Har problem med Astran

Post Reply
MalinL
Posts: 1
Joined: 2010-09-21, 03:02
Location: Haninge, Sthlm

Har problem med Astran

Post by MalinL »

Halloj alla!

Är ny här och har läst en del men inte hittat mitt problem så nu hoppas jag någon kan hjälpa mig :)

Skaffade en efterkonverterad Opel Astra -00 för en månad sedan, mest för att jag behöver ha automatare.
förra ägaren har aldrig kört på gas (hon hade bilen sedan -03 och var sällan i krokarna för en gasmack). Nu ville ju jag då så klart testa att köra på gas och detta är som hänt:
först tankade jag bara upp tanken en tredjedel (om det kan vara problemet?),
när jag nu slår över till gas hörs tickandet, sedan tystnar det, för att sedan börja igen några sekunder innan motorn dör. Ligger jag i 70 eller mer hinner jag rädda upp allt med att snabbt slå tillbaka till bensin, det sker alltså inte automatiskt.

Jag har egentligen inte råd att lämna bilen på verkstad så mitt första alternativ är att se om någon här i alla fall kan komma med en hint om vad problemet kan vara?

Alla tips tas tacksamt emot :mrgreen:
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Har problem med Astran

Post by Hewey »

Hej och välkommen,

Det är svårt att säga någonting säker för en efterkoverterad bil, när man vet inte hurdana gaskomponenter bilen har.

Eftersom din motor dör, det är ganska säkert att motorn har ingen/inte tillräckligt gas när du försöker att köra med gas. Även om du har en fylld gastank, det hjälper inte om det finns tex. en blockad ventil i gassystemet. Om det har varit en lång tid från sista gången när bilen har körts med gas, det är logisk att en ventil kan ha blockad sig.

Om det finns gastryck i lågtrycksidan i gassystem, gastankventilen fungerar. Då finns det fel på lågtrycksidan/gasdelning till cylindrar. Det finns olika delningssystemer, med och utan solenoidventiler. Vill inte prata om alla eftersom vi inte vet hurdan system du har.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply