Bensinförbrukning V70 BiFuel 2016

Post Reply
Mullwad
Posts: 13
Joined: 2010-12-02, 11:05
Location: Östergötland

Bensinförbrukning V70 BiFuel 2016

Post by Mullwad »

Har sedan två månader en ny V70 BiFuel aut. MÅ 2016.

En i många avseenden härlig bil, men... den dricker bensin. Vilket ju förfelar tanken med en gasbil...

Har kört drygt 500 mil, mestadels landsväg och motorväg. Jag kör lagligt och inte särskilt hårt. Bilen har konsekvent sörplat i sig 0,17 liter bensin per mil, utöver den biogas som förbrukats (något över specad förbrukn vilket är väntat).

Jag har till >99% av sträckan haft gas i tanken och inte switchat manuellt till bensindrift. Min pendling är fem mil enkel väg, dvs bensindriften i början av körcykeln borde vara försumbar.Jag har stängt av start/stopp (varje start tar ju lite bensin...) men detta gav ingen effekt.

Någon som känner igen detta?
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Bensinförbrukning V70 BiFuel 2016

Post by Jimmy »

Nya T5 bi-fuel matar tyvärr in bensin även vid gasdrift. Mer om högerfoten är tung.

Hur ligger gasförbrukningen för dig?
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Mullwad
Posts: 13
Joined: 2010-12-02, 11:05
Location: Östergötland

Re: Bensinförbrukning V70 BiFuel 2016

Post by Mullwad »

Tack för svaret. Har du möjligen någon skriftlig källa till detta? Jag har läst allt som jag hittar och kan inte se något om detta.

Gasförbrukningen ligger en bit över spec, strax över 0,5 kg/mil (enbart biogas).

Om man utgår ifrån energiinnehållet i resp. bränsleslag (bensin 9,67 kWh/liter, biogas 7,74 kWh/kg) så motsvarar bensinförbrukningen en gasförbrukning på 0,17 x 9,67 / 7,74 = ca 0,2 kg / mil. Det innebär att bilen ligger på en total energiförbrukning som motsvarar över 0,7 kg/mil, dvs mer än 50% över den den specade.
User avatar
olass
Posts: 33
Joined: 2011-09-22, 17:10

Re: Bensinförbrukning V70 BiFuel 2016

Post by olass »

Hittar ingen officiell källa på det men det finns lite mer att läsa om det här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1e7d593aa8

Sedan om jag får vara lite petig med energiinnehåll i biogas :-). 1kg biogas innehåller betydligt mer energi än 1l bensin. Hur mycket beror väl på andel biogas men exempelvis här anges 13kWh för 1kg fordonsgas respektive 8.94kWh för 1l bensin: http://www.gasbilen.se/Att-tanka-din-ga ... giinnehall. För din beräkning betyder det att din "motsvarande"-förbrukning blir 0.6kg/mil istället för 0.7kg/mil.
Mullwad
Posts: 13
Joined: 2010-12-02, 11:05
Location: Östergötland

Re: Bensinförbrukning V70 BiFuel 2016

Post by Mullwad »

Tack för länkarna.

Uppenbarligen fler som upptäckt detta med bensininblandningen först efter leverans. Oavsett andel bensin så känner jag mig uppriktigt lurad. Inget av detta står i någon broschyr, har heller inte fått upplysning om detta från ÅF. Jag valde gasbil för att köra fossilfritt på biogas.

Bra att du är petig, rätt ska vara rätt. Jag måste ha hittat en felunderrättad källa. Blir ändå en påtaglig andel bensin (16-17%).
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Bensinförbrukning V70 BiFuel 2016

Post by Jimmy »

Otyget med att blanda in bensin nämns i den här testen av V60 bi-fuel:
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... -fuel-2015

Dålig stil av Volvo att inte vara tydliga med detta.

I övrigt verkar dom ha fått till en riktigt trevlig motor och låda, provkörde på skoj en V70 -16 och den väckte ha-begär. Hoppas du blir nöjd med bilen trots det fossila inslaget.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Mullwad
Posts: 13
Joined: 2010-12-02, 11:05
Location: Östergötland

Re: Bensinförbrukning V70 BiFuel 2016

Post by Mullwad »

Motorn och lådan är underbara, ingen tvekan.

Men bensinförbrukningen... :evil:

Nåväl. Jag har faktiskt varit i kontakt med såväl återförsäljare som Westport, vilka tar frågan på allvar. Har fått reda på att det sedan förra veckan finns en ny version av mjukvaran, vilken ska påverka bensinförbrukningen positivt. Jag har tid bokad för uppdatering nu i veckan. Ska bli intressant att se hur det påverkar förbrukning och fördelning mellan de två bränslena.

Som referens kan nämnas att jag innan uppdatering haft en bensinandel på drygt 28% enligt Westports beräkningsmetod.

Återkopplar här hur det ser ut efter uppdatering.
User avatar
olass
Posts: 33
Joined: 2011-09-22, 17:10

Re: Bensinförbrukning V70 BiFuel 2016

Post by olass »

Mullwad wrote:Återkopplar här hur det ser ut efter uppdatering.
Hur gick det - blev det någon förbättring med den nya mjukvaran? Vore också intressant att veta om problemet är lika stort på V60 T5 245hk.
Post Reply