Opel Zafira 1.6 CNG Turbo

User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Opel Zafira 1.6 CNG Turbo

Post by Stålis »

Vad sägs om en ny tråd för kommande 150-hästarsmodellen av Zafira? Jag tycker att den förtjänar en egen.

Tidigare diskussioner finns här: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=7221#7221
CNG-Driver wrote:Opel Zafira 1.6 CNG Turbo Tekniska data

Räckvidd Gasdrift/Bensin/Total (km) 370 / 150 / 520

Tankvolym Gas/Bensin (kg vid 200 bar/liter) 20,7 / 14

Bränsleförbrukning: 5,3 kg/100 km

Enligt OPEL-OSV:
http://opel-osv.de/Presse.aspx?ID=661&i ... 16&flash=1
Pka wrote:Synd att Opel håller fast vid så små bensintankar. 14 liter är lite klent när man är på semester norrut. Annars en mycket trevlig bil.
Jag antar att de kör på med samma konstruktioner dom de har i nuvarande CNG-modell. Säkert en avvägning mellan de tre faktorerna pris, utrymme och räckvidd.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Nizzeman
Posts: 24
Joined: 2008-06-01, 16:11

Post by Nizzeman »

Tycker att dom 14 literna bensin räcker långt, har aldrig lyckats köra upp dom.. Har ifs inte kört i norrland.
Vet någon vad Zafiran kommer hamna på i pris? Och när kommer den till Sverige?
Hur funkar det om man vil importera en helt ny från Tyskland? Kanske man kan få den billigare och tidigare..
Opel Astra CNG -04
Image
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Pressmeddelande från Opel om Zafira Gasturbo. Nu duggar nyheterna om spännande gasbilar i Sverige verkligen tätt.

http://www.gasbilen.se/upload/files/gas ... %20cng.pdf
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Det var verkligen glädjande att Opel Sverige hakar på nu. Hoppas att de också får lika bra uppmärksamhet i pressen som VW och Volvo (eller rättare sagt ser till att skapa sig bra uppmärksamhet).

Med pris från 229 900 kr hamnar de i ett helt annat segment än de andra nykomlingarna. Kul att de kan klara sig med ett påslag på måttliga 15 300 jämfört med 2,2-litersbensinaren som har ungefär samma effekt och vridmoment.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Hoppas den kommer med möjlighet till automatlåda så att det funkar för taxi i storstäderna. Annars hamnar dom i bakvattnet direkt och det förtjänar dom inte när dom troget håller fast vid gasbilar trots att moderbolaget är konkursmässigt om man får tro media.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Opel Zafira CNG -08
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Sven wrote:G-P skriver om Gasturbo-Zafiran.
Hyfsat bra sammanfattning, jag såg att den var skriven av TT-Spektra så den lär ju hamna i en rad andra tidningar under/efter helgerna. Det är bra :)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Igår pratade jag med en opelsäljare. Han berättade att introduktionen av Zafira med gasturbo är planerad till slutet av mars i år och att de tar emot beställningar nu.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Vad jag vet har ingen svensk motortidning skrivit om Zafira gasturbo efter att verkligen ha kört den. Nu hittade jag en testrapport som tyska Auto Bild publicerade i början av januari: http://www.autobild.de/artikel/opel-zaf ... 26089.html

