bästa tankning: Som mest har jag fått i 24,38 Nm3 (i Mjölby vid E4 avfart 108 - där är det oftast bra tryck).
    Fordonsskatt: 620 kr / år.
    Motoreffekt: 97 hk på gas, 80 hk på bensin. Så varför köra på bensin?
Plus och minus:
  • +Klimatsmart: Känslan av att åka omkring och knappt bidra med fossilt CO2 överhuvudtaget är mycket skön.
    +Ekonomi: Utmärkt.
    +Utrymmen: Större än man tror vid första anblicken. Funkar bra för familj på fyra personer.
    - Komfort: Lite stötigare, bullrigare och mer spartansk än t.ex. VW och Volvo.
/Stålis
Last edited by Stålis on 2012-01-30, 22:39, edited 1 time in total.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Intressant.
Min erfarenhet är att man i Sverige inte så ofta ser den senare varianten av Astran som du äger.

Min Zafira har en liten tedens att hacka på kopplingen någon enstaka gång.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Ah! Skönt! Min Zafira "hackar" också på kopplingen om man inte tar det varligt. Trodde det var jag som var en dålig bilförare. :)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Intressant rapport.. tackar! :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Vart får man tag i en sådan bil? Jag letar efter en till min mamma. Försöker övertala henne att byta ut sin skrotfiesta mot en liten gasbil. Och kör man 30 mil på en tank så är knappast avståndet på 3 mil till tankstationen här något problem.

Letade på bytbil.com men hittade inte en enda Opel som miljöbil. Jag kanske gjorde fel i sökningen.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Det verkar inte som om det har sålts så värst många Astra CNG överhuvudtaget. Lite synd eftersom det är en bil som storleksmässigt borde kunna passa ganska många. Jag har kollat rätt så noga på blocket och bytbil under hela hösten och bara sett 2 eller 3 efter att jag köpte min i somras. En snabbsökning på den tyska siten mobile.de ger 9 träffar för Astra CNG '03-'04 och 86 st för Zafira CNG '03-'04. Zafira verkar också vara betydligt vanligare här hos oss.

När det gäller bytbil.com har jag märkt att långt i från alla gasbilar som annonseras där dyker upp om man använder deras flik för miljöfordon. Bättre att söka bland alla bilar och använda sökord som CNG, bi-fuel, bifuel, naturgas, biogas, NGT, etc. Som skrivits i andra trådar här verkar det som om bilhandlarna ofta inte ha särskilt bra koll på gasbilar.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

ah, tack för infon. Jag ska hålla ögonen öppna.
Anders B*
Posts: 16
Joined: 2008-04-02, 13:42

Post by Anders B* »

Dags att lämna rapport....Har nu varit ägare av en Opel Astra 1,6 CNG kombi -04, samma sorts bil som Stålis, i 3 månader och ca. 500 mil. Har endast kört den på biogas, har inte tankat bensin en enda gång, bensintanken var halvfull då jag köpte den och det är den fortfarande. Har aldrig varit mer nöjd med ett bilköp än detta. Bilen drar precis lika mycket som Stålis bil, dvs 0.63 nm3 per mil oavsett hur jag kör. Nu kör jag igentligen endast småsträckor ca. 5-10 km per gång vilket var anledningen till bilköpet. Vill inte spy ut en massa fosil/matbaserad koldioxid för något som kanske kan kallas onödiga mil. (Hade/har en etanolFocus sedan tidigare men den står numera mest stilla och används endast för resor i gaslöst land.)

Bra med bilen:
Känslan av att bidra så lite som möjligt till växthuseffekten
Billiga mil trots att jag köper Sveriges dyraste biogas (Mörby 12,14/nm3)
Att bilen är optimerad för gas.

