V70 -06 Hur får man isär regulatorn?

Post Reply
RobbanGBG
Posts: 8
Joined: 2015-11-22, 21:29

V70 -06 Hur får man isär regulatorn?

Post by RobbanGBG »

Hej,

Har en V70 från 06 med Necam MEGA kombi regulator. Den med den gröna lappen på som tar ner trycket direkt från ~200bar till 0.76 bar.

Jag hade för några år sedan problem med att den tryckte ut kylarvätska samt var svårstartad när den stått ett tag. Det löste jag genom att köpa ett paket med tätningar samt ett nytt membran från en polsk firma som jag bytte ut. Efter det gick bilen bra i typ 6år och kanske 9000mil eller så,

Dock så har den nu börjat lukta gas när det är kallt. Jag testade att pensla regulatorn med vatten blandat med Yes när den stod och gick på gas och det bubblade som sjutton ur de hål som finns på högtryckssidan. Jag skulle till och med säga att det blåste gas genom dem i och med att det kastades ut små droppar av diskmedelsvatten och liksom visslade...

Jag har nu tagit isär regulatorn så långt som jag tyckte att det kändes rättframt:
Delad
Delad
IMG_6050s.jpg (287.11 KiB) Viewed 2475 times
RobbanGBG
Posts: 8
Joined: 2015-11-22, 21:29

Re: V70 -06 Hur får man isär regulatorn?

Post by RobbanGBG »

Hur mycket mer av regulatorn måste tas isär och hur gör man i så fall?
RobbanGBG
Posts: 8
Joined: 2015-11-22, 21:29

Re: V70 -06 Hur får man isär regulatorn?

Post by RobbanGBG »

Lyckades ta isär regulatorn lite till genom att dra loss fjädern på lågtryckssidan och bytte sedan det o-ringar jag kunde.

Nu funkar gasdriften som det ska dvs jag kan ställa trycket och bilen går bra på gas.

Dock har jag fortfarande problem med att den läcker gas genom hålen som är borrade i högtrycksdelen. Det läcker väldigt mycket mindre än innan men fortfarande för mycket för att gå igenom besiktning...

För att gas skall läcka ur dessa hål, kan den komma någon annanstans ifrån än runt eller genom centrum av kolven på högtryckssidan?

Jag har bytt x-ringen runt kolven så hade hoppats att det skulle lösa problemet, men har nu svårt att komma på vad jag skall göra härnäst. Någon som har en bra ide?

Om jag skruvar loss regulatorn igen. Finns något bra (och icke explosivt) sätt att trycksätta den för att kunna lägga den under vatten och se var det bubblar med den fjädrande högtryckskåpan borttagen?
RobbanGBG
Posts: 8
Joined: 2015-11-22, 21:29

Re: V70 -06 Hur får man isär regulatorn?

Post by RobbanGBG »

Jag fortsätter min monolog.

Jag plockade ner regulatorn igen igår. En fördel med allt strul är iaf att det börjar gå fortare nu än första gången. Det som från början tog flera timmar tar nu bara minuter :)


Efter att ha tagit loss kåpan över högtrycksdelen så skickade jag ner regulatorn i ett vattenbad och använde jag en cykelpump för att trycksätta den... och tro fan om det inte bubblade runt mässings mojängen som sitter skruvad mitt i kolven. Skruvade loss den och tittade på o-ringen som såg fräsch och mjuk ut. Nu i efterhand så får jag väl erkänna att när jag skruvade ihop detta så var jag kanske lite lätt på handen för att undvika problem nästa gång jag skulle ta isär grejerna... Så vis av lärdom drog jag sen ihop det hela med min Milwaukee slagskruvdragare, nu lär det sitta ihop.

Gjorde ett nytt test i vattenbad efter detta. Nu bubbelfritt.

Besiktade idag och det gick bra!


Kommentarer på det som skrivits i andra trådar om detta med regulator renoveringar.

1. Det behövs inte flera tons kraft för att ta av eller sätta tillbaka kåpan över högtrycksdelen. Jag har gjort det både med ett vanligt skruvstäd och nu senast med en Bacho typ stor limknekt med max tryck-kraft på 135kg enligt spec. Man måste dock se till att grejerna linjerar upp fint annars får man inte ihop dem.

2. De mått på o-ringar som florerar i diverse poster är inte 100% korrekta. De funkar (uppenbarligen även för mig) men någon mer ordentlig person borde ta och styra upp detta ock ta fram korrekt mått.
Post Reply