Renoveringsats till Necam Mega Gasregulator.

Post Reply
biofia
Posts: 7
Joined: 2013-02-28, 22:41

Renoveringsats till Necam Mega Gasregulator.

Post by biofia »

Hej alla Biogas vänner !
Då var det dags att renovera Gasregulatorn på min sambos V70 2005 eftersom det läcker ut Biogas ut i Kylvattnet. Jag har sedan tidigare en Gasregulator som Jag tagit isär och tänkte renovera. Jag har även köpt en renoveringssats från Polska autodiag. men vid en närmare kontroll så visar det sig att Membranet i renoverings satsen är av en enklare typ en i den särplockade regulatorn som har en vulkad fläns, i reparations satsen
så är membranet bara som en gummiskiva, dock så har den hål för fastsättningsskruvarna för de olika gaskammrarna känns detta igen ?
Det verkar inte vara fel repsats heller då den är märkt med Necam Mega new type CNG och allt annat stämmer. Skall det föressten vara något tätningsmedel typ silicon vid ihopsättning/montering ?

/Biofia
marimbalanguage
Posts: 40
Joined: 2015-03-11, 23:21

Re: Renoveringsats till Necam Mega Gasregulator.

Post by marimbalanguage »

Om det gamla membranet är helt och utan skador kan du återanvända det:)
Jag köpte också en repsats från Polen till min förra bil, och allting passade (membran, o-ringar o.l).

Till bilen jag har nu köpte jag bara några o-ringar på ebay i rätt dimension för några tior, och återanvände membranet. Bilen går som den skall på gas, och gick igenom besiktningen utan problem:)
sbf
Posts: 13
Joined: 2018-01-22, 22:06

Re: Renoveringsats till Necam Mega Gasregulator.

Post by sbf »

Hej på er!

Jag har en V70 CNG Bi-Fuel från 2006 med en Necam Mega gastrycksregulator (med grön klisterlapp) som trilskas lite, jag har gjort bubbeltest och får ungefär 2 bubblor per sekund. Efter att ha gjort lite efterforskningar så ser det onekligen rätt fördelaktigt ut ekonomiskt att köpa en renoveringssats och göra jobbet själv.

Nu har jag lite frågor som jag hoppas kunna få lite stöttning kring från detta eminenta forum.

- Är det värt att göra jobbet själv? Jämfört med att betala 3-4000 för att få jobbet gjort av någon från Blocket.

- Har ni tips på renoveringssatser? I tråden här nämns Autodiag, vilka är det och hur får jag kontakt med dem? Vad kostar en dylik sats och vad innehåller den? Kan jag köpa lösa membran och o-ringar själv?

- Före jag demonterar gastrycksregulatorn, räcker det att göra systemet gas-/trycklöst som beskrivs här? http://forumgas.se/forum/viewtopic.php? ... 432#p18432

- När jag läser några av Blocket-annonserna står det också att man "justerar gastrycket" som en del i priset, vad innebär det och är det nödvändigt? Kan jag i så fall göra det själv på något sätt?

Stort tack på förhand om någon vänlig själ har möjlighet att svara på en eller fler. :)

Vänligen,
sbf
Volvo V70 Momentum CNG Bi-Fuel
Motor: 2.4i B5244SG
Årsmodell: 2006
Miltal: cirka 29000
Växellåda: Automat

Image
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Renoveringsats till Necam Mega Gasregulator.

Post by Iroc »

Inget svar på dina frågor, men 2500:- monterat och klart med garanti kostar det att få en renoverad och injusterad regulator. Dator krävs vid justering av gastryck, eller en analog mätare..

Svårt att säga om nån kan göra jobbet själv. Många lyckas, många förstör mer än dom gör nytta. Haft inne regulatorer fulla med tätning överallt, repig kolv, sönderdragna skruvar, borttappade delar osv.
Men visst, det är ingen större raketforskning att göra själv om man har rätt delar, rätt verktyg och är händig.... och gör på rätt sätt :D
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
sbf
Posts: 13
Joined: 2018-01-22, 22:06

Re: Renoveringsats till Necam Mega Gasregulator.

Post by sbf »

Iroc wrote:Inget svar på dina frågor, men 2500:- monterat och klart med garanti kostar det att få en renoverad och injusterad regulator. Dator krävs vid justering av gastryck, eller en analog mätare..

Svårt att säga om nån kan göra jobbet själv. Många lyckas, många förstör mer än dom gör nytta. Haft inne regulatorer fulla med tätning överallt, repig kolv, sönderdragna skruvar, borttappade delar osv.
Men visst, det är ingen större raketforskning att göra själv om man har rätt delar, rätt verktyg och är händig.... och gör på rätt sätt :D
Med andra ord låter det som att det kan vara värt att lägga lite pengar på att renovera GTR, men kanske fixa till stegmotorn själv.
Volvo V70 Momentum CNG Bi-Fuel
Motor: 2.4i B5244SG
Årsmodell: 2006
Miltal: cirka 29000
Växellåda: Automat

Image
helenh
Posts: 2
Joined: 2018-01-29, 10:59

Re: Renoveringsats till Necam Mega Gasregulator.

Post by helenh »

sbf wrote:
Iroc wrote:Inget svar på dina frågor, men 2500:- monterat och klart med garanti kostar det att få en renoverad och injusterad regulator. Dator krävs vid justering av gastryck, eller en analog mätare..

Svårt att säga om nån kan göra jobbet själv. Många lyckas, många förstör mer än dom gör nytta. Haft inne regulatorer fulla med tätning överallt, repig kolv, sönderdragna skruvar, borttappade delar osv.
Men visst, det är ingen större raketforskning att göra själv om man har rätt delar, rätt verktyg och är händig.... och gör på rätt sätt :D
Med andra ord låter det som att det kan vara värt att lägga lite pengar på att renovera GTR, men kanske fixa till stegmotorn själv.

Var kostar det 2500:-?
pepe
Posts: 1
Joined: 2018-03-23, 22:07

Re: Renoveringsats till Necam Mega Gasregulator.

Post by pepe »

Hej
Till er som har lite/några bubblor i "bubbeltestet", den är lite tjurig att få igång efter en tidsstopp men i övrigt inga problem dvs. har ett internt läckage i gasregulatorn som sipprar in i insuget via vacuumslangen. Denna "felmod" gör att den efter några timmar blir svårstartad...man måste köra 5-10 sek på startmotorn innan den tänder / få rätt bränsleblandning!
-Vilket kan var lite mer påtagligt under den kalla tiden.
Har man andra läckage/problem så avråder jag er att göra denna fix......men om ni anser ha koll på vad som läcker så kan bif. "instruktion" vara en lösning.
Jag har kört med denna "fix" sedan 2014 utan att behöva byta O-ringarna i gasregulatorn, men man bör göra stickprovskoll/bubbeltester då och då för att se om läckaget ökar övertiden, mitt verkar vara ganska konstant. 4-5 bubblor per min på sommaren och lite tätare på vintern.
PS. vid besiktning är tipset att frikoppla "fixen" och sätta tillbaks original vacuumslangen!
Attachments
Installations anvisning för att av hjälpa en svårstatrad Volvo V70 Bi.docx
(846.8 KiB) Downloaded 641 times
Post Reply