Opel Astra med gastank som inte använts på länge?

Post Reply
joelk
Posts: 22
Joined: 2007-10-11, 22:13
Location: Upplands Väsby

Opel Astra med gastank som inte använts på länge?

Post by joelk »

Jag har funderat ett tag på att byta upp mig till en mer miljövänlig bil, och har fastnat för gasdrift. Har nu hittat en Opel Astra från 2000 som jag var och tittade på ikväll, och den verkade vad jag kan se bra, med ett stort frågetecken dock. Saken är den att personen som äger den nu inte använt gasdriften alls sen de köpte bilen för över ett år sedan (han visste knappt hur man tankade på gas ens), så frågan är om bilen kan ha tagit skada av att inte ha använts på ett tag, eller om det bara är att tanka på gas och köra?

Verkade inte heller som om gasdriften servats sen den installerades, bör man göra det med jämna intervaller? Kan det som köpare vara läge att kräva en genomgång av det innan man betalar, och vad kostar något sådant i så fall?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag har ingen personlig erfarenhet av Astran, men några medlemmar har haft problem med sina äldre Astror. Jag tror de kan fylla i mer själva.

Självklart kanske, men om inte gasdriften har använts så provkör bilen noga med gasdrift innan du köper. Var uppmärksam på om du får ojämn gång när du kör på gas. Se till att stanna helt vid några rödljus/utfarter, en del bilar kan dö då (verkar främst vara ett Volvoproblem dock).

Servicefrågor tror jag även de som ägt gasbil längre än jag kan svara bättre på. På rak arm kommer jag inte på något som skall servas.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
joelk
Posts: 22
Joined: 2007-10-11, 22:13
Location: Upplands Väsby

Post by joelk »

Tack för svar!

Det jag är mest orolig för är att något i gassystemet skulle läcka, eller att tanken inte är i bra kondition. Vet någon om opel-verkstäder kan göra besiktning av den biten, kolla så att det inte är läckor eller rost? Nuvarande ägaren har inte varit tillgänglig på en vecka, men förhoppningsvis så blir det en provtur på gas nu i veckan, tack för tipsen om den biten!
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag har en nyare gasbil från Opel och min erfarenhet (av två märkesverkstäder) är att de inte har så jättebra koll på gasbilar.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

joelk: Tankarna sägs klara sig väldigt bra på en gasbil på grund av den höga kvalitén på gasen. Kom just på att gasventilerna på äldre astror kan kärva, vet inte om den gamla astran har en eller flera gastankar (tror det bara är en dock). Har den flera så kolla att du kan köra slut båda tankarna.

Vi har några medlemmar med gamla astror, vet inte var de är när man behöver dem :-)
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Här är vi.... eller iallafall jag! =)

Har en nyare Astra (-02:a) som är efterkonverterad och har en stor tank i bagageutrummet. Min enda kunskap om läget, är att vid service så har dom ändålänge bara bytt gasfilter.... har ingen koll på hurvida det är mer åtgärder planerat när gas-systemet blir äldre. Har inte fått några sådana indikationer!

Men som sagt, se till så att du får köra den rejält på gas... både kall och varm. Och prova så att det inte är några problem att byta mellan bränslena (med t.ex. switchen, men helst oxå vid "tom-körning" av gastanken.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Här kommer Astraägare nr 2. Beklagar att jag inte svarat tidigare.
Min Astra är en -99:a, konvererad -00. Köpte den år 2005. Har tyvärr haft en del problem med den. Vet inte om det är ren otur eller om det är något generellt för Astran. Gasregulatorn byttes av förre ägaren när jag köpte bilen, eftersom den gick ojämnt vid provkörningen. Sedan hade jag problem med att det kom in gaslukt i kupén första året. Det märkliga var att lukten bara uppkom efter tankning vid en speciell gasmack. En verkstad gjorde läcksökning men hittade inget läckage. Så småningom försvann dock gaslukten helt. I våras blev det läckage på topplockspackningen så att kylarvattnet förbrukades med kokning som följd. Efter planing av toppen och byte av topplockspackning så går den dåligt på gasen när man accelererar eller kör i lite kraftigare motlut. Jag har också fått byta styrservon.

