Tryck i kylsystemet. V70 BF 2007

Post Reply
Granddanoise
Posts: 5
Joined: 2017-02-23, 23:52

Tryck i kylsystemet. V70 BF 2007

Post by Granddanoise »

Hej och hallå!
Har hittat trådar, och tappat bort dom. Letat igen och till slut så har jag blivit helt blind! Så ber om ursäkt om detta blir repetition av någon/några tidigare trådar. :oops:

Historien från början....
Har köpt en V70 2007 Bi-Fuel Automat, som kommer att rulla på en trafikskola som övningsbil.
Bilen har rullat 19.000 mil, och bytt kamrem samt regulator av tidigare ägare.
Under provkörning och dagarna efter köp så startade/gick bilen perfekt (den går/startar fortfarande perfekt, jag har dock medvetet kört slut på gasen).

När bilen står under natten (och ibland under körning) så byggs det upp tryck i kylsystemet, så att expansionskärlet fylls/svämmar över. Ibland så sjunker nivån ned under MIN... Har fyllt på kylvätska, men också fått suga ut en gång. Efter att ha läst här, så tror jag att det läcker in gas in till kylarvätskan via kopplingen i regulatorn. (Hittar några trådar som slutar abrupt, samt att jag inte hittar några trådar längre...

I min värld, så måste det vara något som pyser in i kylsystemet, när bilen står parkerad under en längre tid - och det kan väl bara vara gas? Hade det varit komp från någon läckande packning, så borde inte trycket öka när motorn inte körs??

Jag vill gärna konstatera att felet sitter vid regulatorn, innan jag kör ned från Sthlm till Göteborg (någon expert som nämns här på forumet, och har annons på Blocket), för att få regulatorn utbytt.

Det jag vill är på något sätt är:
Få bort gastrycket helt från regulatorn - för att eliminera att det kan vara ngt annat fel. (Har kört slut på gasen, men misstänker att det fortfarande finns lite tryck/gas kvar i systemet som pyser in i kylarvätskan via kopplingen i regulatorn...). Finns det enkla sätt att göra detta på?

1, Har läst om något relä i bakluckan, men hittar ej bilder eller någon beskrivning längre (kan blivit "blind" av allt letande).
2, Kan man koppla bort någon slang på ett enkelt sätt, så att ev. kvarvarande gas inte har kontakt med regulatorn?
3, Kan man ta loss de 2?? kylslangarna och skarva ihop dem med ex. ett litet koppar/metallrör så att de inte passerar regulatorn?

Det jag är ute efter - är att man ska helst ska kunna köra bilen med noll kontakt med gassystemet, för att säkerställa att det är ett gasrelaterat problem, innan man börjar planera inför fortsättningen...

Ps! Har letat efter en tråd där man tar upp hur man demonterar gasregulatorn, men hittar ej den heller... :cry:
Är det svårt att demontera/montera - för isf så skulle jag kunna skicka regulatorn för utbyte... (Låter iofs hellre ett proffs göra de/monteringen eftersom jag är helt ny på detta inom gas, och dessutom inget ställe att meka på - om man inte räknar med uppfarten utanför huset där det är snålblåst och 1000 minusgrader - ungefär...). Ds!

Tacksam för ev. svar - och jag ber om ursäkt om detta förmodligen blev en repris av några tidigare trådar om exakt samma ämne...

Nu sa jag åka iväg med bilen och besiktiga den med dubbelkommando - håll tummarna. :)

Mvh/

Danish - Väsby Trafikskola
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Tryck i kylsystemet. V70 BF 2007

Post by Iroc »

Hej.
Låter som regulatorn ja.
Du kan ta loss dom två kylslangarna på regulatorn och koppla ihop dom med ett 10 millimeters rör för att testa. Men det är inte bra i längden, trycksänkningen av gasen som sker i gasregulatorn gör att det kommer bli väldigt kallt och sen kan regulatorn frysa och i värsta fall spricka vid höga gasflöden. Fast så kallt brukar det inte bli i en personbilsregulator, men bara så du är medveten om det.. Gasregulatorer måste ha nån typ av uppvärmning för att fungera bra.

Kör du bara på bensin utan att aktivera gasen så ska problemet med tryck i kylsystemet upphöra.

2500:- för en renoverad regulator och justering av gastryck. Närmare och billigare :wink:

https://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_ ... ?ca=13&w=2
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
Granddanoise
Posts: 5
Joined: 2017-02-23, 23:52

Re: Tryck i kylsystemet. V70 BF 2007

Post by Granddanoise »

Hej!!
Tack för svaret..
Har kört slut på gasen, men det verkar dröja ett tag innan
gasen/trycket faktiskt upphör att sätta press i regulatorn.
Ska dra ett rör och kolla om kylarvätskan stabiliseras, funkar det så blir det utbyte. Nu är förövrigt bilen klar med dubbelkommando, det som skulle bli "knepigt" blev enkelt (montering av kommandot) - och det som "skulle" funka blev knrpigt.. :D

Med vänlig hälsning, Danish
Granddanoise
Posts: 5
Joined: 2017-02-23, 23:52

Re: Tryck i kylsystemet. V70 BF 2007

Post by Granddanoise »

Problemet löst, tack vare Markku i Lidköping.
Åkte ned från Sthlm, och han bytte regulatorn , kollade upp bilens värden via diagnosuttaget, och provkörde bilen. Bytet samt det andra tog 45 minuter (effektiv tid). Efter en ordentlig "provkörning" hem till Sthlm - så kan man nog konstatera att felet är borta och att förbrukningen vid gasdrift gått ned ordentligt!

Rekommenderar Markku! :D

/D
Post Reply