Volvo S60 BF -06, Tömma tankar

Post Reply
RiDDLeRN
Posts: 1
Joined: 2017-11-25, 17:32

Volvo S60 BF -06, Tömma tankar

Post by RiDDLeRN »

Har till i tisdags besiktat min S60 utan fungerande gasdrift i 4 år, men nu var det tvärstopp. Jag har aldrig undersökt exakt vad felet är, men bilen dog helt plötsligt en vinterdag under färd. Därefter har jag aldrig fått bilen att gå på gas något mer. Växlar jag till gasdrift så dör motorn så fort inkoppling sker. Inget ljud från magnetventilerna och ingen spänning skickas heller till magnetventilen.

Innan denna händelse gick bilen helt okej på gas, men ett visst läckage i regulatorn fanns nog, för den kunde vara svårstartad om den stått ett tag.

Tanken är nu att omregistera den till bensinbil, vilket Transportstyrelsen inte hade några invändningar emot. Har pratat med Bilia och det finns i nuläget ingen arbetsbeskrivning på bilar nyare än -00 gällande att tömma, plugga, plombera, men det skulle gå att lösa ändå, men ingen Bilia-verkstad i närheten har möjlighet att tömma tankarna på annat sätt än att låta bilen stå utomhus under ett par dagar.

Jag bestämde mig därför att försöka tömma tankarna själv genom att stänga de mekaniska vreden till ventilerna på alla tre tankar och därefter släppa på utgående gasledning en aning, följt av att försiktigt öppna ventilerna en och en. Men det verkar ju inte fungera då magnetventilen/ventilerna förblir stängd/stängda.
Skulle det gå att spänningssätta ventilen med t ex ett separat batteri och på så vis tömma tanken? Förutsatt att magnetventilen fungerar. Hittar ingen dokumentation om spolens impedans, men har konsterat att det inte är avbrott och att vanlig resistensmätning visar 17Ohm.

Någon som har tips om hur jag ska gå till väga för att tömma tankarna?
marimbalanguage
Posts: 40
Joined: 2015-03-11, 23:21

Re: Volvo S60 BF -06, Tömma tankar

Post by marimbalanguage »

Det är nog så enkelt som bränd säkring till gasdriften.
Det som ofta inträffar är att en (eller flera) ventiler i tankarna blir dåliga, och då bränns säkringen (sitter på vänster sida av instrumentpanelen under ett plastlock). Lösningen är då koppla bort den defekta ventilen, och bilen kommer kunna köras på gas igen (med reducerad räckvidd då självklart).
Post Reply