Det är förstås tråkigt att jag haft dessa problem, för annars tycker jag om bilen. Och den har låg bränsleförbrukning.

Du kan läsa mer om problemen i dessa trådar:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=316
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=118
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=324

När det gäller service, så säger den Opelverkstad jag har varit till att det inte är något extra som behöver göras jämfört med en vanlig bensinbil. Har inte hört något om filter heller. Förra ägaren sa dock att "gasklockorna" skulle rengöras var 1500:e mil. Vet dock inte vad han menade med gasklockor.

Vid provkörning bör du prova att gasa på ordentligt både från stillastående och från t ex 70 till 90. Kontrollera också att den verkar gå jämnt på tomgång.
joelk
Posts: 22
Joined: 2007-10-11, 22:13
Location: Upplands Väsby

Post by joelk »

Hej Larfor!

Tack för ditt svar, har läst igenom dina inlägg!

Jag var på provtur nummer två nu ikväll, den här gången på gasdrift. Verkade vad jag kan se funka fint, men å andra sidan har jag inte så mycket att jämföra med. Fanns en liten gasmätare på instrumentbrädan som visade mängd gas i tanken (ett par lysdioder, inget mer). När man startade och slog om till gas så blinkade knappen rött i ett par minuter, ägaren sa att det indikerade att den "förberedde" för gasdrift. Efter några minuter (när motorn blivit varm gissar jag) så lyste det svagt rött istället, vilket då skulle betyda att den gick på gas. Upplevde inga problem med att den slog tillbaka till bensin eller att den gick ojämt. Stannade på tomgång ett par gånger, och accelererade från rödljus osv. Var nog aldrig uppe i mer än 70 dock. Brukar man känna av övergången till gas, eller sker den utan att man märker det?

Om allt går vägen så köper jag bilen på torsdag, hoppas att man testat allt tillräckligt nu bara, dina erfarenheter var ju inte alltför positiva!
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Det är helt riktigt som du beskriver att knappen för bränsleval blinkar rött i början, tills motorn värmts upp något. Övergången till gas är märkbar, men knappt. Vid krypfart på tomgång märkts det lite tydligare, som ett litet "hack" i gången. Bränslemätaren ska lysa med fyra gröna prickar vid full tank. När gasen nästan är slut tänds en femte, röd punkt.
Ja, förhoppningsvis drabbas inte andra Astror av problemen. Kom på att du kan fråga om oljeförbrukningen också, min förbrukar mellan 1-2 liter på 1000 mil.
Det ska bli intressant att höra dina erfarenheter av Astran framöver om affären blir av. Hoppas det går bra.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

larfor wrote:Förra ägaren sa dock att "gasklockorna" skulle rengöras var 1500:e mil. Vet dock inte vad han menade med gasklockor.
Gasklocka är väl ett annat ord för gastub? Med andra ord tankarna.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

torkel wrote:
larfor wrote:Förra ägaren sa dock att "gasklockorna" skulle rengöras var 1500:e mil. Vet dock inte vad han menade med gasklockor.
Gasklocka är väl ett annat ord för gastub? Med andra ord tankarna.
Vilka enligt nytt regelverk inte behöver besiktigas... om jag förstått dethela rätt? (tidigare skulle de väl besiktigas vart annat år ungefär, och då behövde de monteras ur.... dyrt och tidskrävande!)

Men filter ska såklart bytas, precis som andra bränslefilter!!

Håller helt med om beskrivningen av övergång mellan gas och bensindrift, den kan märkas lite, speciellt om man kör långsamt. Verkar vara precis samma system som sitter i min bil.

