Zafira B, kopplingen

Post Reply
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Zafira B, kopplingen

Post by torkel »

Är det någon här som har en Zafira B (-06 eller senare) och upplever att kopplingen "hugger" ibland? Jag har nämligen haft bilen inne på värdering och de har anmärkt på det och säger att kopplingen måste bytas.

Jag har själv haft bilen inne för garantireparation angående detta och beskedet jag fick då är att detta är normalt och helt enkelt beror på att motorn är så klen till den stora bilen. Jag upplever sällan problemet eftersom jag har lärt mig att vara försiktig med kopplingen, men provkör man första gången kanske man upplever att det är ett fel?

Om det skulle visa sig att min verkstad givit felaktigt besked om detta tidigare behöver jag ta en diskussion med dem nu när garantin har gått ut och det har jag ingen lust med...
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Jag har liknande problem med kopplingen på min Astra -04. Den har i princip varit så sedan jag köpte den men jag har kört 4000 mil utan att det blivit märkbart sämre. Någon skrev att det var vanligt på Astra överhuvudtaget. Tråkigt om det dyker upp även på de nya Zafirorna.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Ptja, jag har aldrig sett det som ett problem. Det handlar mer om att vara försiktig med kopplingen när motorn är i klenaste laget.
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Zafira B, kopplingen

Post by joppe »

Jag har nyligen köpt en begagnad Zafira CNG -07, ca. 5500mil

Den hugger lite i kopplingen i bland och så har jag ett flärpande lite vibbrerande ljud från motorn när den är kall

Är det något jag bör kontakta bilfirman jag köpte bilen ifrån?

Kanske är fel som garantin täcker?

Gasa på
Jonny
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Zafira B, kopplingen

Post by Stålis »

joppe wrote:Jag har nyligen köpt en begagnad Zafira CNG -07, ca. 5500mil

Den hugger lite i kopplingen i bland och så har jag ett flärpande lite vibbrerande ljud från motorn när den är kall

Är det något jag bör kontakta bilfirman jag köpte bilen ifrån?

Kanske är fel som garantin täcker?

Gasa på
Jonny
Om det inte är något som påtalades i en begagnatdeklaration eller liknande så tycker jag absolut att du ska försöka få firman att fixa det. Om bilen inte hunnit fylla två år än så är det nybilsgaranti på den också och då borde de absolut fixa det åt dig.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Zafira B, kopplingen

Post by joppe »

Nej, det stog inte i en begagnatdeklaration, så jag ska kontakta bilfirman i morgon Måndag

Bilen togs i bruk December 2006, så tyvärr är nybilsgarantin över.

Tack för svaret
Jonny
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Zafira B, kopplingen

Post by torkel »

Jag kollade kopplingen i min Zafira och skaffade både en second och third opinion. Opel har problem med sina kopplingar i allmänhet enligt verkstaden. Senaste verkstadskillen tyckte att visst, man kan byta kopplingen, men den kommer med största sannolikhet inte att vara mycket bättre än den gamla. Koppling som hugger anses alltså vara normalt.

Vad gäller tomgången handlar det alltså om att man måste byta tändstift ofta, som i alla gasbilar.

Edit: Och just det: Kopplingen täcks tydligen inte av nybilsgarantin. Jag har kollat det också. Men visst vore det bra om någon mer drev frågan mot Opel.
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Zafira B, kopplingen

Post by joppe »

Efter att ha haft bilen inlämnad för missljud i motorn m.m. så hittade meken inget fel på kopplingen,
trots att den hugger ganska mycket då och då.

Han bad mig köra lite när det inte är så fuktigt ute och se om det blir bättre, annars skulle jag återkomma.
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Zafira B, kopplingen

Post by joppe »

Äntligen har jag fått kopplingen utbytt på konsumentköplagens garanti,
efter många samtal och mail till både bilförsäljaren, försäkringsbolag m.m.
(Snart gått ett år sedan jag köpte bilen).

Huggandet är nu helt borta :D

Ibland lönar det sig att stå på sig.
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
Post Reply