V70N med läckande gastank!

Post Reply
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

V70N med läckande gastank!

Post by AndersH »

Sist jag tankade gas började det pysa kraftigt under bilen vilket visade sig bero på att den vänstra främre gastanken läckte vid "kragen" mot ventilenheten. Skulle kosta 20000 kronor :shock: för en ny tank så "lösningen" fick bli att stänga av den gastanken manuellt och försöka köra vidare med reducerad tankkapacitet :(

Bilen är en Volvo V70N 2003 som snart rullat 19000 mil.

Image
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70N med rostskadad gastank!

Post by Iroc »

Tror inte läckaget beror på rostskadad tank.. Det är ca 8-9 mm gods så det vore konstigt om det rostar hål på det. "Ytterkanten" på kragen är väl ca 2,5 mm tjock. Se bild..
Det brukar alltid vara lite smårostigt mellan tankventil och tanken.

Byt O ringen som sitter på ventilen så är nog problemet löst.
Kostar ca 300:- för en packningsats med O ringar till tankventilerna tror jag.
Men lämna absolut inte in bilen på Volvo för dom är ju onödigt dyra och har fruktansvärt dålig kunskap på vissa ställen...

Leta upp en hobbymekaniker eller mindre verkstad med kunskap om gasbilar. Det lönar sig alltid..

Image

Annars har jag en hög med småtankar komplett med ventiler för 1500:- / st
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70N med rostskadad gastank!

Post by Iroc »

Bild på O ringen :

Image
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: V70N med läckande gastank!

Post by AndersH »

Länge sedan jag skrev något här nu men stort tack för informationen och de fina bilderna :)

Mest sannolikt är det inte frågan om någon rostskada utan "bara" en trasig packning. Jag kör dock vidare med en avstängd liten gastank och har kunnat kompensera lite för bortfallet genom att pumpa däcken ännu liiite hårdare och lägga om körstilen en smula. Snart 24000 mil på mätaren nu :)
Post Reply