Opel Zafira

zlatan
Posts: 7
Joined: 2008-03-13, 23:49
Location: Halmstad

Post by zlatan »

Läste nyliggen på miljöfordon.se att Zafira Gasturbo kommer i slutet av 2008. Hittills har deras info varit faktiskt rätt så kanske blir det rätt igen. Hoppas att bensintank också blir lite större som underlättar resor i gaslösa länder...
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

...och nu står det att Zafira med turbo ska komma i sommar. Undrar vilka belägg dom har för det. Onekligen skulle det vara väldigt trevligt om just Zafira kom med lite kraftigare motor så snart. Jag har sökt runt en stund nu men hittar inga andra fakta som styrker leverans i sommar. Jag vill ju ha priser, tekniska fakta inkl släpvagnsvikt NU :wink:


http://www.miljofordon.se/fordon/kommande-modeller.aspx
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Slagit nytt snålrekord med min Opel!

Post by Sven »

Nu börjar min förbrukning likna något! Kört t o r Västerås - Leksand och då på biogas och landsvägskörning hamnat på en förbrukning med min Opel Zafira -08 på 0,60 Nm3/mil. Jag körde lite snålare på vägen ner från Leksand än dit, bl a aldrig högre än 100 på motorvägen samt försökte verkligen tiitta långt fram och förutse i god tid om farten behövde minskas. Därmed kunde jag använde motorbromsen än mer.

Tror att jag som snålast skulle kunna komma ner till 0,55 Nm3/mil. Min tank har en gång rymt 27,9 Nm3 biogas, i så fall skulle jag komma 507 km! :lol: Med dagens resultat kommer jag 46,5 mil.

Jag återkommer när jag slagit rekord igen.
Opel Zafira CNG -08
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Kan man eftermontera farthållare?

Post by osh »

Jag är lite sugen på att köpa en begagnad Zafira, men alla jag ser saknar farthållare, något som är ett krav hos mig. Jag vägrar pendla 2h motorväg/dag utan det.

Någon som gjort det? Går det? Är resultatet bra?
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Går själv i funderation att köpa en helt ny på leasing via företaget..extremt billig bil får man då med förmånsbeskattning som är på gasbilar. Står mellan den och Touranen.

Lite tråkigt bara att Opel inte har en "bygga bil" funktion på sin hemsida...extremt svagt när alla andra har det. Så har inte koll på vad en välutustad Zafira går lös på.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

pebelund wrote:Lite tråkigt bara att Opel inte har en "bygga bil" funktion på sin hemsida...extremt svagt när alla andra har det. Så har inte koll på vad en välutustad Zafira går lös på.
De har hela prislistan på pdf. Det var ett h-lv-te att hitta den på deras webb men här är länken.
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Man kan ju undra varför dom inte säljer CNG med Bi-Xenon lampor eller färddator inkl grafisk info dislpay? (not 1.6 CNG) ..
Är väl samma bil men med annan motor bara??

Vad kan anledningen till detta vara egentligen?
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

pebelund wrote:Man kan ju undra varför dom inte säljer CNG med Bi-Xenon lampor eller färddator inkl grafisk info dislpay? (not 1.6 CNG) ..
Är väl samma bil men med annan motor bara??

Vad kan anledningen till detta vara egentligen?
Att man inte kan få färddatorn är väl ganska rimligt -- CNG-motorn kräver förmodligen annan programvara. Sedan är CNG-utrustningen tung och motorn klen vilket innebär att man inte kan lasta på för mycket extrautrustning för då skulle man inte få ta med några passagerare. Skulle tro att det är anledningen.
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

mjo...bixenon tar väl lite kräm skulle jag tro :)

Är 1.6 motorn (bensin) ungefär likvärdig i prestanda eller något bättre ?
tänk provköra en och vill ha så nära verkligheten som möjligt gällande prestandan. Försäljarna överdriver ju oftast allt dom säger så litar inte så mkt på vad dom säger :)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

pebelund wrote:Är 1.6 motorn (bensin) ungefär likvärdig i prestanda eller något bättre ?
Det skiljer någon hästkraft åt endera hållet samt att bensinaren har maximalt vridmoment på lägre varv. Dessutom är som sagt gasbilen tyngre.

