V70 på service

Post Reply
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

V70 på service

Post by Oldfield »

På fredag är det dags för 12000-milsservice på min V70. Detta är som sagt var mitt livs första bil och nu är det dags för mitt livs första servicebesök. ÄR det något speciellt man bör tänka på när man lämnar in bilen? Jag har ju läst en hel del om smutsiga spjällhus på Volvos gasbilar här i forumet. Något som jag kommer att fråga om när jag lämnar in bilen, men finns det andra saker man bör tänka på ni som vet?
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Några saker som jag kommer på.
Se till att de kollar att du har senaste mjukvaran i bilen.
Tänk på att vissa moment inte ingår i servicen. Bromsvätska (som iaf ska bytas efter två eller tre år) tror jag inte ingår i servicen.
Någostans har jag hört eller läst att man ska ha minst halvfylld gastank också.

I övrigt så kan du nog luta dig tillbaka. Det är ju lite det som är poängen med service på bilar. :)

På Bilia har man ett system med en personlig bilmeck. Det tycker jag är bra. Då kan man prata lite med den som gjort servicen om allmänt skick på bilen eller om man har andra frågor.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Tack för tipset Anders.

Även här hos Volvoverkstaden har man personlig bilmek, så jag ska prata med den killen både innan och efter servicen.

Men då lägger jag till mjukvarufrågan och bromsvätska också på listan:)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag har inte haft någon bil som gått 12000 mil (än, jag är på god väg...) så jag vet inte vad som görs exakt men om dom kollar/justerar gastryck vilket man får anta så ska du inte bara ha minimum halvfulla tankar som Anders skrev, du ska enligt instruktionen fylla gastankarna minst fyra timmar innan, helst dagen innan. Inte på väg till verkstaden alltså :wink:

Rengöring av gasspjället fick jag i förra veckan då tomgången var extremt ojämn och det var rejält äckligt inne i spjället så det är en bra idé att ta med i listan med punkter att kolla/utföra - men det kände ju redan till.

Bromsvätskan kan jag understryka att den är värd att kolla, jag hade min ena bil på 8000-mila häromsistens och efter service + bromsskivor o belägg bak (totalt 9700:-) så påpekar dom när jag hämtar bilen att bromsvätskan behöver bytas pga hög vattenhalt. Hade kanske varit bra att göra det på samma gång eller? Suck.

Programvaru-uppdateringar har jag aldrig bett om, har fått för mig att det är rätt dyrt?

Lycka till och hoppas du slipper kompletterade reparationer i samband med servicen :)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Lustigt det här med fyllda gastankar, det sa servicekillen inget om alls. Men däremot sa han att han skulle kolla gasledningarna osv. Men inte ett ord om full tank. Får nog ringa i morgon.

Jag tackar återigen för informationen. Oerhört värdefullt för en relativt ny bilägare som mig.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Jag frågade specifikt innan jag lämnade in min Volvo för justering av gastrycket om det var något speciellt som krävdes, typ halva tanken full eller så.. men fick till svar att tanken får ha hur mycket gas man vill, bara det FINNS gas i den och tillräckligt för att testa.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Det är uppenbarligen olika huruvdia verkstäderna påpekar detta eller ej men enligt flera Volvo-tekniker så är det Volvos absoluta föreskrift att det ska vara fyllt gas minst fyra timmar innan service. Jag har läst i något forum om folk som tvingats återkomma och göra service annan dag pga att dom inte hade fyllt gas innan. Bilia i Göteborg o Kungälv påpekar i samband med bokning att gastankarna måste vara fyllda dagen innan, mig ringde dom upp speciellt om detta inför 6000-servicen.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jag lämnar in min bil på volvobil för service.. när jag fick kallelsen för servicen så stod det så här:

Beskrivning:
Paket gasledningar läckagetest innehåller Gasledningar/anslutningar läckagetest Antal: 1

""!!OBS!! Tänk på att Gastanken skall vara fylld till minst hälften !!""

Detta var 6000 mils service
"Underhållsservicepaket år/20000km interv.2B"
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Ringde han som ska serva min bil. Han sa att tankarna ska vara fyllda för att han ska kunna kolla trycket, men tiden innan spelade ingen roll enligt honom. Jag frågade ändå specifikt om det just med tanke på era inlägg här i tråden.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Då var bilen nyservad och spinner som en katt. Spjällhuset är rengjort, någon ny mjukvara fanns inte till bilen och han som servade bilen var jättetrevlig och kundvänlig. Så det blir service på Liljas i Kalmar i fortsättningen så kan klåparna på Liljas här i stan (Nybro) göra något annat.

Om det beror på service eller inte vet jag inte. Men jag firade jul i Norrköping och fyllde bilen med biogas där innan jag åkte hem igår. Jag kom 27,4 mil enbart på gas. Så långt har jag aldrig kommit tidigare, inte ens på samma sträcka. Nu var vi två personer och massa julklappar och packning i bilen.
towi
Posts: 19
Joined: 2007-11-29, 00:00

Post by towi »

Ingick rengöringen av spjällhuset i servicen eller kostade det extra? och isåfall hur mycket.
Kör en Volvo V70 bifuel 03
och en Opel Zafira CNG 03
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Enl Axel Davidssons Växjö
Så räcker det att tanken är minst halvfylld.
Jag ställde ändå frågan om det fanns någon rekomendation om hur lång tid innan tanken skulle vara fylld. Fick svaret att något tidsintervall finns inte.
Underhållsservice 2000 mil, typ 2B gjord vid 3300 mil.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Har idag pratat med min personlige serviceman på "Ramers" :wink: i Örebro inför 2000-milaservicen och han sa att det skulle finnas gas i tanken samt att man fyllt tanken senast 4 timmar innan service. Vi kom fram till att det var alldeles lagom för mig att tanka upp i Västerås när jag anländer framåt småtimmarna natten innan service :D
V70BiFuel2008
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

towi wrote:Ingick rengöringen av spjällhuset i servicen eller kostade det extra? och isåfall hur mycket.
Rengöring av spjällhuset har i alla fall inte ingått i varken 6000- eller 8000-milaservicen för min V70. Det kostade mig totalt 1690 kr i mars 2006 för rengöring och nytt gasfilter fördelat på:
- Felkoder avläsa/nollställa/känd felkod 0 kr
- Gastryck kontroll & justering 554 kr
- Gasfilter byte 554 kr
- Filterinsats (VO 8671216) 582 kr
Jag tror att meken "fixade" ett lågt pris på själva rengöringen så lite missvisande kanske mina prisuppgifter är... Sedan dess har jag själv gjort rent spjällhuset lite då och då.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Rengöring av spjällhuset ingick inte i min bils 12000-milsservice. Jag bad om det speciellt, men jag är tveksam om han tog betalt för det. Orkar inte hämta kvittot nu, men priset jag fick innan jag lämnade in bilen stämde exakt med det jag betalade när jag hämtade bilen. Så trots att jag fick en lampa, rengöring av spjällhuset och felsökning av höger framhjul (det lät där ibland) så kostade det inget extra.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Ingår det inte ett kamremsbyte också på en Volvo med 6/12 000 mila intervall?

Tittade på servicekostnaden för några år sedan för att jämföra mellan en V70 Bi-fuel och en MB 200 och det var just behovet av alla kamremsbyten som stack ut. (MB;n har kedja och har inte bytt den än, mätaren passerade nyss 41400 mil)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

towi wrote:Ingick rengöringen av spjällhuset i servicen eller kostade det extra? och isåfall hur mycket.
Det ingick inte på min 6000 mils service. På räkningen hade de tagit betalt 1400:- för rengöringen. Detta då på Volvo Bil (inte bilia) på Volvo Torslanda Söredsgården. (Tjänstebil)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Man byter kamrem först vid 16000 mil även på V70 Bi Fuel. Det enligt bilförsäljaren i Linköping och verkstadspersonalen på Volvo i Kalmar.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

OK, det var nog en 99/00 jag fick prisuppgifterna på d.v.s. V70 och inte V70N.

Har ni några prisuppgifter på de olika service;arna till en V70N och vad är det för intervall?
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Min 12000-milservice kostade 5355:-
Då ingick byte av tändstift och samtliga filter, kontroll av gastryck och ev lekage, byte av olja och massa packningar och O-ringar samt massa kontroller om bilens kondition. Detta räknades som en stor service.

Nästa service är vid 14000 mil och enligt servicekillen på verkstaden ska den kosta ca halva priset, alltså omkring 2500:-

Mer uppgifter än så har jag inte nu.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Min första service gjord vid 3300 mil kostade 3677 kr på Davidssons i Växjö, gjordes 2008-01-08, denna service var så kallad 2B
Första servicen gjordes vid 1100 mil och gjordes av bilfirman där jag köpte bilen. Det är normalt sett 2000 mils intervall eller 1 år.
Bilen var exakt ett år gammal då jag hämtade den 2007-06-01, därför de konstiga miltalen ovan.
I servicen ingick byte av Multifilter (klimatanläggning??) kontroll och justering gastryck olja mm.

Min bil går som årsmodell 2007 hos Volvo, vet inte om det är någon skillnad mellan service programmet för olika årsmodeller.

Däremot försvinner troligen en kostnad för filter på 500 kr + eventuell arbetskostnad (för multifilter) om det inte är luftkvalitetssytem på bilen.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: V70 på service

Post by Oldfield »

16000-mils service bokad. Har någon här en prisuppgift? Jag bokade på nätet i helgen och har inte pratat med Volvo än
Post Reply