Bi-Fuel går "länge" på startmotorn (renoverad GTR+stegmotor)

Post Reply
sbf
Posts: 13
Joined: 2018-01-22, 22:06

Bi-Fuel går "länge" på startmotorn (renoverad GTR+stegmotor)

Post by sbf »

Hej,

Bilen i min signatur har fått en renoverad gastrycksregulator och renoverad stegmotor. Den går hur fint som helst både på gas och bensin.

Förra veckan parkerade jag den på jobbet på utomhusparkeringen och var borta från den i ca 7 timmar. När jag kom tillbaka gick den på startmotorn 3-4 sekunder innan den startade, alltså samma beteende som föranledde att få GTR+stegmotor bytt.

Finns det något annat gasrelaterat som kan vara orsak till trögstarten? Eller kan det vara något annat med bilen som potentiellt kan vara problem?

Jag har egentligen inga andra problem med bilen, åtminstone inget som känns direkt relaterat.

Tacksam för input!

Vänligen,
sbf
Volvo V70 Momentum CNG Bi-Fuel
Motor: 2.4i B5244SG
Årsmodell: 2006
Miltal: cirka 29000
Växellåda: Automat

Image
marimbalanguage
Posts: 40
Joined: 2015-03-11, 23:21

Re: Bi-Fuel går "länge" på startmotorn (renoverad GTR+stegmotor)

Post by marimbalanguage »

Förmodligen är det fel på GTRn:( Men det kan du enkelt kolla själv, ryk den tunna vakuumslangen som går från regulatorn till insuget (vid insuget) och stoppa den i en behållare med vatten, kommer det små bubblor är det läckage:(
esselius
Posts: 9
Joined: 2011-10-29, 13:03

Re: Bi-Fuel går "länge" på startmotorn (renoverad GTR+stegmotor)

Post by esselius »

Hej,
Väcker även denna gamla tråd med min erfarenhet av saknad gummitätning på gasavstängningssoleniod, den ingår i Volvos ventil som jag betalade 545kr för.
Nu är min regulator sliten och gör just den lite svårstartad efter ca. 2h till 15h parkering - annars startar den direkt :)
Post Reply