De är överlag positiva och sammanfattar artikeln med att säga att "den turboladdade gas-Zafiran har 'grejen' som kan hjälpa gasbilarna att få sitt genombrott. Den går dynamiskt, mycket renare och väsentligt billigare än en bensinare eller dieselbil."
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Nu har jag gjort slag i saken och beställt en Zafira 1.6 CNG Turbo som s.k. personalbil. Då kan vi göra oss av med familjens bensinslukande andrabil. Den kära Astran får finna sig i att bli ny andrabil.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Grattis! Ska bli kul att höra din upplevelse av turbobilen.
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Lite mer fakta om gasturbon från Opels specifikation:
  • Maxhastighet 200 km/h
  • Acc 0-100 km/h 11,5 s
  • Som tidigare angetts drar den blandad körning 5,3 kg/100 km, att jämföra med den vanliga Gas-Zafiran som drar 5,0 kg/100 km, men landsvägskörning är den något snålare än den vanliga Zafiran (4,1 kg mot 4,2 kg), men drar betydligt mer i stadstrafik (7,3 mot 6,6 kg)
  • Priset börjar på 234 900 dvs 10 200 kr mer än vanliga Gas-Zafiran men fr a bara 13 300 kr mer än Bensin-Zafiran på 150 hk (2,2 l)
  • Gasturbon får dra bromsat släpp på 1 100 kg, den vanliga Zafiran får bara dra 400 kg
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Sven wrote:Lite mer fakta om gasturbon från Opels specifikation:
  • Maxhastighet 200 km/h
  • Acc 0-100 km/h 11,5 s
  • Som tidigare angetts drar den blandad körning 5,3 kg/100 km, att jämföra med den vanliga Gas-Zafiran som drar 5,0 kg/100 km, men landsvägskörning är den något snålare än den vanliga Zafiran (4,1 kg mot 4,2 kg), men drar betydligt mer i stadstrafik (7,3 mot 6,6 kg)
  • Priset börjar på 234 900 dvs 10 200 kr mer än vanliga Gas-Zafiran men fr a bara 13 300 kr mer än Bensin-Zafiran på 150 hk (2,2 l)
  • Gasturbon får dra bromsat släpp på 1 100 kg, den vanliga Zafiran får bara dra 400 kg
Mer detaljer finns i Opel Sveriges pris- och produktfaktablad för Zafira.

Men jag kan tillägga att CNG Turbo är sexväxlad. I faktabladet står det felaktigt att den är femväxlad. Den sjätte växeln bör bidra till den lägre förbrukningen vid landsvägskörning.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

I helgen har Biva Linköping premiär för Zafira CNG Turbo. De kommer att ställa ut en bil på Bil/Båt/MC-mässan i Cloetta Center.

Dessutom är "min" nya Zafira på gång. Leverans 4/5. Ska bli kul.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Ny bil!

Post by Stålis »

Hämtade min röda gasturbo igår! Det känns bra. :D

Än så länge har jag i princip bara hunnit köra hem den och sedan till jobbet i morse. Med andra ord har jag bara några enstaka intryck att dela med mig av så här långt.

* Praktisk och rymlig med kompakt yttre.
* Skön, lätthanterlig sexväxlad låda.
* Relativt glest mellan växlarna vilket gör att man kan köra i motorvägsfart vid ungefär 2400-2500 varv per minut. Bör vara bra för bränsleförbrukningen vid landsvägsfart.
* Motorn skjuter på bra från strax under 2000 varv. Lite sävligare där under.

Modellbeteckningen på bakluckan är "ecoflex turbo". Verkar vara i linje med Opels maknadsföringsstrategi att en miljöbil är en miljöbil oavsett bränsle.

Min ganska måttliga utrustningslista ser ut så här:
  • Mörktonade rutor
    Kromad fönsterlister och takreling
    Familjepaket
    Populärpaket Prestige
    Motorv.gren och kupev
    Avtagbart drag
Jag får återkomma med förbrukningsrapporter och fler intryck efter hand.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

spännande att höra lite Opel CNG Turbo-rapporter också! 8)
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Post by Astra CNG »

Vi vill ha rapporter!

Förbrukning, räckvidd på en tank
Ljudnivå
m.m
m.m

/Ante
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Bra att du hojtar till Ante!

Jag har faktiskt inte kört så värst mycket än så jag har inte tyckt att jag haft så mycket underlag för en rapport, men lite kan jag väl bjuda på redan nu.

* Ljudnivån: I mina och familjens öron mycket behaglig. Helt annorlunda än Astran. Delvis beror det på det låga motorvarvet vid landsvägs och motorvägsfart men också på att bilen verkar mycket mera välisolerad - Opel har verkligen spottat upp sig.

* Förbrukning: Väldigt osäkra siffror än så länge pga olika tryck vid tankningarna. Men snittet hittills ligger på 7,44 Nm3 östgötsk biogas per 100 km. Blandad körning men med betoning på landsvägs och motorvägskörning.

* Räckvidd: Opel uppger 37 mil på gas och det är nog en rimlig siffra. Har inte kört slut på gasen någon gång och inte en meter på bensin än.

* Praktisk: Alldeles utmärkt. Funkar bra att sitta tre i bredd i baksätet. Skönt att som förare komma upp lite över omgivningen. Barnen är också nöjda med sikten. Ett plus att övre bältesfästet är justerbart även i baksätet. Rymligt bagageutrymme och bra att kunna använda extrastolarna och bjuda barnens kompisar på nästan koldioxidneutral skjuts till olika aktiviteter.

