Demontera CNG

Post Reply
NoMoreCNG
Posts: 4
Joined: 2016-05-22, 18:49

Demontera CNG

Post by NoMoreCNG »

Hej,

Jag är en olycklig ägare av ett riktigt måndagsexemplar av en Volvo V70 från 2007. Bilen i sig har fungerat bra, men cng systemet har gått sönder kontinuerlig med regulatorn, ventilen och söndertryckt kylare.

Jag har tröttnat på alla dyra reparationer, så nu när jag återigen står med en trasig regulator så har jag fått nog och vill ta bort cng och bara köra på bensin.

För att göra en mycket lång historia kort, så har Rejmes och Volvo hävdat att det inte är lagligt, medan transportstyrelsen och bilprovningen ab hävdar att bara jag ser till att inga cng relaterade delar är kvar så är det bara att registrera om bilen. Besiktningsingenjören hävdar även att volvo tillverkar en pluggsats, som Rejmes vägrar kännas vid.

Är det någon som har nån erfarenhet av hur man kan demontera cng så att bilen går igenom en registreringsbesiktning.

Mycket tacksam för svar!
FauVee
Posts: 46
Joined: 2011-10-21, 12:09

Re: Demontera CNG

Post by FauVee »

Varför demontera CNG-delarna och omregistrera? Det är väl bara att köra på bensin som det är.
NoMoreCNG
Posts: 4
Joined: 2016-05-22, 18:49

Re: Demontera CNG

Post by NoMoreCNG »

Jo bilen går att köra så, men för att klara besiktningen 1 gång om året måste bilen vara tankad med gas, utan att läcka..
NoMoreCNG
Posts: 4
Joined: 2016-05-22, 18:49

Re: Demontera CNG

Post by NoMoreCNG »

En uppdatering.

Jag har fått hjälp med att plocka bort all cng relaterad hårdvara och bilen fungerar utmärkt!

MEN jag får felkoden F00D Gastrycksignal intermitent, 4400 Gasstyrdon felindikering.

Någon som har en idé på hur jag kan lösa detta?
NoMoreCNG
Posts: 4
Joined: 2016-05-22, 18:49

Re: Demontera CNG

Post by NoMoreCNG »

Uppdatering II

Efter lite mer forskande ser det ut som om det är sensorn 30650797 och dess mätsignal som saknas.

Enligt vad jag har fått fram så ska den sensorn vara analog, så det borde kunna gå att lura styrenheten genom att skicka på korrekt spänning.

Tyvärr så vet jag inte vilken spänning det ska vara. Är det någon som vet eller som har mätt på den?!
OneYet
Posts: 17
Joined: 2010-01-07, 11:47

Re: Demontera CNG

Post by OneYet »

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men är lite nyfiken på hur ni gjorde.
Tog ni t.ex bort den lilla bensintanken och bytte mot en "vanlig"
David_J
Posts: 9
Joined: 2008-05-21, 10:49
Location: Höganäs

Re: Demontera CNG

Post by David_J »

Hej,
Jag är också nyfiken på om du löste problemet?
Du får gärna beskriva mer utförligt hur du gjorde, kostnader, etc?
Monterade du tex en ny stor bensintank?

MVH David
V70 BiFuel -05
Post Reply