Larfor: jag hade inte förstått innan att din bil läckt såmycket kylarvätska att den kokat! Det förklarar ju endel! jag är faktiskt rädd att du kan behöva byta topp...... den lilla lilla erfarenhet jag har säger att en välfungerande topp är oerhört viktigt för att gasdriften ska fungera optimalt, speciellt vid belastning!
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Har du köpt bilen?
Vi har en Astra -00 och en V70 -03
De är två helt skilda bilar, Astran kosta en tredjedel av Volvon och funkar mycket sämre (enklare?) också.

Nackdelar med Astran:
Vår har dött vid inbromsning och urkoppling men har nu försvunnit???
Astran går dåligt (trött) i höga farter, det verkar som om den inte kan pressa in så mycket gas som behövs. Detta resulterar i att du inte kan köra slut på hela tanken på motorvägsfart. På naturgas funkar det bättre.
Omkoppling från gas till bensin funkar ibland, ibland kommer det sent och ibland inte alls. Detta medför att du INTE bör göra en omkörning vid 1-2 prickar eller röd prick då motorn kan bli trött och äventyrar omkörningen.
(Min fru blev livrädd en gång) Slå då hellre över till bensin innan omkörning.
Den blir givetvis trött om du lastar den fullt med tanke på den låga effekten.

Trots detta så är vi väldigt nöjda med Astran!
Den är billig i inköp och drift (5-6kr/mil, gaspris 8,25)
Den funkar alltid (nu ;-)

Sen går den inta att jämföra med en V70 där komfort, design är ett par, tre eller kanske fyra steg upp?

Lycka till / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
joelk
Posts: 22
Joined: 2007-10-11, 22:13
Location: Upplands Väsby

Post by joelk »

Japp, igår slog jag till!

Hittills är jag nöjd, har dock inte kört mer än ett par mil. Inga problem med ur eller ikoppling av gas hittills, testat att byta till och från gas under drift också, funkar fint. Ska testa att tanka i mer gas i den idag och börja räkna lite på förbrukning, blir intressant att se vad den landar på.

Låter ju oroande med de problem du upplevt, ska särskilt tänka på omkörningsbiten! Hittills har jag inte upplevt den som särskilt trött på gas, men å andra sidan har jag kört Hyundai Accent fram tills nu, så då känns allting ganska rappt i jämförelse ;).

Håkan, Larfor, har någon av er monterat in motorvärmare? Känns som en vettig investering, läste lite om fördelarna vid just gasdrift i en annan tråd.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Grattis!
Har du fått ett bra exemplar så är det ett, så att säga, rent nöje att köra gasbil.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Ett förtydligande:
Det är bara den automatiska växlingen som ibland (ofta?) spökar eller växlar för sent.
Använder du knappen manuellt så funkar det alltid.
Jag tror det står något i min manual att den automatiska växlingen inte funkar i låga hastigheter (60km/h?) men det är inte mycket bättre vid höga :cry:

Ang motorvärmare så har vi inte det tyvärr.
Använder inte bilen varje dag och har inget garage till Opeln för där står Volvon utan motorvärmare den också...
Har iofs flerbilsgarage och då blir det lite jobbigt att gå dit och slå på den för att sedan gå hem igen...

Grattis till din första? gasbil / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Plonte wrote:jag är faktiskt rädd att du kan behöva byta topp...... den lilla lilla erfarenhet jag har säger att en välfungerande topp är oerhört viktigt för att gasdriften ska fungera optimalt, speciellt vid belastning
Så planing av toppen, kanske inte ger samma resultat som byte av topp?
Vilka erfarenheter är det som säger dig att en välfungerande topp är viktig vid gasdrift?
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

joelk wrote:Håkan, Larfor, har någon av er monterat in motorvärmare? Känns som en vettig investering, läste lite om fördelarna vid just gasdrift i en annan tråd.
I min bil var motorvärmaren redan monterad när jag köpte den (köpte den begagnad)
Motorvärmare är en väldigt bra miljöinvestering och jag tycker det är konstigt att man inte lagstadgat om det som standard av de nordiska bilhandlarna för länge sedan. Såsom man gjorde med katalysator.
Var motorvärmaren gör bäst nytta, i bensinbil eller gasbil är lite svårt att avgöra.
Sen får man ju fördelen att få varmluft i kupen och is-/imfria rutor från början. Man behöver inte låta bilen stå på tomgång vid start, som en del gör för att få imfria rutor.
janwen
Posts: 4
Joined: 2007-07-30, 00:36

fd Astraägare

Post by janwen »

