Låg motortemperatur Astra 1.6 CNG -04

Post Reply
Gazprom
Posts: 19
Joined: 2009-11-04, 22:31

Låg motortemperatur Astra 1.6 CNG -04

Post by Gazprom »

Hej allihopa!
Dags för en ny fråga ang min Astra -04. Ända sedan jag köpte den så har jag lagt märke till att motortemperaturen aldrig når "mittenstrecket" 90 grader tror jag att det är. Oavsett om man kör lite, länge, stad eller landsväg så stannar den mellan mittenstrecket och nästa lägre streck. Ni som också har sådana Astror kanske kan säga hur era motortemperaturer ser ut? Vet inte om det är farligt för bilen på något sätt eller om det ska vara så.

Bilen har blev servad en halv månad sedan och ingen ändring av tempen eller någon kommentar från Opel gällande detta...

Någon som vet?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Låg motortemperatur Astra 1.6 CNG -04

Post by Fred »

Hur är det med kupétemperaturen? Kan du få riktigt varmt och gott i bilen?

På Volvos är det vanligt att termostaten ger upp efter ett tag. Utslaget på motortempmätaren kan vara så lite som några få grader under "rakt upp", som är normalt, så man tror inte att det ska göra så stor skillnad. Dock märks det rejält genom att det inte går att få upp temperaturen i kupévärmen.

Nu vet jag inte hur det är med Opel men nog ska mätaren nå mittstrecket! Det är inte bra för motorn att gå varken för varm eller för kall. Det troligaste är att din termostat inte kan stänga till 100% vilket gör att lite kylvätska cirkulerar hela tiden och då kommer motorn inte upp i normal arbetstemperatur. Termostaten ska jobba hela tiden genom att öppna och stänga för att hålla motortempen på en konstant nivå oberoende av hur motorn körs eller hastigheten på bilen.

Börja med att byta termostat, det brukar varken vara speciellt svårt eller dyrt!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Gazprom
Posts: 19
Joined: 2009-11-04, 22:31

Re: Låg motortemperatur Astra 1.6 CNG -04

Post by Gazprom »

Hej och tack för svaret!
Värmen i kupén blir varm även innan motortempen nått till den maxnivå som den sedan stannar vid.
Ok, men jag ska tala med Opel så får vi se vad de tror, och vad de vill ha för jobbet.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Låg motortemperatur Astra 1.6 CNG -04

Post by Fred »

Nu vet jag ju inte hur det ser ut i en Opel men ofta är det väldigt enkelt att byta termostaten. Ofta är det bara två bultar som ska skruvas ur, lyfta på termostatlocket, byta ut termostaten och eventuell packning för att sedan skruva ihop det igen! Mycket enkelt att utföra själv varpå man sparar en rejäl slant!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Gazprom
Posts: 19
Joined: 2009-11-04, 22:31

Re: Låg motortemperatur Astra 1.6 CNG -04

Post by Gazprom »

tack för alla svar!
Jag är inte direkt händig med bilar (datorer är mitt område), men jag ska kolla upp vad det kan tänkas kosta så snart jag kan.
Under tiden tog jag en (väldigt kass) mobilbild på motortemperaturmätaren efter att den slutat stiga, detta är alltså vad den stannar på.
Den är så att säga inte långt från mitten men den hamnar trots allt aldrig På mittenstrecket. Att föma utav att det står 80 till vänster och 100 långt till höger så kan det väl inte skilja mer än några grader från mittenstrecket (som jag antar är 90 grader)? Men några få grader kanske gör stor skada? Som sagt tyvärr inte så insatt i bilar som jag hade velat....
Motortemperatur
Motortemperatur
Tempmätare.jpg (38.36 KiB) Viewed 16490 times
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Låg motortemperatur Astra 1.6 CNG -04

Post by Stålis »

Jag körde astran idag och passade på att kolla tempmätaren. Här kommer mitt bidrag i avdelningen superskarpa mobilbilder:
DSC00291.JPG
DSC00291.JPG (83.43 KiB) Viewed 16479 times
Det ser ut som om min mätare står lite lägre än gazproms. Tror inte att det är något problem med termostaten. Efter kallstart stod mätaren i botten de första fem kilometrarna, sedan steg den ganska snabbt till ca 80 grader, därefter segade den sig lite långsammare upp till det stabila läget. Jag tolkar det som att termostaten är helt stängd i början när motorn inte behöver nån kylning och att den sedan öppnar sig när motorn blivit hyffsat varm (mätaren stiger snabbt).
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Låg motortemperatur Astra 1.6 CNG -04

Post by Fred »

Då verkar det ju onekligen som att Astrorna ska ligga där era visar. Har svårt att tro att ni båda skulle ha samma fel på termostaterna. Det som Stålis beskriver om mätarens uppförande tyder också på en fungerande termostat så det är nog bara att lugnt köra vidare! :D

Som jag skrev tidigare så är Volvon mycket känsligare. När min termostat var dålig låg mätarnålen mycket närmare mitten än någon av era, men dock strax till vänster och detta gav dålig värme i kupén! :shock: Efter temostatbyte stod nålen i stram givakt och det blev varmt och gott i kupén! :D Så uppenbarligen skiljer det sig lite mellan olika bilar vilket väl är ganska naturligt.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Gazprom
Posts: 19
Joined: 2009-11-04, 22:31

Re: Låg motortemperatur Astra 1.6 CNG -04

Post by Gazprom »

Ah, se där!
Phew, då kanske allt är i sin ordning :)
Tack för feedbacken!
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Låg motortemperatur Astra 1.6 CNG -04

Post by larfor »

Jag har en Astra-00. Den når inte heller 90 grader utan ligger nånstans kring 85 grader. Nu när det är runt -25 -30 grader ute så stannar nålen på 80 grader. Känns inte som det blir riktigt bra värme i kupen i sträng kyla.
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Låg motortemperatur Astra 1.6 CNG -04

Post by Astra CNG »

Hej larfor,

Med din beskrivning skulle jag tro att detta är normalt, motorn ger inte mer värme utan kyls utav fartvinden. Använd motorvärmare innan start så blir det något bättre. Du kan också byta termostat för att vara säker, är inte dyrt. Termostaten är ju faktiskt en slitagedel.

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Låg motortemperatur Astra 1.6 CNG -04

Post by Hewey »

I vintertid drar kupevärmarepaketet mycket värme ut från kylvätskan. Och eftersom i gasbilar måste kylvätskan också värma gasregulatorn därför att gasen expanderar och svalnar inne det, det är ingen mirakel i vintertid om kylvätskan värmar inte sig tillräckligt för att öppna termostaten.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply