Volvo och gasbilar - igen

bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Volvo och gasbilar - igen

Post by bjorn_and »

Volvo tycker fortfarande att gas är ett alternativ:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=405778

Intressant att de fortfarande håller koll på marknaden för gasbilar. Men skall de sälja 10000 - 15000 bilar per år så lär det nog aldrig bli några nya gasbilar.

/Björn
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Men.. när de tillverkade bilar.. Fanns det inget intresse för dem i Tyskland och andra länder i EU som ligger rätt långt fram i gasexpansionen? Eller såldes de bara i Sverige?
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Post by bjorn_and »

taz wrote:Men.. när de tillverkade bilar.. Fanns det inget intresse för dem i Tyskland och andra länder i EU som ligger rätt långt fram i gasexpansionen? Eller såldes de bara i Sverige?
Tycker inte att Volvo ansträngde sig för fem öre. Man såg inte sådär värst mycket reklam för gasmodellerna. Satsade de lite så kanske det skulle gå.

Men det är ändå glädjande att de faktiskt håller dörren öppen och kontinuerligt utvärderar marknaden. Jag kan sätta en slant på att nya V70 redan finns i gasvariant och kan sättas in i produktion tämligen omgående ifall det skulle visa sig lönsamt.

/Björn
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

taz wrote:... Eller såldes de bara i Sverige?
Har hittat statistik från några år tillbaka och volymen bilar sålda i Tyskland rörde sig bara om något tusental bilar.

Det är lite konstigt med tanke på att Tyskland tillsammans med Italien är de två största CNG marknaderna i Europa. Fast det klart, de nischar kanske inte in sig på taxi-marknaden i de länderna p.s.s. som i Sverige så där missar de ju en stor del av nuvarande marknaden.

Det borde inte vara några större problem för Volvo att få till en CNG variant av V50;n, Focus CNG finns ju redan i Tyskland och Schwiez.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

En CNG variant av C30 bilen hade ju varit nice! om de nu lyckas få plats med tankarna nånstans på bilen vill säga. Den är ju liten o bra!
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Gjordes inte CNG-bilarna i Gent också? C30 tillverkas ju där.
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Post by bjorn_and »

torkel wrote:Gjordes inte CNG-bilarna i Gent också? C30 tillverkas ju där.
Min är tillverkad i torslanda.

/Björn
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

bjorn_and wrote:
torkel wrote:Gjordes inte CNG-bilarna i Gent också? C30 tillverkas ju där.
Min är tillverkad i torslanda.

/Björn
Är du säker på det? S60 tillverkas nämligen i Gent..

53103st S60 bilar tillverkades 2006 i Gent.. Utöver det så tillverkades det 96st i Thailand och 162st i Malaysia.. ;)

C30 tillverkas i gent (2006)

Men kan ju mycket väl vara så att CNG varianterna tillverkades i Torslanda...
De bilar som tillverkades i *Sverige* 2006 var:

S80
S80N
V70
XC70
XC90
C70 (Tillverkas i Uddevalla)
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

bjorn_and wrote: Tycker inte att Volvo ansträngde sig för fem öre. Man såg inte sådär värst mycket reklam för gasmodellerna. Satsade de lite så kanske det skulle gå.

/Björn
Volvo och alla andra tillverkar vad vi vill ha.
Om folk ville ha gasbilar så kan man undra varför ingen köpte dem???

Samma sak med mat och andra produkter
Vill vi ha Svensk producerad mat så får vi köpa det.
Vill vi ha jobben kvar i Sverige så får vi köpa Svenska produkter
Svårare än så är det inte
"Alla" andra länder åker med inhemska flygbolag, vad åker vår stadsminister Luft Hansa!? (Om det nu inte ändrat efter regeringsskiftet?)

Jag tycker också det är synd att Volvo la ned sin produktion av Bi-Fuel.
Jag tror att Volvo var för tidiga då de införde gasbilar (Volvo 850?) och att beslutet att lägga ned togs för länge sedan. I dagsläget kanske beslutet hade blivit ett annat?

Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Post by bjorn_and »

taz wrote:
bjorn_and wrote:
torkel wrote:Gjordes inte CNG-bilarna i Gent också? C30 tillverkas ju där.
Min är tillverkad i torslanda.

/Björn
Är du säker på det? S60 tillverkas nämligen i Gent..

53103st S60 bilar tillverkades 2006 i Gent.. Utöver det så tillverkades det 96st i Thailand och 162st i Malaysia.. ;)

C30 tillverkas i gent (2006)

Men kan ju mycket väl vara så att CNG varianterna tillverkades i Torslanda...
De bilar som tillverkades i *Sverige* 2006 var:

S80
S80N
V70
XC70
XC90
C70 (Tillverkas i Uddevalla)
Min är en V70 och det står ganska klart och tydligt på en lapp i bilen att den är tillverkad i torslanda. Kan kolla efter exakt vad det står.

/Björn
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Post by bjorn_and »

Håkan wrote:
bjorn_and wrote: Tycker inte att Volvo ansträngde sig för fem öre. Man såg inte sådär värst mycket reklam för gasmodellerna. Satsade de lite så kanske det skulle gå.

/Björn
Volvo och alla andra tillverkar vad vi vill ha.
Om folk ville ha gasbilar så kan man undra varför ingen köpte dem???

Samma sak med mat och andra produkter
Vill vi ha Svensk producerad mat så får vi köpa det.
Vill vi ha jobben kvar i Sverige så får vi köpa Svenska produkter
Svårare än så är det inte
"Alla" andra länder åker med inhemska flygbolag, vad åker vår stadsminister Luft Hansa!? (Om det nu inte ändrat efter regeringsskiftet?)

Jag tycker också det är synd att Volvo la ned sin produktion av Bi-Fuel.
Jag tror att Volvo var för tidiga då de införde gasbilar (Volvo 850?) och att beslutet att lägga ned togs för länge sedan. I dagsläget kanske beslutet hade blivit ett annat?

Mvh /
Jag vidhåller att utan reklam så säljer man inte. För att folk skall veta vad de skall köpa krävs de att de känner till produkten. Och där har Volvo varit usla, åtminstone under de senaste åren då miljöbilsintresset börjat väckas.

Och det här är en produkt. Man kan inte jämföra det med att köpa svenskt. Det räcker med att köpa vilken produkt som helst som är svensk, eller flyga med SAS för att stödja svenska intressen.

Gasbilarna från Volvo var en specifik produkt, och känner inte människor till den så säljs den helt enkelt inte. Vill man bara stödja "svenska" biltillverkare så kan man ju köpa vilken Volvo-modell som helst.

Att sen regeringen förstörde marknaden för gas till förmån för etanolen, det är väl anledningen till att Volvo gav upp loppet och inte satsade på sina gasbilar.

/Björn
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

bjorn_and wrote:
Jag vidhåller att utan reklam så säljer man inte. För att folk skall veta vad de skall köpa krävs de att de känner till produkten. Och där har Volvo varit usla, åtminstone under de senaste åren då miljöbilsintresset börjat väckas.

Och det här är en produkt. Man kan inte jämföra det med att köpa svenskt. Det räcker med att köpa vilken produkt som helst som är svensk, eller flyga med SAS för att stödja svenska intressen.

Gasbilarna från Volvo var en specifik produkt, och känner inte människor till den så säljs den helt enkelt inte. Vill man bara stödja "svenska" biltillverkare så kan man ju köpa vilken Volvo-modell som helst.

Att sen regeringen förstörde marknaden för gas till förmån för etanolen, det är väl anledningen till att Volvo gav upp loppet och inte satsade på sina gasbilar.

/Björn
Det är klart att de måste göra reklam, jag är bara trött på folk som klandrar Volvo för att de inte vill sponsra vårt miljösamvete. Men det var kanske inte den mening...

I övrigt håller jag med
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

bjorn_and wrote:
taz wrote:
bjorn_and wrote: Min är tillverkad i torslanda.

/Björn
Är du säker på det? S60 tillverkas nämligen i Gent..

53103st S60 bilar tillverkades 2006 i Gent.. Utöver det så tillverkades det 96st i Thailand och 162st i Malaysia.. ;)

C30 tillverkas i gent (2006)

Men kan ju mycket väl vara så att CNG varianterna tillverkades i Torslanda...
De bilar som tillverkades i *Sverige* 2006 var:

S80
S80N
V70
XC70
XC90
C70 (Tillverkas i Uddevalla)
Min är en V70 och det står ganska klart och tydligt på en lapp i bilen att den är tillverkad i torslanda. Kan kolla efter exakt vad det står.

/Björn
Jaha.. V70, jo då är den garanterat gjord i torslanda... Jag tror min S60 kommer från gent... Jag fick för mig att du hade en S60 :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Post by bjorn_and »

taz wrote:
bjorn_and wrote:
taz wrote: Är du säker på det? S60 tillverkas nämligen i Gent..

53103st S60 bilar tillverkades 2006 i Gent.. Utöver det så tillverkades det 96st i Thailand och 162st i Malaysia.. ;)

C30 tillverkas i gent (2006)

Men kan ju mycket väl vara så att CNG varianterna tillverkades i Torslanda...
De bilar som tillverkades i *Sverige* 2006 var:

S80
S80N
V70
XC70
XC90
C70 (Tillverkas i Uddevalla)
Min är en V70 och det står ganska klart och tydligt på en lapp i bilen att den är tillverkad i torslanda. Kan kolla efter exakt vad det står.

/Björn
Jaha.. V70, jo då är den garanterat gjord i torslanda... Jag tror min S60 kommer från gent... Jag fick för mig att du hade en S60 :)
Det är nog dags för mig att fixa en tag-line :)

/Björn
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Post by bjorn_and »

Håkan wrote:
bjorn_and wrote:
Jag vidhåller att utan reklam så säljer man inte. För att folk skall veta vad de skall köpa krävs de att de känner till produkten. Och där har Volvo varit usla, åtminstone under de senaste åren då miljöbilsintresset börjat väckas.

Och det här är en produkt. Man kan inte jämföra det med att köpa svenskt. Det räcker med att köpa vilken produkt som helst som är svensk, eller flyga med SAS för att stödja svenska intressen.

Gasbilarna från Volvo var en specifik produkt, och känner inte människor till den så säljs den helt enkelt inte. Vill man bara stödja "svenska" biltillverkare så kan man ju köpa vilken Volvo-modell som helst.

Att sen regeringen förstörde marknaden för gas till förmån för etanolen, det är väl anledningen till att Volvo gav upp loppet och inte satsade på sina gasbilar.

/Björn
Det är klart att de måste göra reklam, jag är bara trött på folk som klandrar Volvo för att de inte vill sponsra vårt miljösamvete. Men det var kanske inte den mening...

I övrigt håller jag med
Nej, säljer inte bilarna så skall man förstås inte fortsätta tillverka dem. Så sett förstår jag Volvo. Tyckte bara att de inte ansträngde sig så mycket heller för att sälja dem.

/Björn
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »


Inflikar lite moderatorgnäll

snälla alla, ge citeringen lite eftertanke.
Det blir jobbigt att läsa igenom när man citerar hejdlöst hela inlägg.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Sagan om miljögodiset...
----------------------------
Antag att du säljer...godis... i din jättefina godisaffär. (någonstans i Göteborg kanske?) En dag så kommer det en jättesvår person som säger att han BARA vill köpa KRAV-godis. Du svarar att du inte har sådant godis, men han är envis och du säger att du skall kolla runt lite. (För att du är snäll?)

Du hittar till slut en godissort som är perfekt, men den tillverkas i Holland av en svindyr tillverkare. För att fortsätta vara snäll så köper du in en laddning godis, som faktiskt räcker i flera månader (eftersom nästan inga köper) men när det är dags att beställa mer gör du ändå ett överslag och inser att du faktiskt betalar mer än du tjänar på godiset.

Du måste härda ut tänker du, men snart händer saker... en EU-forskare säger att just detta godis visat sig farligt och att man snart kommer stifta en bra lag mot godiset. Sen visar det sig att din granne börjar sälja billigare godis och dina godispåsar måste uppgraderas eftersom miljögodis av någon anledning inte mådde bra av pappret, och tidningar skriver att miljögodis minsann är jättefarligt om man skulle råka stoppa det i näsan, och att vid tillverkningen bildas massa märkliga saker som INTE motsvarar nyttan med godiset å bla bla bla.

Så när godiset är slut på hyllan så kommer 1 stackars miljömupp och klagar på att godiset inte säljs längre.

Nå läsare, hur svarar du? Stegar du mot strömmen, eller övertalar du dina kunder att köpa ett äpple istället?

Gud vad trött jag blev av att skriva denna skiten... Jag är inget vidare som barnboksförfattare...
S60: Image
Fiat Punto: Image
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Post by bjorn_and »

batti wrote:Sagan om miljögodiset...
?

/Björn
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Volvo Multifuel med E85+biogas. Coolt!

Undrar hur länge det svenska regelverket för efterkonvertering ska sätta käppar i hjulet för liknande initiativ här? Eller är det redan fritt fram här också? Tänker då på Stadspartners konvertering av Citroen C5 m.fl.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Det är ju ett scoop för den som först publicerar nyheten i Sverige. Hur ska svenska Volvo förklara det här?
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Inte illa att få in 2 x 43 = 86 liters gastankar under bagagerumsgolvet i en Volvo V50 med bibehållen tank på 55 liter för flytande bränsle.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

torkel wrote:... Hur ska svenska Volvo förklara det här?
Speciellt på en marknad som faktiskt är mindre än den svenska - än så länge.

Att en efterkonvertering dessutom kan bli godkänd av Schweiziska myndigheter - en så ny och okänd teknik som CNG :lol:
Vad är det för märkvärdigt med just svenska byråkrater :evil:
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Angående V50 Multifuel så presenterade Volvo själva en sådan V70 i mitten av 2006 med Turbo motorn på 210hk (tror jag att det var).

Sen är det inte bara Volvos fel att gasbilarna lades ned, den stora orsaken till detta är våra politiker som sent har vaknat upp och upptäckt att man kan tjäna pengar på Skiten :lol: och dessutom få kredit för miljötänkande.

Tyvärr sover många av våra folkvalda fortfarande en djup törnrosa sömn. :roll: :cry:

Vad jag menar är att för att det skall kunna säljas gas bilar måste det finnas gas att tanka dem med i hela landet och inte bara på västkusten.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Nu har jag tipsat ett par tidningar samt Fordonsgas. Fordonsgas svarade att "det kan vara av väsentlig betydelse". Ska bli spännande att se fortsättningen på det här!
Post Reply