Volvo förbrukning?

roffer
Posts: 25
Joined: 2007-12-20, 14:40
Location: Åkersberga

Volvo förbrukning?

Post by roffer »

Jag är lite sugen på att köpa en gasbil till, fundrar på Volvo s60 eller V70 (generation 2) Hur långt kommer man på en tank? Och hur mycket drar de ungefär?
Opel Astra Cng-01
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag kör S60 Automat och kommer 26-32 mil beroende på typ av körning och vad för gas man kör på för stunden. Plöjer du forumet här så kommer du hitta flera diskussioner i ämnet.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Vår V70 brukar ligga runt 0,7 nm3/mil, biogas. Kommer runt 24-25 mil på en tankning. Det är mest blandad körning, ofta kortare sträckor. De gånger vi tankat på ställen med mer "naturgas" minskar förbrukningen och ökar sträckan något.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Min V70 drar strax under 0,8 Nm3 för tillfället (med gas från Växjö) vid väldigt snäll körning.
Farthållare inställd på 95 km/h och 8,4 mil pendlingssträcka nästan utan inbromsning.
Med gas från andra ställen går det att köra på under 0,7 Nm3/mil.

Det skiljer med andra ord ganska mycket var man tankar och kvaliteten på gasen just där.

Har förstått att Växjö är ganska extremt när det gäller gasförbrukningen.
Last edited by Göran on 2008-05-28, 22:24, edited 1 time in total.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
roffer
Posts: 25
Joined: 2007-12-20, 14:40
Location: Åkersberga

Hur stor tank är det?

Post by roffer »

min Astra brukar komma 28-30 mil på biogas här i Stockholm, tänken är på 18m3
Opel Astra Cng-01
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag gjorde en genomgång nyligen av det som skrivits här om förbrukning för Volvo V70. Det var åtminstone tre personer som vid blandad körning och biogas hamnade på en snittförbrukning på ca 0,80 Nm3/mil. Jag tror att alla dessa personer kör tämligen snålt.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Volvo förbrukning?

Post by taz »

roffer wrote:Jag är lite sugen på att köpa en gasbil till, fundrar på Volvo s60 eller V70 (generation 2) Hur långt kommer man på en tank? Och hur mycket drar de ungefär?
Min S60 Automat drar 0,71nm3/mil (66% naturgas och 33% biogas och utslaget på ca 1700 mil). Kör du en manuell variant så räkna med lägre förbrukning.

Hur långt du kommer beror på om du kör mycket korta sträckor eller om du kör långt.. Många korta sträckor.. så runt 25-28 mil.. långa sträckor 30-33mil.. Med manuell låda kommer du förmodligen längre...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Mitt distansrekord med min V70 är 337 km på en tank biogas och då var det frågan om ytterst seriös mjukkörning. :) Normalt kommer jag 28-30 mil på en tank och min snittförbrukning över 2700 gasmil är 0,7 Nm3 biogas per mil, nästan uteslutande lugn landsvägskörning kanske ska tilläggas. Manuell växellåda.
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Re: Volvo förbrukning?

Post by bi-fuel classic »

Distansrekord på fordonsgas från Stenungsund. 37,2 mil. Nåväl också tankrekort 24,42NM.
Förklaring -17C. Trycket vid tankningen var 230 tror jag, undrar vad det blivit om jag direkt kört in i varmgarage på +20C
_______________

Volvo V70 Bi-fuel Classic -07, numera passat ecofuel
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Volvo förbrukning?

Post by Micke77 »

Fordonsgas i Göteborgsregionen är kända för sina extrema tryck... Speciellt på tankstationer som på senare tid är ombyggda för att kapaciteten skall ökas. Volymer som är bra över 21NM3 är inte ovanligt för en Volvo Bi-fuel om man är själv på macken.
Personligen fick jag in över 22Nm3 i min tank trots att den inte var helt tom, dvs den hade en bit kvar innan den skulle slå om. Detta var på S:t Sigfridsgatan (Kallebäcksavfarten) Göteborg.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
gigan
Posts: 7
Joined: 2010-03-01, 17:07

Re: Volvo förbrukning?

Post by gigan »

Hej,

Jag är nyligen ägare av en Volvo V70 Bifuel -07 och har lite funderingar över detta med förbrukning. Jag har förstått av olika inlägg här på forumet att man måste tanka ett flertal gånger för att få ett bra underlag till en beräkning eftersom trycket i pumpar varierar etc. Men efter att ha kört i ca 1,5 månader så upplever jag att bilen drar närmare 1,0 Nm3 / mil och inte de värden runt 0,8 som många här skriver om. Kan det vara nåt fel som ger denna höga förbrukning? Jag har 24 månader/2000 mil garanti på bilen så det blir ju att ta en diskussion med verkstan förstås men jag tänkte om nån hade nån idé här först?

Tilläggas kan göra att jag oftast har tankat i Skärholmen i södra sthlm men upplever att trycker där är dåligt och att man inte får i mer än 16-17 Nm3 trots att bilen indikerar att gastanken är tom. Ett par gånger de sista veckorna har jag tankat i Södertälje och då fick jag i mer än 20 Nm3 när tanken indikerade tom. När jag tankat i de 20 Nm3 kunde jag köra nära nog 200 km innan bilen slog över till bensin.

/ Håkan
Håkan
Volvo V70 Bi Fuel -07, Summum
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Volvo förbrukning?

Post by Jimmy »

Vilken typ av körning har du? Jag ligger på mellan 0,7 och 0,8 men då är det mycket landsväg och manuell låda.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
gigan
Posts: 7
Joined: 2010-03-01, 17:07

Re: Volvo förbrukning?

Post by gigan »

Det är mest lite småskuttar än så länge så det är klart att det påverkar. Några turer mellan Stockholm och Järna söder om Södertälje har det blivit men det är ju bara en resa på ca 5 mil det med. Har manuell växellåda.
Håkan
Volvo V70 Bi Fuel -07, Summum
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Volvo förbrukning?

Post by avozetta »

gigan wrote:Hej,

Jag är nyligen ägare av en Volvo V70 Bifuel -07 och har lite funderingar över detta med förbrukning. Jag har förstått av olika inlägg här på forumet att man måste tanka ett flertal gånger för att få ett bra underlag till en beräkning eftersom trycket i pumpar varierar etc. Men efter att ha kört i ca 1,5 månader så upplever jag att bilen drar närmare 1,0 Nm3 / mil och inte de värden runt 0,8 som många här skriver om. Kan det vara nåt fel som ger denna höga förbrukning? Jag har 24 månader/2000 mil garanti på bilen så det blir ju att ta en diskussion med verkstan förstås men jag tänkte om nån hade nån idé här först?

Tilläggas kan göra att jag oftast har tankat i Skärholmen i södra sthlm men upplever att trycker där är dåligt och att man inte får i mer än 16-17 Nm3 trots att bilen indikerar att gastanken är tom. Ett par gånger de sista veckorna har jag tankat i Södertälje och då fick jag i mer än 20 Nm3 när tanken indikerade tom. När jag tankat i de 20 Nm3 kunde jag köra nära nog 200 km innan bilen slog över till bensin.

/ Håkan
Välkommen till forumet och grattis till val av gasbil.

Det du kanske har missat är att de flesta av oss har räknat om från Nm3 till Kg och då använder vi en omräkningsfaktor på 0,8. Så för att räkna om min förbrukning enligt nedan tillbaka till Nm3 så får man ta 7,4/0,8 vilket blir 9,25 Nm3/100 km. Jag börjar således närma mig 1 Nm3/mil som du nämner.
Det är inte bara trycket som spelar roll utan även temperatur och hur mycket inblandning av naturgas det finns i gasen. Jag köpte min V70 i maj förra året och låg fram inpå senhösten på drygt 6 kg gas/100km, nu är det drygt 7 som förutom vintern också beror på elakare pendlarsträcka. Jag vill nog påstå att man behöver ett helt år på sig för att kunna säga något mer exakt om medelförbrukningen. Hur min förbrukning sett ut i detalj kan du se om du klickar på pumpikonen nedan.
När det gäller tankmätaren så kan lampan för "tom tank" tändas vid lite olika positioner, också beroende på ovanstående faktorer upplever jag det som, ibland långt innan tanknålen står på rött. Jag håller koll på trippmätare och var tanknålen faktiskt står. Jag kan köra uppåt fyra mil till på gas efter att nålen står längst ner på det röda.

Kör du automat precis som jag så känns ju förbrukningen inte helt fel just nu i varje fall?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
gigan
Posts: 7
Joined: 2010-03-01, 17:07

Re: Volvo förbrukning?

Post by gigan »

Hej igen och tack för era svar

Jo, jag har förstått att det där med förbrukning inte är det enklaste med gasbil och egentligen är det ingen stor fråga för mig heller om den drar 1,0 eller 0,9 men jag har sett flera som skrivit i forumet att deras bilar drar 0,7-0,8 Nm3 alltså inte kg och då tyckte jag att skillnaden var rätt stor mot det jag upplevt. När jag försökt räkna på förbrukning har jag också kört gastanken tom och bensinen gått in men det varierar väl också beroende på gasens innehåll och tryck etc när det händer!? Jaja, det viktigaste är ju ändå att man känner att man kör så miljövänligt som möjligt.
Håkan
Volvo V70 Bi Fuel -07, Summum
Selis
Posts: 15
Joined: 2009-09-20, 16:43

Re: Volvo förbrukning?

Post by Selis »

Jag har en 06-a med automat. Jag ligger också runt 1.0 Nm3 /mil blandad körning. Har också tyckt att det verkar mycket,men det kanske är normalt då..?
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Volvo förbrukning?

Post by Martinmat »

Det är ju bara att läsa på transportstyrelsens hemsida så ser ni vad bilen ska dra i olika körcykler. Nedan gäller för min 06:a med automat, tycker även de stämmer ganska bra med min verkliga förbrukning:


Drivmedel 2: NATURGAS
Bränsleförbrukning, blandad körning: 10,3 M3/100KM

Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 7,7 M3/100KM

Bränsleförbrukning, stadskörning: 14,6 M3/100KM
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Volvo förbrukning?

Post by Göran »

gigan wrote:Hej igen och tack för era svar

Jo, jag har förstått att det där med förbrukning inte är det enklaste med gasbil och egentligen är det ingen stor fråga för mig heller om den drar 1,0 eller 0,9 men jag har sett flera som skrivit i forumet att deras bilar drar 0,7-0,8 Nm3 alltså inte kg och då tyckte jag att skillnaden var rätt stor mot det jag upplevt. När jag försökt räkna på förbrukning har jag också kört gastanken tom och bensinen gått in men det varierar väl också beroende på gasens innehåll och tryck etc när det händer!? Jaja, det viktigaste är ju ändå att man känner att man kör så miljövänligt som möjligt.
Bränsleförbrukningen hänger väldigt mycket samman med körsituationen och om bilen har automat eller ej.

Jag kör min V70 Bi-fuel med manuelllåda på ca 0,75 Nm3/mil (ren biogas) vid min normala körning bara landsväg och jämn hastighet och långa sträckor ca 8 mil/start.

Som Jämförelse kan nämnas att hustrun kör en S40 2,0T manuell, färdatorn i den bilen brukar lägga sig på ca 0,9 l/mil i snitt med hennes körning korta sträckor 1 mil / start lite landsväg och lite tätort ca 60% landsväg och 40% tätort.
När jag lånar hennes bil och nollar snittförbrukningen brukar jag ligga på strax över 0,7 liter/mil, med min körning.
Så för att jämföra sin förbrukning med andras måste man även väga in körsituationen som synes ovan kan den påverka bränsleförbrukningen högst väsentligt. I fallet ovan ökar bränsleförbrukningen med ca 28% i den ogynsamma körsituationen.
På min V70 skulle motsvarande procentuella ökning innebära en förbrukning på 0,96 Nm3/ mil. Då är det ingen extrem stadskörning utan i en mindre tätort i stort sett utan rödljus. Kan tänka mig att det kan bli större skillnader i t.ex Göteborg.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
sotaren
Posts: 8
Joined: 2010-05-07, 09:33

Re: Volvo förbrukning?

Post by sotaren »

jag ligger på 0,7 nm3/ mil blandad körning med min s60-07
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Volvo förbrukning?

Post by Mange »

Mitt rekord lär nog vara när jag nästan tog mig till Västeråsmacken efter att ha tankat i Sundsvall (fortfarande naturgas, finsk lär den visst vara) vilket innebar ca 350km. Minns ej men i bästa fall får man i 21-22m3 i Sundsvall så det var väl något sådant.

Betr Transportstyrelsen och deras siffror så kan man tolka det som att de anger en högre förbrukning på gas kontra bensin vilket då rakt inte stämmer för min del
V70BiFuel2008
danielo
Posts: 8
Joined: 2010-08-13, 21:37

Re: Volvo förbrukning?

Post by danielo »

Hej alla! roligt att vara en av er nu. I veckan inköptes en V70 bi-fuel MY06, och jag tänkte kolla upp lite bränsleförbrukning.

Verkar vara många om budet här. Allmänt i säljande texter sägs det att 1Nm3 gas innehåller nästan 30% mer energi än 1 liter bensin, men vägverkets bilreg hävdar att man kommer längre på bensin med en v70 bi-fuel (9.4 Nm3 gas / 100km kontra 9.0 l bensin /100 km, blandad körning).

I Lund är gaspriset 11.70 kr / Nm3, vilket skulle ge en bensinekvivalens för min bil på 11.70*9.4/9.0 = 12.22kr/l. Visst är det roligt att rädda världen, även om de flesta andra skiter i det, men jag hade hoppats på någon form av monetär återbäring på kuppen utöver skattereduktionen, så det jämnar ut sig i längden för de extra reparationer gassystemet kan komma att behöva, hängande likt Damoklessvärd över oss.

Eftersom priset på gas såvitt jag förstår alltid anges i Nm3 förstår jag inte varför alla pratar om sin förbrukning i kg (en faktor 0.8 ger lätt missförstånd).
V70 bi-fuel 06
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Volvo förbrukning?