* Drivlina: Skönt med den extra kraften från turbon när det behövs. Kräver dock lite tillvänjning innan man lärt sig vilken växel man ska ha. Turbon har trots allt något av ketchupeffekt över sig. Jag har inte sett någon vridmomentskurva men specifikationen säger att maximalt vrid (210 Nm) finns mellan 2300 och 5000 varv/min och det känns som att det är nånstans vid ca 1900 varv/min som det börjar ta fart.

* Övrigt:
- Vid gassläpp kommer ett svagt visslande ljud från motorn. Kanske från turbon. Inte alls störande men annorlunda än i andra bilar jag haft.

- Antisladdsystemet är kanske i ivrigaste laget att gripa in. Har en ganska kraftigt doserad högerkurva i en uppförsbacke ett par 100 meter hemifrån med några ojämnheter i det högra hjulspåret. Om man håller jämn gas på femmans växel (60-65 km/h) upp genom kurvan händer det allt som oftast att ESP:n griper in. Det rasslar till i bromsarna och i bland märker man att den stryper motorn helt kort. Blev nästan lite rädd första gången innan jag förstod vad som hände. Får väl höra med Biva om det ska vara så eller går att justera.

- Bilen var fulltankad vid leverans! Både gas och bensin - man tackar!

Det får bli allt för den här gången. Jag lovar att återkomma med mer!

/Mattias
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Det vinande ljudet du hör är nog säkert turbon som dumpar ut trycket när du släpper gasen.. om du kör på låga varv (runt 2000) på hög växel och trycker gasen i botten så att turbon bygger upp trycket under några sekunder och sedan släpper gasen fort igen så bör du höra ljudet som högst.. :) Det hörs extra tydligt om man byter insugsfilter på bilen också.. och särskilt om bilen är chiptrimmad också ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Nu är min Zafira registrerad spritmonitor. Medelförbrukningen så här långt ligger på 7,25 Nm3 biogas per 100 km (5,44 kg). För biogas har jag använt mig av omräkningsfaktorn 0,75 kg/Nm3 (enligt vägverkets bilindex) och matat in tankningarna som L-gas.

Oftast försöker jag tillämpa ecodriving, men jag har inte riktigt kläm på hur man egentligen ska utnyttja turbon för att köra snålt. Ska man använda turbokraften för att snabbt komma upp i marschfart eller ska man ta det lite lugnare och och växla upp tidigare?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Stålis wrote:Nu är min Zafira registrerad spritmonitor. Medelförbrukningen så här långt ligger på 7,25 Nm3 biogas per 100 km (5,44 kg). För biogas har jag använt mig av omräkningsfaktorn 0,75 kg/Nm3 (enligt vägverkets bilindex) och matat in tankningarna som L-gas.

Oftast försöker jag tillämpa ecodriving, men jag har inte riktigt kläm på hur man egentligen ska utnyttja turbon för att köra snålt. Ska man använda turbokraften för att snabbt komma upp i marschfart eller ska man ta det lite lugnare och och växla upp tidigare?
Många säger ju att det bästa är att komma upp hyfsat fort i fart istället för att sega sig upp.. Jag tror det kan stämma rätt bra..

När det gäller spritmonitor så är det dumma att jag har räknat med faktorn 0,8 hela tiden.. det känns som man inte vill byta nu för då kommer inte statestiken stämma sen när man skaffar sin passat.. :( Aja.. inte sååå jätteskillnad (5%) ...

Nu har jag stulit färdigt tråden ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Hmm, jag har också räknat med faktorn 0.8 kg / Nm3.

Enligt den där länken ska det ju vara 0.75 för biogas och 0.7175 för ren naturgas. Å andra sidan gäller det vid 0 grader C, och gaser har högre densitet vid lägre temperaturer.

Ännu lustigare blir det när man betänker att definitionen av normalkubikmeter är beroende av att man definerar temperaturen som används för att beräkna normalkubikmetern ifråga. Enligt Lunds Energis hemsida så räknar man Nm3 för fordonsgas vid 25 grader celsius. Alltså blir det ju väldigt konstigt att prata om en densitet vid 0 grader celsius. Å andra sidan är det lätt omräknat med den ideala gaslagen, men varför ange på olika sätt då?