Edit: Bensinaren har 21hk mer och betydligt bättre vrid. Se sid 16 i prislistan som jag länkade till ovan.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Högsta släpvagnsvikt

Post by torkel »

Jag har satt på kula på min Zafira B och fick hem registreringsbeviset härom dagen. Nu har jag med hjälp av Vägverkets förklaring på webben kommit fram till att maximal släpvagnsvikt är 400 kg. Bromsat eller obromsat spelar ingen roll. Med andra ord: Med en riktigt lätt släpkärra kan man lasta ett par-tre hundra kilo efter bilen. Sedan är det stopp.
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

dvs inget man ska dra släp med alls alltså.

Då ligger väl Touranen bättre till i släpvagns avseende då den kunde ta 1250 som jag förstog det? starkare motor, men högre förbrukning, dyrare utgångspris på bilen etc. (samt mindre roliga finesser)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

pebelund wrote:dvs inget man ska dra släp med alls alltså.

Då ligger väl Touranen bättre till i släpvagns avseende då den kunde ta 1250 som jag förstog det? starkare motor, men högre förbrukning, dyrare utgångspris på bilen etc. (samt mindre roliga finesser)
Om det är ett omistligt krav att kunna dra tyngre släp, då ska du välja Touranen. Men om inte, så har Zafiran många fördelar gentemot Touranen. Som du redan nämnt så skiljer sig priset en hel del, i liknande utförande ca 30 000 kr. Även förbrukningen är till Zafirans fördel, och detta innebär att du får bättre räckvidd på Zafiran och inte behöver tanka lika ofta och sannolikt inte heller behöver köra lika mycket på bensin. Gastankstorleken är också större för Zafiran och med blandad körning kommer man ca 40 mil på biogas. Landsvägskörning går det att komma närmare 50 mil.

Utrymmesmässigt är de helt likvärdiga. Kvalitetsmässigt tycker jag Touranen är något bättre, känns mer gedigen, hade väldigt få fel vid första bilbesiktningen efter tre år (2%) och då har Zafiran ganska ofta fel (ca 15% eller ev mer). Dock har inte de nya versionerna av de båda bilarna varit på besiktning ännu.

Slutligen utseendet: Touranen har ett lite fyrkantigt utseende, jag tycker Zafiran snett framifrån är elegant och smäcker, men jag vet att en del här på Forumet tycker den rent av är ful. Smaken är som baken...
Opel Zafira CNG -08
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Nu kommer ju 2009 års modell av Touran i sommar och ryktas se ut ungefär som denna:

http://auto-future.blogspot.com/2006/08 ... ouran.html

ett betydligt mer sportigt utseende och byggt lite på Golfens profil visst.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

pebelund wrote: ett betydligt mer sportigt utseende och byggt lite på Golfens profil visst.
Den ser verkligen tuffare ut, mindre s a s lådaktig.
Opel Zafira CNG -08
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Den ser ju ganska fräck ut faktiskt. Man får ju hoppas att det blir en sådan man får till hösten när ens tjänstebil kommer. Ska beställa den så att den kommer 1 oktober.
Frågan är hur det funkar. Jag har redan beställningen hos Din Bil men säljaren skickar inte beställningen till fabrik förrän senare eftersom jag inte ska ha den förrän 1/10.
I vilket fall som helst så ser jag fram emot min första gasbil.
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Frågade om touran idag.. dom kunde inte beställa fabriksnya nu..bara sådana som fanns i lager, färdigutrustade....

pga av att dom inväntade 2009 års modeller då alltså :P
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

limeburn wrote:Den ser ju ganska fräck ut faktiskt. Man får ju hoppas att det blir en sådan man får till hösten när ens tjänstebil kommer. Ska beställa den så att den kommer 1 oktober.
Frågan är hur det funkar. Jag har redan beställningen hos Din Bil men säljaren skickar inte beställningen till fabrik förrän senare eftersom jag inte ska ha den förrän 1/10.
I vilket fall som helst så ser jag fram emot min första gasbil.
När jag skulle köpa gasbil sommaren/hösten 2007 tittade jag också på Touran. De hade enormt lång leveranstid då, så det kan vara värt att verkligen kolla upp. Om jag hade beställt i början på juli hade jag fått den i mitten av december, 5 månader senare! Min nya Opel Zafira kom drygt 2 månader efter beställningen!

Skulle jag vara dig så skulle jag vänta in den nya 09:an, även om den kanske inte hinner levereras till 1/10.
Opel Zafira CNG -08
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Är inne på samma linje faktiskt, ska höra med säljaren nu i veckan (ska på studiebesök på VW:s fabrik i Wolfsburg med honom) om han har någon aning om när den nya modellen kan levereras. Om inte han kan svara så kan dom kanske i Wolfsburg.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Fick nedanstående länk från CNG-Driver om den kommande Zafira Turbo CNG :

http://www.gmeurope.info/social_media_n ... Range.html

Kort sammanfattning från artikeln :

In 2009, Opel will introduce one new 1.6-liter turbo CNG engine (Compressed Natural Gas) with around 110 kW/150 hp and 210 Nm of torque. Developed by GM Powertrain in Turin, the new unit joins Opel’s current aspirated CNG engine, which has the same displacement and an output of 69 kW/94 hp. “Environmental awareness and driving fun are no longer mutually exclusive,” says Alain Visser, Chief Marketing Officer, GM Europe. “With this newly developed turbocharged CNG engine, we continue pursuing our strategy of turbocharging engines to increase efficiency – meaning lower consumption and emissions – without making any concessions in performance.”

Längre ner står också att Opel under 7 år producerat 50 000 CNG bilar - 5 gånger mer än Volvo lyckades med under 10 år - samt att förra året ökade produktionen med 50% till 12000 CNG bilar.
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Har provkört båda, och tyvärr måste jag säga att Zafiran föll på målsnöret för oss. Den var helt enkelt inte bekväm att köra, jämfört med Touranen.
Högre ljudnivå, obekväma stolar gjorde att vi troligtvis kommer att välja Touranen..den här gången.
Den hade så pass mkt högre kvalitetskänsla, och för oss som är vana att köra Audi eller Volvo så har det en viss betydelse när vi nu ska byta märke helt.

Men vi får vänta lite...tillverkningen av 2009 års Touran startar vecka 36 .. och beräknat leveransdatum blir då vecka 41.
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Kan man eftermontera farthållare?

Post by Håkan »

osh wrote:Jag är lite sugen på att köpa en begagnad Zafira, men alla jag ser saknar farthållare, något som är ett krav hos mig. Jag vägrar pendla 2h motorväg/dag utan det.

Någon som gjort det? Går det? Är resultatet bra?
Jag köpte en Zafira -03 och monterade farthållare
Pris: 4-5000:-
Funkar OK men knapparna kunde ha lite mer känsla i sig tycker jag...
I övrigt nöjd...

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
zlatan
Posts: 7
Joined: 2008-03-13, 23:49
Location: Halmstad

Re: Kan man eftermontera farthållare?

Post by zlatan »

Håkan wrote:
osh wrote:Jag är lite sugen på att köpa en begagnad Zafira, men alla jag ser saknar farthållare, något som är ett krav hos mig. Jag vägrar pendla 2h motorväg/dag utan det.

Någon som gjort det? Går det? Är resultatet bra?
Jag köpte en Zafira -03 och monterade farthållare
Pris: 4-5000:-
Funkar OK men knapparna kunde ha lite mer känsla i sig tycker jag...
I övrigt nöjd...

Mvh / Håkan
Vem fixade det åt dig?
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Kan man eftermontera farthållare?

Post by Håkan »

zlatan wrote: Vem fixade det åt dig?
BilPartner Helsingborg
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
bassunit
Posts: 13
Joined: 2008-02-09, 13:52
Location: Göteborg

Post by bassunit »

Hmm... Svenska bil här i göteborg kunde inte eftermontera en farthållare i min opel astra. Får väl kolla runt om någon annan här klarar av jobbet, man vill ju som sagt vila foten ibland på motorvägen.
Post Reply