Nu har du ju redan köpt Astran Joelk, så jag är lite sent ute. Jag hade bara tänkt varna dig (och andra) för att köpa den automatväxlade varianten av efterkonverterad Astra. Jag vet att vissa kör utan problem men jag hade mycket strul.
Jag hade en Astra (-03) som gick alldeles utmärkt att köra men med egenheten att motorlampan började lysa efter 10-20 mils gasdrift. Enligt ett servicemeddelande från SAAB-Opel skulle bilen byggas om vilket jag också lät göra men då blev bilen okörbar med varm motor och gasdrift. Jag blev tvungen att låta bygga tillbaks bilen med resultat att motorlampan började lysa igen.
Grundproblemet var att den automatväxlade bilen konverterats med en gassats avsedd för manuellt växlade bilar. Elektroniken stängde aldrig av gastillförseln vid motorbromsning = lambdasonen säger ifrån.
Efter ett års strulande lyckades jag få GM att återköpa bilen eftersom de ansvarade för att avgasreningen skulle fungera i fem år eller 8000 mil och problemet inte gick att lösa.

För övrigt var det en bra bil som gick snålt (0,6-0,7 Nm³ Biogas/mil), om än med lite sämre komfort än den V70 jag kör nu.
Jag hade både el- och bensindriven motorvärmare (el på jobbet, bensin hemma) och det gick fort att värma den lilla motorn.

Lycka till med din gasbil.
joelk
Posts: 22
Joined: 2007-10-11, 22:13
Location: Upplands Väsby

Post by joelk »

Det där låter ju inte alls roligt! Har inte sett någon motorlampa tändas än, men å andra sidan har jag inte kört mer än 5-6 mil i sträck. Ska köra en längre sträcka nästa helg, får se vad som händer då. Hur stor är risken för att motorn tar skada av problemet? Har någon annan astraägare här upplevt samma fel?

Min efterkonverterades av Nordisk motortransport i Trelleborg, kan det vara så att en del av verkstäderna gjort konverteringen fel?
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Jag har automat men har inte upplevt problemet med lysande motorlampa. Däremot så kör jag fortfarande med krånglet att den tappar kraft och "hackar" vid acceleration och i uppförsbackar. Har lärt mig ganska bra hur bilen beter sig och hur jag kan undvika den ojämna gången. Jag brukar till exempel trycka in s-knappen på automatväxeln, så att den går på högre varv innan uppväxling. Får också köra extremt mjukt, inte trycka ned gaspedalen för mycket vid acceleration. Är det för kraftigt motlut eller om jag har brottom får jag dock tillfälligt växla till bensinen.
Ska kolla vart den konverterats.
joelk
Posts: 22
Joined: 2007-10-11, 22:13
Location: Upplands Väsby

Post by joelk »

Körde en längre sväng i helgen, upplevde inga problem. Bytet tillbaka till bensin gick smärtfritt, men det kanske inte är varje gång som det krånglar? Körde på motorvägen när den bytte tillbaka, märkte inte ens av det. Tyvärr så var det väldigt dåligt tryck när jag tankade gas vid Arlanda, kom inte mer än 7-8 mil på min halvfulla tank. Har mackarna olika tankar för gas till personbilar och det som är till för exempelvis bussarna på Arlanda? Stod en buss och tankade samtidigt, han hade inga som helst problem att fylla fullt.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Är kompressorn dålig så kan det vara idé att vänta med att tanka tills den andra tankat klart. Min erfarenhet är att när kompressorn är dålig fylls bara gas på hos den som har minst tryck i tanken.

Ett ickeproblem på västkusten numera eftersom alla tankställen är i riktigt bra skick.
Post Reply