Mindre bra med bilen:
Det är en Opel - Alltså hörs vägljudet alldeles för bra.
Svårt att ta sig fram i gaslöst land men inte så väldigt, brukar tanka efter ca. 32 mil men har kommit längre, 38 mil på gas utan att tanken blivit tom. Med EtanolFocusen och samma typ av körning kommer jag inte längre än 42 mil på en tank, ingen större skillnad alltså.
OPEL ASTRA CNG-04
olale
Posts: 4
Joined: 2009-02-18, 23:40
Location: Linköping

Precis köpt leasingbil..

Post by olale »

har precis köpt en Astra -04 CNG och är spänd på att se hur den ter sig. Vi har sedan tidigare en Skoda Felicia så vägbuller är vi vana vid, hoppas att det inte är fullt så illa som Felicians bara.. Annars får vi se imorgon.

Fick tag på en som gått 3000 mil på tre år, en leasingbil från landstinget i Sörmland. Verkar vara ett av de sista exemplaren som går att få tag på från leasingavtal..
MickeS
Posts: 23
Joined: 2009-02-20, 18:56

Post by MickeS »

Jag har nyligen bestämt för att byta ut min bensinbil mot en s.k. miljöbil. Känner en stor tveksamhet till köra på E85, inte så mycket pga ekonomi som tveksam miljönytta. Siktade då in mej på gashybrid och då återstod bara att välja ut passande modell som visade sej svårare pga väldigt litet utbud :( I alla fall har jag fastnat för Astran som skulle passa fint. Problemet är bara att det verkar finnas väldigt få till salu. Får man fråga vilken handlare som bilen från landstinget Sörmland kom från ? Är det någon som vet om det bara var Astra kombi som konverteras ? Alla tips om var man kan hitta en Astra mottages tacksamt.
olale
Posts: 4
Joined: 2009-02-18, 23:40
Location: Linköping

Post by olale »

Köpte vår på Bilcenter i Nyköping (bilcenter.com).

Vi tog nog den sista av de som landstinget i Sörmland köpte -05, och tyvärr finns ju inte Astran som CNG efter 2004 vad jag förstår. Kvarndammen borde kunna ha lite dock eftersom de har hyffsat stor omsättning, de hade i alla fall en Zafira CNG just nu och om man bevakar lite kanske de får in Astra CNG:er.
olale
Posts: 4
Joined: 2009-02-18, 23:40
Location: Linköping

Post by olale »

Ey, hittade en Astra CNG -04 via kvarndammen! Finns även på bytbil.com.

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/o ... HDUABOpCgA_!

Minsann, när man letar efter trollen :)
MickeS
Posts: 23
Joined: 2009-02-20, 18:56

Post by MickeS »

Tack för tipset !
olale
Posts: 4
Joined: 2009-02-18, 23:40
Location: Linköping

Post by olale »

Annars verkar Kvarndammen ha många Golf-varianter inne, en som såg ok var väl den här: http://www.kvd.se/objekt/objekt_all_inf ... tnr=409577

5000 mil sedan -03, nuvarande bud 30 600:-
Nizzeman
Posts: 24
Joined: 2008-06-01, 16:11

Post by Nizzeman »

olale wrote:Köpte vår på Bilcenter i Nyköping (bilcenter.com).

Vi tog nog den sista av de som landstinget i Sörmland köpte -05, och tyvärr finns ju inte Astran som CNG efter 2004 vad jag förstår. Kvarndammen borde kunna ha lite dock eftersom de har hyffsat stor omsättning, de hade i alla fall en Zafira CNG just nu och om man bevakar lite kanske de får in Astra CNG:er.
Köpte oxå vår där i Juni i år, en -04 som bara hade gått 2700 mil. Jaså dom är slut nu då, synd då vår bil blev krockad för 10 dagar sen och det verkar inte som om den kommer lagas. Har oxå titta på den på KVD, MickeS ska du bjuda på den eller? Får se om man lägger ett bud den bilen fanns ju i Strängnäs, en bit från Skåne där vi bor...
Opel Astra CNG -04
Image
Post Reply