Jag är mäkta förvirrad. Finns det nån här som har koll?
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Nu stjäler jag också tråden för densitetsdiskussionen en stund...
Danni wrote:Hmm, jag har också räknat med faktorn 0.8 kg / Nm3.

Enligt den där länken ska det ju vara 0.75 för biogas och 0.7175 för ren naturgas. Å andra sidan gäller det vid 0 grader C, och gaser har högre densitet vid lägre temperaturer.
Densitetn 0,7175 gäller för ren metan. Naturgas innehåller även butan och propan så för naturgas bör det vara helt korrekt att räkna med den klassiska faktorn 0,8 kg/Nm3. Sedan har du förstås rätt i att densiteten är olika vid olika temperaturer, men det är just därför man talar om normalkubikmeter. Dvs vad volymen skulle ha varit vid normal temperatur och tryck. Att man ibland räknar med 0 grader C och ibland med 25 grader C är förstås olyckligt och jag vet inte riktigt hur man ska förhålla sig till det.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Metangas har en densitet på 0,717 kg/m3 och en molmassa på 16,042 g/mol.

Ideala gaslagen ger att:

pV = nRT => n/V = p/RT

Eftersom n/V är i mol/m3 kan vi förlänga med molmassan och får uttrycket:

d = Mp/RT

där

d = densitet i g/m3
M = molmassan
p = tryck
R = universella gaskonstanten (8,3145 J/(K*mol)
T = temperatur (i Kelvin)

Om vi antar en temperatur på 0 grader C = 273,15 Kelvin och ett tryck på 1 atm, dvs 101,325 kPa så får vi följande:

d = ((16,042 g/mol) * (101,325 kPa)) / ((8,3145 J/(K*mol)) * (273,15 K)) = 0,71571 kg/m3

Det här stämmer ju nästan överens med vad som står på många ställen, nämligen att metan väger 0,717 kg/m3. Men vad den lilla skillnaden beror på kan jag inte riktigt lista ut.

Biogas däremot består ju inte av ren metangas, utan kan innehålla olika halter av koldioxid, som har en mycket högre molmassa på 44,010 g/mol.

Säg att vi har uppgraderad biogas med 97% metangas och 3% koldioxid (för att göra det enkelt för oss). Då får vi en molmassa på 16,881 g/mol. Ekvationen skulle då ge:

d = ((16,881 g/mol) * (101,325 kPa)) / ((8,3145 J/(K*mol)) * (273,15 K)) = 0,75315 kg/m3

Detta stämmer ju rätt hyggligt.

Sen blir det svårare i och med att proportionerna i biogasen kan variera, samt att det kan förekomma inblandning av propangas. Vad jag inte visste var att även naturgasen blandas ut med propan och butan - detta trodde jag bara gjordes med biogasen för att ge den samma energiinnehåll som naturgasen.

Eftersom både butan och propan har en högre molmassa än både koldioxid och metangas, så låter det sannolikt att det kan vara utblandning som gör att man ska räkna med 0,8 kg/m3.

Däremot verkar det som om 25 grader C är gripet helt ur arslet. Vid den temperaturen skulle densiteten vara mycket lägre. Att räkna med normalkubikmeter utan att tydligt ha definerat normaltryck och normaltemperatur är ju vansinne.

Hmm, knepiga grejer det här. Det verkar som att det blir smått omöjligt för mig att egentligen räkna med förbrukning i kg/mil om jag inte vet den exakta sammansättningen på gasen i pumpen. Jag får nog gå över till det mycket mer relevanta måttet kr/mil istället :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Danni wrote: Vad jag inte visste var att även naturgasen blandas ut med propan och butan - detta trodde jag bara gjordes med biogasen för att ge den samma energiinnehåll som naturgasen.
Det är snarare så att naturgasen helt naturligt består av metan plus en blandning av högre ordningars alkaner etan, propan, butan, pentan, m.m. - olika sammansättning beroende på var gasen kommer ifrån. Enligt tyska wikipedia består nordsjögas av ca 89 % metan, 8 % övriga alkaner (etan, propan, butan, pentan) och 3 % inertgaser. Enligt samma sida kan densiteten variera mellan 0,7 och 0,84 kg/m3.

Med andra ord: att få till en helt rättvisande omvandling mellan de olika sätten att mäta gasen kräver att man vet exakt vad man tankar.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Post Reply