Volvo och gasbilar - igen
Volvo och gasbilar - igen
Volvo tycker fortfarande att gas är ett alternativ:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=405778
Intressant att de fortfarande håller koll på marknaden för gasbilar. Men skall de sälja 10000 - 15000 bilar per år så lär det nog aldrig bli några nya gasbilar.
/Björn
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=405778
Intressant att de fortfarande håller koll på marknaden för gasbilar. Men skall de sälja 10000 - 15000 bilar per år så lär det nog aldrig bli några nya gasbilar.
/Björn
Tycker inte att Volvo ansträngde sig för fem öre. Man såg inte sådär värst mycket reklam för gasmodellerna. Satsade de lite så kanske det skulle gå.taz wrote:Men.. när de tillverkade bilar.. Fanns det inget intresse för dem i Tyskland och andra länder i EU som ligger rätt långt fram i gasexpansionen? Eller såldes de bara i Sverige?
Men det är ändå glädjande att de faktiskt håller dörren öppen och kontinuerligt utvärderar marknaden. Jag kan sätta en slant på att nya V70 redan finns i gasvariant och kan sättas in i produktion tämligen omgående ifall det skulle visa sig lönsamt.
/Björn
Har hittat statistik från några år tillbaka och volymen bilar sålda i Tyskland rörde sig bara om något tusental bilar.taz wrote:... Eller såldes de bara i Sverige?
Det är lite konstigt med tanke på att Tyskland tillsammans med Italien är de två största CNG marknaderna i Europa. Fast det klart, de nischar kanske inte in sig på taxi-marknaden i de länderna p.s.s. som i Sverige så där missar de ju en stor del av nuvarande marknaden.
Det borde inte vara några större problem för Volvo att få till en CNG variant av V50;n, Focus CNG finns ju redan i Tyskland och Schwiez.
Är du säker på det? S60 tillverkas nämligen i Gent..bjorn_and wrote:Min är tillverkad i torslanda.torkel wrote:Gjordes inte CNG-bilarna i Gent också? C30 tillverkas ju där.
/Björn
53103st S60 bilar tillverkades 2006 i Gent.. Utöver det så tillverkades det 96st i Thailand och 162st i Malaysia..
C30 tillverkas i gent (2006)
Men kan ju mycket väl vara så att CNG varianterna tillverkades i Torslanda...
De bilar som tillverkades i *Sverige* 2006 var:
S80
S80N
V70
XC70
XC90
C70 (Tillverkas i Uddevalla)
Volvo och alla andra tillverkar vad vi vill ha.bjorn_and wrote: Tycker inte att Volvo ansträngde sig för fem öre. Man såg inte sådär värst mycket reklam för gasmodellerna. Satsade de lite så kanske det skulle gå.
/Björn
Om folk ville ha gasbilar så kan man undra varför ingen köpte dem???
Samma sak med mat och andra produkter
Vill vi ha Svensk producerad mat så får vi köpa det.
Vill vi ha jobben kvar i Sverige så får vi köpa Svenska produkter
Svårare än så är det inte
"Alla" andra länder åker med inhemska flygbolag, vad åker vår stadsminister Luft Hansa!? (Om det nu inte ändrat efter regeringsskiftet?)
Jag tycker också det är synd att Volvo la ned sin produktion av Bi-Fuel.
Jag tror att Volvo var för tidiga då de införde gasbilar (Volvo 850?) och att beslutet att lägga ned togs för länge sedan. I dagsläget kanske beslutet hade blivit ett annat?
Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Min är en V70 och det står ganska klart och tydligt på en lapp i bilen att den är tillverkad i torslanda. Kan kolla efter exakt vad det står.taz wrote:Är du säker på det? S60 tillverkas nämligen i Gent..bjorn_and wrote:Min är tillverkad i torslanda.torkel wrote:Gjordes inte CNG-bilarna i Gent också? C30 tillverkas ju där.
