Nya V70 konverteras av Tekniska Verken?

User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Vet någon tankvolym?

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Micke kock
Posts: 36
Joined: 2008-01-08, 22:29
Location: Linköping

Post by Micke kock »

Hej igen!
Fick svar från chefen på konverteringen:
de bilar som är klara går på interna tester i väntan på svar på emissionstester mm. Sedan ska de erbjudas till marknaden.
Räckvidden är densamma som de Volvo själva byggde tidigare, ca 25 mil.
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Micke kock wrote:Hej igen!
Fick svar från chefen på konverteringen:
de bilar som är klara går på interna tester i väntan på svar på emissionstester mm. Sedan ska de erbjudas till marknaden.
Räckvidden är densamma som de Volvo själva byggde tidigare, ca 25 mil.
Tack
Det känns sådär intressant om räckvidden bara blir 25mil... :(
Om Passaten blir klar blir den tyvärr betydligt intressantare

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Micke kock wrote:... i väntan på svar på emissionstester mm...
Kommer dessa emissionstester att publiceras någonstans, helst med jämförande värden för bensin och E85 drift?

Förutsätter att emissiontesterna huvudsakligen görs på fordonsgas.... :wink:
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

På Volvocars.se kan man numera bygga sig en V70 2.0F med 6-stegad Powershift-låda. Taxi-hindret borta med andra ord! :)
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Är inte V70 2.0F etanolbilen???

Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Precis, det rör sig om etanolbilen. Och om etanol betraktas som bättre ur miljösynpunkt än bensin, så blir gasvolvon med etanol som alternativbränsle mer miljövänlig än den tidigare Volvon. Och denna Volvo blir s a s "three-fuel".
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Håkan wrote:Är inte V70 2.0F etanolbilen???

Mvh /
Det är alltså V70 2.0F (etanol) som efterkonverteras till gasdrift av Tekniska Verken/Stadspartner.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Det står inget om efterkonvertering...
Är det nån som vet eller gissar ni?
Jag tror min svärfar är intresserad så går det att beställa en så vill jag veta.

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Håkan wrote:Är det nån som vet eller gissar ni?

Mvh / Håkan
Det har skrivits om detta i media, bl a har Gröna Bilister uippmärksammat det. Just nu verkar det vara locket på. Det tror jag beror på den allmänna turbulensen och osäkerheten inom hela bilindustrin. Maud Olofsson vågar ju t ex inte lova någonting till den svenska fordonsindustrin förrän USA:s stöd till bilindustrin blir klart, och det arbetar man med just nu. Jag hoppas och tror att Stadspartners konvertering av Volvos V70-etanolbil till gasdrift ingår i det som regeringen kommer att stödja.

Stadspartner ska f ö redan ha konverterat några av ovanstående bilar och lär stå i startgroparna för att starta en seriekonvertering.

Sedan har jag för egen del mina funderingar om hur väl en konverterad V70 kommer att stå sig i konkurrensen. Räckvidden blir sannolikt som för de tidigare V70-modellerna, ca 25 mil. VW Passats gasturbo, som är en direkt konkurrent till V70:n, har en räckvidd på ca 40 mil! Även Opel Zafiras gasturbo kommer att konkurrera med V70:n inom t ex taxinäringen, och Zafirans räckvidd är ca 35 mil.

Hänvisningar till Stadspartners konvertering:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33686&a=1247514
http://archive.corren.se/archive/2008/9 ... cke3v9.xml
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Håkan wrote:Det står inget om efterkonvertering...
Är det nån som vet eller gissar ni?
Jag skrev efterkonvertering just eftersom tråden mest handlar om Tekniska Verkens projekt att bygga om V70 2.0F till gasadrift (visserligen nya bilar men trots allt efter att de lämnat fabriken). Tidigare har den modellen enbart funnits med manuell växellåda vilket diskvalificerat en gaskonverterad 2.0F från möjligheten att användas av taxiåkare. - Och som AndersH konstaterar med 6-stegad Powershift-låda är Taxi-hindret med andra ord borta!
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Sven wrote: Det har skrivits om detta i media, bl a har Gröna Bilister uippmärksammat det. Just nu verkar det vara locket på. Det tror jag beror på den allmänna turbulensen och osäkerheten inom hela bilindustrin. Maud Olofsson vågar ju t ex inte lova någonting till den svenska fordonsindustrin förrän USA:s stöd till bilindustrin blir klart, och det arbetar man med just nu. Jag hoppas och tror att Stadspartners konvertering av Volvos V70-etanolbil till gasdrift ingår i det som regeringen kommer att stödja.
Stadspartner ska f ö redan ha konverterat några av ovanstående bilar och lär stå i startgroparna för att starta en seriekonvertering.

Sedan har jag för egen del mina funderingar om hur väl en konverterad V70 kommer att stå sig i konkurrensen.
Den har ju figurerat i en del media och även någon anställd på tekniska verken har skrivit en del om den här på forumet.

Att det just nu är så tyst om denna bil kan man kanske tolka som att Volvo funderar på att starta upp egen produktion av gasbilar :D . Den nya VD:n för Volvo PV har ju öppnat för det :) . Visst det är spekulationer men det har varit märkligt tyst om denna efterkonvertering från Tekniska verken. :?
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Micke kock
Posts: 36
Joined: 2008-01-08, 22:29
Location: Linköping

Post by Micke kock »

http://www.tekniskaverken.se/om_oss/pre ... /index.xml

Det är mig ni pratar om som "anställd på tekniska verken"
länken ovan är ett pressmeddelande som vi släppte när tredje steget av miljötesterna var klart. Det som återstår nu innan den blir intressant att köpa är garantifrågan... Åtar sig Rejmes och Volvo garantierna fastän vi ändrat deras fina bil?
Post Reply