Post by Stålis »

Hej o välkommen danielo!

Det där med kg vs Nm3 har diskuterats ett antal ggr här på forumet. Att en del pratar kg i st f Nm3 beror framför allt på att färddatorerna i en del bilar (VW & MB) visar förbrukningen i kg och att vi som ibland matar in tankningsdata på den tyska sajten spritmonitor.de är hänvisade till att konvertera till kg som gäller där.

Hoppas att du blir nöjd med din bil och lyckas få en hyffsad förbrukning.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Volvo förbrukning?

Post by AndersH »

danielo wrote:Hej alla! roligt att vara en av er nu. I veckan inköptes en V70 bi-fuel MY06, och jag tänkte kolla upp lite bränsleförbrukning.

Verkar vara många om budet här. Allmänt i säljande texter sägs det att 1Nm3 gas innehåller nästan 30% mer energi än 1 liter bensin, men vägverkets bilreg hävdar att man kommer längre på bensin med en v70 bi-fuel (9.4 Nm3 gas / 100km kontra 9.0 l bensin /100 km, blandad körning).

I Lund är gaspriset 11.70 kr / Nm3, vilket skulle ge en bensinekvivalens för min bil på 11.70*9.4/9.0 = 12.22kr/l.
Välkommen till forumet. :)

Sett till energiinnehåll brukar man räkna att 1 Nm3 biogas motsvarar 1.1 liter bensin och att 1 Nm3 naturgas motsvarar 1.25 liter bensin. Om gaspriset i Lund på 11.70 kr/Nm3 avser biogas så borde det motsvara ett bensinpris på 11.70/1.1 = 10.64 kr per liter.

En V70 Bi-Fuel är dåligt (dvs inte alls) optimerad för gasdrift så den har rätt god aptit på gas vilket syns i bränsledeklarationen som du sett. Vid landsvägskörning i sansad hastighet (70-90 km/h) går det dock att köra hyffsat snålt. Min egen V70 har en snittförbrukning på 0.70 Nm3 per mil utslaget på alla 3786 mil som jag har kört den på biogas. Vid seriös snålkörning har jag kört 34 mil på en tank biogas vilket motsvarar ungefär 0.6 Nm3 per mil. :)

Tänk också på att det är vanskligt att kolla gasförbrukningen vid en enskild tankning eftersom trycket i gaspumpen kan variera rätt mycket, speciellt om man tankar på olika ställen då det kan vara högt tryck på ett ställe och pissdåligt på ett annat. Som en måttstock på hur högt trycket var vid senaste tankningen så brukar jag hålla koll på hur långt jag kört när tankmätarnålen börjar röra sig nedåt. Vid bra tryck brukar jag kunna köra 5 mil innan den rört sig.
larsa
Posts: 17
Joined: 2009-04-09, 10:51
Location: Göteborg

Re: Volvo förbrukning?

Post by larsa »

Kan inte låta bli att berätta om påskhelgens rekordlåga förbrukningar.

Åkte från Göteborg till Gotland och började med att trycka i full tank, ca 22m3 BG50 på EONs mack vid Gasklockan. Bra tryck i den pumpen! (och riktigt bra pris dessutom). Kom 370 kilometer innan den slog om till bensin!
På vägen hem toppade jag upp tanken från halvfullt, så jag vet inte exakt hur mycket som fanns i tanken men ett par dagar tidigare hade jag fått i nästan 22m3 vid samma pump. Denna gång Gotlands enda gasmack som ligger i en backe ner mot hamnen i Visby.
Gasen räcker denna gång 331 km vilket iofs är väldigt bra men inte i klass med de tidigare 371km.
Men vid närmare koll visar det sig att i Visby är det ren biogas i pumpen vilket gör att resultaten i princip är ekvivalenta.

Har tidigare kört över 350 km men det har varit i kallt vinterväder då det har gått att trycka i över 23m3 i tanken. 290-310km är mina mer normala förbrukningssiffror.

Är det fler som har sådana erfarenheter?
Några teorier?
Däcken är vanliga 205/55/16 Conti Sport Contact 2 med 2.6 bar runt om.

/Lars
V70 Bi-fuel -06 -SÅLD-
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Volvo förbrukning?

Post by Mange »

Åkte till Norge för ett par veckor sedan. Full tank i Sundsvall, vilket endast gav 18.4 kubik. Gasen sparades och vi körde på bensin till Funäsdalen där bensintanken toppades upp för maximal räckvidd inne på norsk mark...
På gas körde vi sedan från Funäsdalen och till foten av Trollstigen där gasen tog slut efter 371km vilket ger en förbr på under 0,5m3/mil!
Visserligen i "norskt semestertempo" men ändå... :D
V70BiFuel2008
Post Reply