Köpråd Volvo V70N?

Post Reply
David_J
Posts: 9
Joined: 2008-05-21, 10:49
Location: Höganäs

Köpråd Volvo V70N?

Post by David_J »

Hej!
Efter att ett tag suttit och begrundat trådarna här på forumet har jag nu börjat leta efter en V70 Bi-Fuel.
Jag har hittat ett intressant objekt som kommer in till handlaren i dagarna och nu vill jag gärna höra forumets åsikter..
Vovo V70 Bi-fuel Business (Gått som leasing/förmånsbil)
13300mil
Full servicebok
Skall (enligt handlaren) se bra ut
Svart (ej metallic)
Manuell växellåda.

Försäljaren var inte helt säker på vad prislappen skulle hamna på men lovade att det max skulle bli 140000:-
Då ger han 1års garanti enligt Auto Concept (har inte helt läst in mig på vad det omfattar men han sa att den täckt byte av spjällhus tidigare).

Frågor:
1. Vad är rimligt pris (mellan tummen och pekfingret) för en sådan specad kärra?
2. Har alla Bi-Fuel de omtalade italienska spjällhusen? Eller finns det vissa previligierade bilar med spjällhus av bättre kvalité?
3. Är dessa själlhus specifika för Bi-Fuel bilarna eller finns de även på de ”vanliga” bensinarna?
4. Har för mig att jag läst nånstans att from 2005 ligger kamremsbytet vid 18000mil stämmer detta? Annars verkar det vara vid 16000mil.

5. Har ni några andra åsikter och/eller tips på vad jag bör kolla upp?
6. Vad har V70N Bi-Fuel för andra kända sjukdomar?

Mycket tacksam för era svar!

MVH David
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Välkommen David
Trevligt att du hittat hit är själv relativt ny gasbilsägare sen knappt ett år tillbaka.
Har tyvärr inga gasspecifika råd att ge dig.

Men har haft en V70 tidigare och med erfarenheter den från så ger jag dig rådet att kolla upp alla bussningar och leder i framvagnen det är det som jag upplevt som största problemet med V70:n
Sen är det som på alla andra bilar med skivor runt om se till så att skivorna inte har blivit spåriga tyder på att bromsoken fastnat / kärvar,
själv rengör jag numera oken i samband med byte av sommar vinterdäck och har inte haft detta problem sen jag började med detta. Utförlig beskriving finns på volvoforumet.
http://www.jagrullar.se/forum/index.php ... d4ff9714af
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
David_J
Posts: 9
Joined: 2008-05-21, 10:49
Location: Höganäs

Post by David_J »

Tack Göran!
Jag skall kolla upp dina tips när jag ser bilen.

Gällande Spjällhuset så pratade jag med Bilia och enligt dem är det samma spjällhus som i bensinarna. Jag fattar inte vad det är som gör det så dyrt att byta.. Ja ja, det är bara att hoppas att man slipper..

Fick även reda på att de i december bytt gasregulator på just den bilen jag är spekulant på.

Andra tips mottages gärna.

MVH David
Post Reply