V70 07a med gasdrift - helt utslagen.

Post Reply
jorlun
Posts: 2
Joined: 2018-01-28, 18:34

V70 07a med gasdrift - helt utslagen.

Post by jorlun »

Min fina gasbil - V70 -07 har stannat (för gott?). Efter nio års samarbete började lite tjuvstopp - ibland tog det flera minuter att komma igång. På verkstad fann man kommunikationsproblem mellan flera styrkort men inga entydiga resultat - felet kunde inte heller framkallas där. Jag körde ett tag till och en morgon i skogen kunde bilen överhuvudtaget inte startas. Jag bogserade hem den - nästa morgon startade den! Då fick den lämnas på verkstad som felsöker i flera dagar och samtidigt provstartar och provkör - felet återkommer inte men indikationer på störningar i datakort. Korten skickas till expertis i Holland - man finner inga fel. Efter två veckor på verkstad tar jag hem den-den spinner som en katt. Morgonen efter ska jag uträtta ett ärende 10 km hemifrån-när jag ska åka tillbaka startar den inte - helt död. Jag bogserar hem den och försöker på alla sätt provocera den att starta - men icke. Nu ska jag försöka få verkstan att göra hembesök med sina datorer men...

Jag ska tillägga att den givetvis inte heller går på bensin. Jag förstår vad ni tänker - då har det ju inte med gasdriften att göra. Men verkstan anser att det inte finns något fel på övriga delar av bilen - har dock frågetecken om huruvida gasdriftdelen kan blockera mjukvaran. Man finner inte tillräcklig dokumentation (logikschema mm) för gasdriftdelen. Det är lite oklart om deras diagnostiksystem omfattar även den delen.

Det blev lite för långt det här men : finns det någon som har motsvarande erfarenhet eller kan kommentera det jag skriver - så är jag mycket tacksam.

PS
I andra hand:kanske någon behöver en jättefin V70 som man kan ha och putsa på?
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 07a med gasdrift - helt utslagen.

Post by Iroc »

Fråga 1. Vart bor du?

Trasiga objekt är alltid intressant att skruva med. Alltid lär man sig nåt nytt.. Hör av dig om du ska sälja.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
jorlun
Posts: 2
Joined: 2018-01-28, 18:34

Re: V70 07a med gasdrift - helt utslagen.

Post by jorlun »

Nej, jag behåller V70-bilen ett tag till. Felet är avhjälpt, det hade inget med gasdriften att göra. Ett relä som spänningsätter styrenheter och kommunikationsenhet var ur funktion. Det medförde också att diagnossystemet inte fungerade men på verkstan felsökte man manuellt till dess att felet upptäcktes.Vi kör vidare!
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 07a med gasdrift - helt utslagen.

Post by Iroc »

Ovanligt fel, men bra att det löste sig.. :D
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
Post Reply