Combo som Opel vill inte ens koppla bort gasdrift ifrån

Post Reply
AndyGasBag
Posts: 1
Joined: 2019-05-02, 16:59

Combo som Opel vill inte ens koppla bort gasdrift ifrån

Post by AndyGasBag »

Köpte min Combo (årsmodel 2006) för ett par år sen.

Vid besiktning i mars fick den körförbud pga läckage på bakre tank.

Fick den bärgad till Björkmans i Västerås (där jag bor jobbar inte Opel handlaren med gasbilar als).

I början hann teknikern konstatera att en kampanj gällde min model och nämde 3 st. sprängbleck som skulle bytas.

Då stannade allt. Inget svar på telefon. Där någon svarade och sa att någon skulle återkomma ang. min bil ringde det inte.
Samma historien i fler veckor.
Ringde till försäljningsavdelning - samma sak. Pratade direkt med chefen - till slut ringde någon och sa att deras gastekniker var sjukskriven. En vecka till fick jag lära att han hade sagt upp sig. Verkstan läggs ner.

Allt detta efter en månad - helt respektlöst slöseri med min tid och skit dålig kundtjänst.

Jag fick ordna bärgning av min bil till en annan verkstad - Hedin i Örebro - som var näst närmast Opel verkstan som jobbade med gasbilar.

Efter ca. en vecka sa de att det läckte ordentlig från en ventil och deras prisförslag (med hänsyn till så mycket strul omkring tomning, tryckprovning och säkerhets åtgärder) hamnade omkring 17.300:- med ingen garantee heller att det inte läcka nånstans annat.

OK, vad om de kunde bara koppla bort gas drift helt? Kanske också sätta i större bensintank? Kan det vara så komplicerat?

Nu säger de att det finns ingen sats från Opel just för bortkoppling av gasdrift. Opus i Örebro har (i princip) sagt att det går att ta bort gasdrift så länge allt är dokumenterat - rekommenderar att nästan allt med gasdrift att göra tas bort. Opel verkar inte vilja ha nåt att göra med detta. De vill inte även komma med prisförslag för arbetet och skylla bara på Generalagent K.W Bruun Automotive AB som de påstår har varit "sten hårt" där det gäller äldre Opel gasbilar. Det verkar som det aktiv vill tvinga ägare att skroter deras bilar.

Även om jag bestämmer mig att skrota bilen vill Opel i Örebro får betalt för deras felsökning (1800:-).

Näst tänker jag söker en verkstad som har erfarenhet med gasdrift borttagning - i synnerhet med Opel - och höra om de kan göra jobbet för en rimligt pris. Bilen har bara gått 10k mil och fick kamremsbyt ganska nyligen.

Några förslag om vem eller några andra synpunkter på all detta välkomna!
Post Reply