Opel Astra 1.6 Naturgas 02 vågar jag köpa?

Post Reply
novisfixaren
Posts: 1
Joined: 2009-10-16, 18:28

Opel Astra 1.6 Naturgas 02 vågar jag köpa?

Post by novisfixaren »

Hej alla kunniga!

Funderar lite på en gasbil kan komma över en Opel Astra 1.6 kombi 02 som körs på naturgas eller bensin.

Bilen är en automatare och har gått 10000 mil.

Får ge 40000kr för den.

Hurär det med service på en naturgasbil kan alla opel verkstäder serva en gasbil?

Vågar jag köpa en sådan bil?

+ och - för bilen?

Vill ju gärna köra milövänligt och hålla nere kostnaderna men är väldigt okunnig på området.

Mycket tacksam för alla tips och erfarenheter jag kan få ta del av!
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Opel Astra 1.6 Naturgas 02 vågar jag köpa?

Post by avozetta »

Grattis till val av att köpa gasbil!

För att reda ut begreppen lite så är Naturgas en av två kvalitéer på fordonsgas som man kan tanka sin gasbil med i Sverige. Den andra är Biogas vilket är att föredra då den är knappt bidrar till växthuseffekten och ofta är lokalt producerad. Naturgasen är fossil men är ändå 20-25% bättre än bensin.

Själv har jag inga Opelerfarenheter men när det gäller verkstäder och gasdrift så är man än så länge i de allra flesta fall hänvisad till märkesverkstäderna då kompetens och utrustning än så länge inte finns på annat håll. Det finns naturligtvis undantag så det bästa du kan göra är att ringa runt till verkstäderna på din ort och fråga hur serviceschemat ser ut, fram för allt för gasdelarna.

Får passa på och göra reklam för Sveriges andra gasbilsträff som kommer att äga rum i Stockholm om du bor i trakterna , http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=1609.

PS! Du har väl inte missat Astra-tråden länge ned DS!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Post Reply