Volvo och gasbilar - igen

User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Bra jobbat torkel!
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

V50 och V70 multifuel

Post by torkel »

Idag står det i Auto Motor & Sport om Volvos multifuelbilar.

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=78320

Volvo säger att bilen inte är aktuell i Sverige -- av väldigt luddiga anledningar.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Nu kan man ju börja hoppas på att få köpa sig en ny V70 nån gång i framtiden när den nuvarande ska bytas ut. Annars blir det en Passat nästa bilköp, fast jag vill ju ha en Volvo V70
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Oldfield wrote:Nu kan man ju börja hoppas på att få köpa sig en ny V70 nån gång i framtiden när den nuvarande ska bytas ut. Annars blir det en Passat nästa bilköp, fast jag vill ju ha en Volvo V70
Jag skulle kunna tänka mig en V50 istället.. Något mindre bil och drar förmodligen lite mindre också.. Annars blir det en passat :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

taz wrote:
Oldfield wrote:Nu kan man ju börja hoppas på att få köpa sig en ny V70 nån gång i framtiden när den nuvarande ska bytas ut. Annars blir det en Passat nästa bilköp, fast jag vill ju ha en Volvo V70
Jag skulle kunna tänka mig en V50 istället.. Något mindre bil och drar förmodligen lite mindre också.. Annars blir det en passat :)
Visst, ska man vara enbart praktiskt och tänka på energiförbrukningen osv är ju en V50 bättre. Men personligen tycker jag att V50 är en relativt ful bil och inredningen är så platt och tråkig att jag mår illa där inne i bilen. Och där låter jag faktiskt kosmetikan ta överhand över miljötänket. I det här fallet är det ju inte så farligt eftersom båda körs på biogas. En V70 känns dessutom säkrare och mer allsidig om man räknar in lastutrymmen och dragkapacitet.
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

En kollega har precis hämtat ut en ny Volvo V70 2,0F av nya modellen. Jag råkade titta i hans tanklucka. Där var det förberett för även en gasnippel? :D :D Undra hur många andra delar som är förberedda för gas? Det kanske finns hopp för Volvo trots allt?
V70 Bi-fuel -07
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

moraola wrote:En kollega har precis hämtat ut en ny Volvo V70 2,0F av nya modellen. Jag råkade titta i hans tanklucka. Där var det förberett för även en gasnippel? :D :D Undra hur många andra delar som är förberedda för gas? Det kanske finns hopp för Volvo trots allt?
Smart! då slipper de designa om karossen för gasvarianten då.. De är lite smarta ändå de där volvo människorna :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Eller så var en Gas version planerad men någon ändrade sent i projektet till E85 :twisted: ... och pressverktygen var redan beställda... :lol:

Det finns även ett litet extra utrymme under tanklocket till min MB W124 från -88, på den tiden gjorde MB LPG varianter för vissa marknader.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

I dagens Ny Teknik finns ett reportage om krisen hos Volvo, som enligt fordonsanalytikern Matts Carlsson till viss del beror på "ett svagt motorprogram ur miljösynpunkt". Ang. framtiden säger Matts Carlsson att "gasmotorn möjligen gör comeback".

Kanske finns det hopp om att Volvo gör bättring...

Se http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 351269.ece
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Stålis wrote:I dagens Ny Teknik finns ett reportage om krisen hos Volvo, som enligt fordonsanalytikern Matts Carlsson till viss del beror på "ett svagt motorprogram ur miljösynpunkt". Ang. framtiden säger Matts Carlsson att "gasmotorn möjligen gör comeback".

Kanske finns det hopp om att Volvo gör bättring...

Se http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 351269.ece

Och i GT står det precis tvärtom :shock:


http://www.gt.se/motor/1.1160242/helratt-volvo
Post Reply