/Björn
53103st S60 bilar tillverkades 2006 i Gent.. Utöver det så tillverkades det 96st i Thailand och 162st i Malaysia..
C30 tillverkas i gent (2006)
Men kan ju mycket väl vara så att CNG varianterna tillverkades i Torslanda...
De bilar som tillverkades i *Sverige* 2006 var:
S80
S80N
V70
XC70
XC90
C70 (Tillverkas i Uddevalla)
/Björn
Jag vidhåller att utan reklam så säljer man inte. För att folk skall veta vad de skall köpa krävs de att de känner till produkten. Och där har Volvo varit usla, åtminstone under de senaste åren då miljöbilsintresset börjat väckas.Håkan wrote:Volvo och alla andra tillverkar vad vi vill ha.bjorn_and wrote: Tycker inte att Volvo ansträngde sig för fem öre. Man såg inte sådär värst mycket reklam för gasmodellerna. Satsade de lite så kanske det skulle gå.
/Björn
Om folk ville ha gasbilar så kan man undra varför ingen köpte dem???
Samma sak med mat och andra produkter
Vill vi ha Svensk producerad mat så får vi köpa det.
Vill vi ha jobben kvar i Sverige så får vi köpa Svenska produkter
Svårare än så är det inte
"Alla" andra länder åker med inhemska flygbolag, vad åker vår stadsminister Luft Hansa!? (Om det nu inte ändrat efter regeringsskiftet?)
Jag tycker också det är synd att Volvo la ned sin produktion av Bi-Fuel.
Jag tror att Volvo var för tidiga då de införde gasbilar (Volvo 850?) och att beslutet att lägga ned togs för länge sedan. I dagsläget kanske beslutet hade blivit ett annat?
Mvh /
Och det här är en produkt. Man kan inte jämföra det med att köpa svenskt. Det räcker med att köpa vilken produkt som helst som är svensk, eller flyga med SAS för att stödja svenska intressen.
Gasbilarna från Volvo var en specifik produkt, och känner inte människor till den så säljs den helt enkelt inte. Vill man bara stödja "svenska" biltillverkare så kan man ju köpa vilken Volvo-modell som helst.
Att sen regeringen förstörde marknaden för gas till förmån för etanolen, det är väl anledningen till att Volvo gav upp loppet och inte satsade på sina gasbilar.
/Björn
Det är klart att de måste göra reklam, jag är bara trött på folk som klandrar Volvo för att de inte vill sponsra vårt miljösamvete. Men det var kanske inte den mening...bjorn_and wrote:
Jag vidhåller att utan reklam så säljer man inte. För att folk skall veta vad de skall köpa krävs de att de känner till produkten. Och där har Volvo varit usla, åtminstone under de senaste åren då miljöbilsintresset börjat väckas.
Och det här är en produkt. Man kan inte jämföra det med att köpa svenskt. Det räcker med att köpa vilken produkt som helst som är svensk, eller flyga med SAS för att stödja svenska intressen.
Gasbilarna från Volvo var en specifik produkt, och känner inte människor till den så säljs den helt enkelt inte. Vill man bara stödja "svenska" biltillverkare så kan man ju köpa vilken Volvo-modell som helst.
Att sen regeringen förstörde marknaden för gas till förmån för etanolen, det är väl anledningen till att Volvo gav upp loppet och inte satsade på sina gasbilar.
/Björn
I övrigt håller jag med
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Jaha.. V70, jo då är den garanterat gjord i torslanda... Jag tror min S60 kommer från gent... Jag fick för mig att du hade en S60bjorn_and wrote:Min är en V70 och det står ganska klart och tydligt på en lapp i bilen att den är tillverkad i torslanda. Kan kolla efter exakt vad det står.taz wrote:Är du säker på det? S60 tillverkas nämligen i Gent..bjorn_and wrote: Min är tillverkad i torslanda.
/Björn
53103st S60 bilar tillverkades 2006 i Gent.. Utöver det så tillverkades det 96st i Thailand och 162st i Malaysia..
C30 tillverkas i gent (2006)
Men kan ju mycket väl vara så att CNG varianterna tillverkades i Torslanda...
De bilar som tillverkades i *Sverige* 2006 var:
S80
S80N
V70
XC70
XC90
C70 (Tillverkas i Uddevalla)
/Björn
Det är nog dags för mig att fixa en tag-linetaz wrote:Jaha.. V70, jo då är den garanterat gjord i torslanda... Jag tror min S60 kommer från gent... Jag fick för mig att du hade en S60bjorn_and wrote:Min är en V70 och det står ganska klart och tydligt på en lapp i bilen att den är tillverkad i torslanda. Kan kolla efter exakt vad det står.taz wrote: Är du säker på det? S60 tillverkas nämligen i Gent..
53103st S60 bilar tillverkades 2006 i Gent.. Utöver det så tillverkades det 96st i Thailand och 162st i Malaysia..
C30 tillverkas i gent (2006)
Men kan ju mycket väl vara så att CNG varianterna tillverkades i Torslanda...
De bilar som tillverkades i *Sverige* 2006 var:
S80
S80N
V70
XC70
XC90
C70 (Tillverkas i Uddevalla)
/Björn
/Björn
Nej, säljer inte bilarna så skall man förstås inte fortsätta tillverka dem. Så sett förstår jag Volvo. Tyckte bara att de inte ansträngde sig så mycket heller för att sälja dem.Håkan wrote:Det är klart att de måste göra reklam, jag är bara trött på folk som klandrar Volvo för att de inte vill sponsra vårt miljösamvete. Men det var kanske inte den mening...bjorn_and wrote:
Jag vidhåller att utan reklam så säljer man inte. För att folk skall veta vad de skall köpa krävs de att de känner till produkten. Och där har Volvo varit usla, åtminstone under de senaste åren då miljöbilsintresset börjat väckas.
Och det här är en produkt. Man kan inte jämföra det med att köpa svenskt. Det räcker med att köpa vilken produkt som helst som är svensk, eller flyga med SAS för att stödja svenska intressen.
Gasbilarna från Volvo var en specifik produkt, och känner inte människor till den så säljs den helt enkelt inte. Vill man bara stödja "svenska" biltillverkare så kan man ju köpa vilken Volvo-modell som helst.
Att sen regeringen förstörde marknaden för gas till förmån för etanolen, det är väl anledningen till att Volvo gav upp loppet och inte satsade på sina gasbilar.
/Björn
I övrigt håller jag med
/Björn
Sagan om miljögodiset...
----------------------------
Antag att du säljer...godis... i din jättefina godisaffär. (någonstans i Göteborg kanske?) En dag så kommer det en jättesvår person som säger att han BARA vill köpa KRAV-godis. Du svarar att du inte har sådant godis, men han är envis och du säger att du skall kolla runt lite. (För att du är snäll?)
Du hittar till slut en godissort som är perfekt, men den tillverkas i Holland av en svindyr tillverkare. För att fortsätta vara snäll så köper du in en laddning godis, som faktiskt räcker i flera månader (eftersom nästan inga köper) men när det är dags att beställa mer gör du ändå ett överslag och inser att du faktiskt betalar mer än du tjänar på godiset.
Du måste härda ut tänker du, men snart händer saker... en EU-forskare säger att just detta godis visat sig farligt och att man snart kommer stifta en bra lag mot godiset. Sen visar det sig att din granne börjar sälja billigare godis och dina godispåsar måste uppgraderas eftersom miljögodis av någon anledning inte mådde bra av pappret, och tidningar skriver att miljögodis minsann är jättefarligt om man skulle råka stoppa det i näsan, och att vid tillverkningen bildas massa märkliga saker som INTE motsvarar nyttan med godiset å bla bla bla.
Så när godiset är slut på hyllan så kommer 1 stackars miljömupp och klagar på att godiset inte säljs längre.
Nå läsare, hur svarar du? Stegar du mot strömmen, eller övertalar du dina kunder att köpa ett äpple istället?
Gud vad trött jag blev av att skriva denna skiten... Jag är inget vidare som barnboksförfattare...
----------------------------
Antag att du säljer...godis... i din jättefina godisaffär. (någonstans i Göteborg kanske?) En dag så kommer det en jättesvår person som säger att han BARA vill köpa KRAV-godis. Du svarar att du inte har sådant godis, men han är envis och du säger att du skall kolla runt lite. (För att du är snäll?)
Du hittar till slut en godissort som är perfekt, men den tillverkas i Holland av en svindyr tillverkare. För att fortsätta vara snäll så köper du in en laddning godis, som faktiskt räcker i flera månader (eftersom nästan inga köper) men när det är dags att beställa mer gör du ändå ett överslag och inser att du faktiskt betalar mer än du tjänar på godiset.
Du måste härda ut tänker du, men snart händer saker... en EU-forskare säger att just detta godis visat sig farligt och att man snart kommer stifta en bra lag mot godiset. Sen visar det sig att din granne börjar sälja billigare godis och dina godispåsar måste uppgraderas eftersom miljögodis av någon anledning inte mådde bra av pappret, och tidningar skriver att miljögodis minsann är jättefarligt om man skulle råka stoppa det i näsan, och att vid tillverkningen bildas massa märkliga saker som INTE motsvarar nyttan med godiset å bla bla bla.
Så när godiset är slut på hyllan så kommer 1 stackars miljömupp och klagar på att godiset inte säljs längre.
Nå läsare, hur svarar du? Stegar du mot strömmen, eller övertalar du dina kunder att köpa ett äpple istället?
Gud vad trött jag blev av att skriva denna skiten... Jag är inget vidare som barnboksförfattare...
Volvo Multifuel med E85+biogas. Coolt!
Undrar hur länge det svenska regelverket för efterkonvertering ska sätta käppar i hjulet för liknande initiativ här? Eller är det redan fritt fram här också? Tänker då på Stadspartners konvertering av Citroen C5 m.fl.
Undrar hur länge det svenska regelverket för efterkonvertering ska sätta käppar i hjulet för liknande initiativ här? Eller är det redan fritt fram här också? Tänker då på Stadspartners konvertering av Citroen C5 m.fl.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Speciellt på en marknad som faktiskt är mindre än den svenska - än så länge.torkel wrote:... Hur ska svenska Volvo förklara det här?
Att en efterkonvertering dessutom kan bli godkänd av Schweiziska myndigheter - en så ny och okänd teknik som CNG
Vad är det för märkvärdigt med just svenska byråkrater
Angående V50 Multifuel så presenterade Volvo själva en sådan V70 i mitten av 2006 med Turbo motorn på 210hk (tror jag att det var).
Sen är det inte bara Volvos fel att gasbilarna lades ned, den stora orsaken till detta är våra politiker som sent har vaknat upp och upptäckt att man kan tjäna pengar på Skiten och dessutom få kredit för miljötänkande.
Tyvärr sover många av våra folkvalda fortfarande en djup törnrosa sömn.
Vad jag menar är att för att det skall kunna säljas gas bilar måste det finnas gas att tanka dem med i hela landet och inte bara på västkusten.
Sen är det inte bara Volvos fel att gasbilarna lades ned, den stora orsaken till detta är våra politiker som sent har vaknat upp och upptäckt att man kan tjäna pengar på Skiten och dessutom få kredit för miljötänkande.
Tyvärr sover många av våra folkvalda fortfarande en djup törnrosa sömn.
Vad jag menar är att för att det skall kunna säljas gas bilar måste det finnas gas att tanka dem med i hela landet och inte bara på västkusten.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012