Vanligt att Astra drar mycket olja?

Post Reply
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Vanligt att Astra drar mycket olja?

Post by larfor »

På senaste besiktningen var det mycket nära att bilen inte klarade besiktningen pga höga HC-värden.
Den drar också mycket olja. ca 1 liter/100 mil
Någon annan med sådana problem?
Last edited by larfor on 2010-06-01, 20:34, edited 1 time in total.
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Astra -00 Drar mycket olja och har höga HC-värden

Post by Rushdie »

(Jag antar att du vill åtgärda problemet och inte bara komma i kontakt med andra Astraägare med oljeproblem :lol: )

Blåryker den när den är kall? Slutar / minskar röken när motorn blivit varm?
Har oljestickan en benägenhet att hoppa upp? Är det oljesöl runt motorn, till exempel vid oljepåfyllningslocket?
Läcker den olja synligt på parkeringen? Oljesöl under motorn, bak mot underrede etc? Luktar den bränt ibland?

Mest troligt, om du inte märkt något av ovanstående, är att kolvringar och / eller ventiltätningar är dåliga och således inte håller tillbaka all olja från att komma in i förbränningsrummet. Detta leder också delvis till de höga HC-värdena.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Vanligt att Astra drar mycket olja?

Post by larfor »

Tack för svar, visst vill jag få tips om orsak och åtgärder. Fast jag skapade en annan tråd under teknik/driftproblem ifall det inte är så många som läser här.

Så fortsatt diskussion om orsak / åtgärder kanske passar bättre där
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=1894

och om någon annan har upplevt problem med Astra, så kan man skriva det här.

Jag svarar ändå på dina frågor här denna gång.
Tycker det blir lite mer rök än från vanliga bensinbilar, men tycker inte det ser ut som blårök utan mer som vit ånga.
Däremot tycker jag att röken luktar, vilket den väl inte ska göra vid gasdrift.
Har inte upplevt några synliga läckor/oljesöl.
Lite bränd lukt har jag känt ibland, särskilt om motorn blivit extra varm/jobbat hårt, men tror att det kommer från katalysatorn/avgassystemet om det blivit extra hett. Lukten kan även kännas sen man stannat motorn.

Vid senaste servicen så trodde mekanikern liksom du på kolvringarna, enligt honom ett vanligt problem på Astror med den sk ecotechmotorn.
Post Reply