Opel zafira CNG turbo vs Touran tsi ecofuel

Post Reply
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Opel zafira CNG turbo vs Touran tsi ecofuel

Post by aiskylos »

Som ämnet antyder - jag står och väger mellan dessa val. Mina intryck:

Touran:

+ spetsteknik i drivlinan med Tsi-motorn och DSG
+ bättre kvalitetskänsla, snygg, känns modernare
+ andrahandsvärde? Känns som gambling oavsett modell.

-räckvidd på gas - lite snålt. Bensinreserven räcker knappast till bilresor i gaslösa europeiska länder.
-dyra tillval och mager standardutrustning. Inget stort problem som tjänstebil dock.
- trista erfarenheter av serviceverkstäderna. Nu efter gruppundantaget - vågar man använda ickemärkesbundna verkstäder???
- lite bullrig i motorvägsfart. Beroende på däckval?
- ännu inga att provköra med nya drivlinan, men jag får en mycket bra känsla när jag provkört passaten.

Zafira

+ utrymmen och praktiska lösningar med sätena.
+ något bättre räckvidd

- går inte att provköra i min landsända (Skåne)! (inget mysterium att de säljer dåligt)
- tveksam kvalitetskänsla. De beg Zafira vi provkört har känts gamla och slitna trots få mil på mätaren.
- känns klumpig - åtminstone bensinaren jag provkörde.
- finns opel kvar om ett år?
- går inte att få med automat.

Tacksam för flera åsikter, gärna av forumets Zafira- och touran-ägare!
På min signatur förstår ni nog vartåt det lutar, men än är den inte beställd!
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag har själv en Zafira och kan väl bara hålla med dig i det du skriver. Har dock inte kört den nya med turbo. Är trots det mycket nöjd med min bil.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Bra att känna till kan vara att extrasätena i Touran 2,0 Ecofuel bara får belastas med max 35 kg per stol. Se faktabroschyr. Vet inte om det också kommer att gälla TSI ecofuel, men det var en av de saker som avgjorde till Zafirans fördel för vår del.

Btw, finns det något officiellt pris på TSI ecofel än?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Post by aiskylos »

Inget problem för oss - det skall vara just extrasäten till barnens kompisar, och under de tre år vi skall ha den lär de inte väga mer - hoppas jag ....

Nä, inget pris, och de har skjutit upp första beställningsdatum flera ggr nu. En av anledningarna till att jag börjar snegla lite mot Zafiran igen.

Kollar med på tyska VW-sajten blir man lite mörkrädd, men jag gissar att de har helt andra skattesatser än oss. I den konfigen som jag tänkte mig skulle det bli 34 000 euro - bra mycket dyrare än passaten och det kan inte stämma.

Stålis wrote:Bra att känna till kan vara att extrasätena i Touran 2,0 Ecofuel bara får belastas med max 35 kg per stol. Se faktabroschyr. Vet inte om det också kommer att gälla TSI ecofuel, men det var en av de saker som avgjorde till Zafirans fördel för vår del.

Btw, finns det något officiellt pris på TSI ecofel än?
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
bassunit
Posts: 13
Joined: 2008-02-09, 13:52
Location: Göteborg

Post by bassunit »

Jag ska också införskaffa en ny bil o valet ligger ju mellan modellerna i denna tråd.
Provkörde turbo Zafiran igår o den var ju väldigt trevlig att köra, pigg o fräch.
Touran finns ju som sagt inte att att provköra med den nya motorn än, tyvärr. Men det kommer ju att bli en väldigt bra bil.
Gasräckvidden är ju nära på identisk på båda modellerna vilket även priset är.

Så jag har inte en aning hur jag ska välja!
Last edited by bassunit on 2009-07-03, 21:34, edited 1 time in total.
Opel Astra Kombi CNG 04
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

För den som läser tyska finns här ett jämförelsetest mellan Zafira CNG turbo och Touran 2.0 ecofuel (gamla modellen). Artikeln fokuserar dock mest på hur det är att köra gasbil. De klagar på att det bara finns 800 tankställen i Tyskland...

Dessutom har de provat hur fort bilarna går i utförsbacke: 235 km/h för Zafira, själv brukar jag hålla mig på ungefär hälften av det.

http://ww2.autoscout24.de/vergleichstes ... 31/121367/

Googles översättning till svenska här.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Post by Pka »

Här är ett färskt test av Zafira CNG Turbo:
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page ... odelID=590
Tidigare var gasbilarna dyra men nu ligger priset på gasdrivna Tubo ecoFLEX bara 2 200 kr över det för den lika starka dieseldrivna 1,9 CDTI. Lägre skatt gör dock gasbilen väsentligt billigare att äga för den som köper in Zafira privat. För tjänstebilisten är valet enkelt. Den gasdrivna Zafiran klassas som miljöbil och får 40 procents rabatt förmånsvärdet. Det gör den till rena klippet!
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply