Opel Combo CNG

Post Reply
pepperagge
Posts: 6
Joined: 2009-03-24, 09:59
Location: Lund

Opel Combo CNG

Post by pepperagge »

Vi köpte just en Opel Combo CNG 2006 pga platsbrist i vår Opel Astra CNG 2001. Combon har rullat 2800 mil. Jag körde hem till skåne från Linköping på ca 0,62 Nm3 biogas/mil. Hyffsad siffra som jag förväntar mig bli bättre med Lunds rikligare metanmix. Räckvidd på Linköpings biogas=36 mil.

Utrymmet i Combon är gigantiskt både i koffert och i baksäte. Baksätet är klart mycket rymligare än i den V70 som jag provade. Bilen är ganska spartansk men den passar vår familj bra. Det märks att motorn är optimerad för gas. Mer kraft och mjukare gång på gas jämfört med bensin.

Nackdelar? Den är ful. Glåpord som hantverkarbil och likbil är saker man får räkna med som combo-ägare. Who cares? Bilen är för oss ett transportmedel ingen status-symbol.

Astran ska nu säljas. Blocket nästa!

//Per
Vit Opel Combo CNG 2006
kurwi
Posts: 2
Joined: 2010-10-05, 22:38

Re: Opel Combo CNG

Post by kurwi »

Jag har en röd Combo CNG som jag är mycket nöjd med. Utseendet är ... tja, inte som andra bilar. Det är min stöldförsäkring och mitt sätt att hitta den på IKEAs parkering. Och de som åkt med packning till träningsläger eller fått hjälp att flytta saker klagar inte över utseendet. Enda nackdelen är att man mer eller mindre *måste* ställa upp när andra behöver hjälp - men det är ju bara roligt.
KalleW
Posts: 8
Joined: 2011-09-18, 00:36

Re: Opel Combo CNG

Post by KalleW »

Jag kör också en röd Combo som fungerar som en utmärkt bruksbil i familjen. Nackdelen är den klena motorn som kräver ett flitigt växlande om man kör med last. Jag skulle vilja ha en dragkrok men jag tror inte bilen orkar med det. Ettan är för hög för att kunna starta utan att slira rejält med kopplingen tror jag. Jag försöker skruva med bilen själv och uppskattar att det är en enkel och gammalmodig konstruktion. Jag har skaffat en originaldomkraft på skroten så det blir lättare att hissa upp den.
Opel Combo Tour CNG 2008
Post Reply