Regelbundna serviceåtgärder gassystem ?

Post Reply
skoxberra
Posts: 13
Joined: 2009-07-26, 22:48

Regelbundna serviceåtgärder gassystem ?

Post by skoxberra »

Hej !
Har en importerad Astra 1.6 CNG 2004 med 8000 mil på mätarn, går bra. Fick ny kamrem o stift nyligen.

Funderar på om det är läge för ett besök hos gaskunnig märkesverkstad för gassystem-service ?
Nån som vet om det regelbundet görs några viktiga gasspecifika servicemoment, typ rengöring eller byte av komponenter ?

MVH Berra
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Regelbundna serviceåtgärder gassystem ?

Post by Astra CNG »

Hej skoxberra,

Det beror på om din bil är modifierad med oljeavskiljare.
Opel hade en "kampanj" serviceåtgärd för några år sedan där en hel del gaskomponenter böts ut och monterades, bl.a insugningsrör, spridare, kablage och oljeavskiljare.
Bilar försedda med avskiljare där ska avskiljaren tömmas, tror intervallen är 4 år / 6000 mil på nyare Zafiror med samma avskiljare.
I övrigt finns inga andra servicemoment för gassytemet frånsett kontroll av tankarna, står på en dekal på tankluckan.

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
skoxberra
Posts: 13
Joined: 2009-07-26, 22:48

Re: Regelbundna serviceåtgärder gassystem ?

Post by skoxberra »

Moss igen !

Tankarna OK t.o.m 2014. Hittar ingen ölabscheider ("Vit dosa" på Astramotorns baksida enligt erdgasfahrer-forum m.fl)

Så bara att gasa på & hoppas på att min lokala gaspump inte släpper olja

Tack för bra svar :D
/SkoxBerra
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Regelbundna serviceåtgärder gassystem ?

Post by Astra CNG »

Hej,

Den vita dosan ser ut som ett vitt oljefilter och sitter i utrymmet mellan motor - torpedvägg strax ovan avgasröret. Det är lättast att se underifrån. På "filtret" sitter det ett strålningsskydd "av typ aluminium tyg" som ska skyddar mot värmen från avgasröret. Är din bil inte åtgärdad skulle jag ha vänt mig till en Opel verkstad snarast och tryckt på med näbbar och klor för att få det utfört utan kostnad. Skulle det inte gå vägen skulle jag ha tittat efter ett annat alternativ till filter, prata med dem som bygger på CNG system i diverse bilar. Att inte kompressorn på tankstället inte släpper ifrån sig olja är lika troligt som att det inte blir mer regn i Sverige i år. :wink:

Beskriv gärna i tråden hur du går vidare och resultatet.

Grattis också till en kanonbil.

/Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Post Reply