Felsökning V70 -04, svårstartad kall och dör på tomgång.

Post Reply
dawen
Posts: 18
Joined: 2016-01-13, 18:27

Felsökning V70 -04, svårstartad kall och dör på tomgång.

Post by dawen »

Hej!

Ny här på forumet - och nybliven gasägare, hurra!

I samband med köpet av vår "nya" V70 hade vi inte möjlighet att provköra riktigt som det var tänkt (ingen gas i första gången, inte ordentligt kall bil andra gången, urladdat batteri tredje gången). Jag har nu noterat följande saker:

- Med gas i tanken är bilen svårstartad. Efter 8-10 sekunder startar den. Jag har förstått det som att det antagligen är gasregulatorn som är dålig och bilfirman säger att det går på deras garanti, 1 månad eller 100 mil.
- Bilen har vid två tillfällen dött på tomgång. I övrigt går den väldigt fint, både på gas och bensin.
- Jag tankade gas själv första gången för en vecka sen. Sen dess har jag kört cirka 4-5 mil stadskörning och tankmätaren är redan nere på nästan hälften.

Frågor:
- Kan jag vara säker på att svårstartad = dålig regulator?
- Kan tomgångsstoppen bero på regulatorn, eller är det troligt att något mer är dåligt?
- Är förbrukningen orimlig? Kan en läckande regulator släppa ut så mycket gas, eller finns det risk för annat läckage?
- Gäller konsumentköplagen även om bilfirman har en not om 1 månad / 100 mil på köpavtalet?

Tack på förhand, och tack för ett väldigt trevligt forum!

Bilen har för övrigt gått 25k, vet inte om något är bytt i gassystemet. Automatlåda.
MrM
Posts: 23
Joined: 2011-02-25, 20:40
Location: Stockholm

Re: Felsökning V70 -04, svårstartad kall och dör på tomgång.

Post by MrM »

Hej Dawen!

Har själv en svårstartad bil. S60 -04.

Jag har vad jag tror (synpunkter från andra på forumet skulle uppskattas), uteslutit en läckande regulator. Detta gjorde jag genom att dra tankens relä med gasdriften igång och låta motorn självdö. Då ska all gas i ledningar och regulator vara förbrännd. Efter att bilen stått över natten startat den på morgonen. Svårstartad även då. Har även kört den med tom gastank i 4 dygn med samma startproblem efter att bilen stått stilla längre tid.

Misstänker nu i stället att jag har problem med bränsletrycket. Vad jag förstått ska det finnas en backventil i pumpen som behåller trycket i ledningarna när bilen står stilla. Är inte den tät måste pumpen köra en stund så att trycket byggs upp.

Gasstopp brukar ofta vara problem med dåliga lödningar på gasfördelarens stegmotor.

Hoppas det löser sig för dig, och berätta för oss om du hittar felet.
dawen
Posts: 18
Joined: 2016-01-13, 18:27

Re: Felsökning V70 -04, svårstartad kall och dör på tomgång.

Post by dawen »

Vi med svårstartade bilar får hålla ihop :)

Har du gjort "bubbeltestet"? Stängde du tankventilen när du drog relät? Jag vet inte exakt hur det här funkar, men har googlat en del de senaste dagarna. Om regulatorn läcker bara lite, kan inte det räcka för att det ska byggas upp så pass mycket gas i cylindrarna att det inte finns syre nog att tända? Mig veterligen är tom tank = ca 14 bar, eller har du verkligen tömt tanken till atmosfärstryck?

Vi köpte vår bil av en bilfirma, så de kommer hjälpa oss tillrätta med det här. De i sin tur ringde lokala volvoverkstan som hävdar att det är gasregulatorn, så jag kan förhoppningsvis inom kort konstatera vilken skillnad det gör för mig. Jag vill vänta med att löda om stegmotorn så att jag ser vilken påverkan regulatorn har. Leder regulatorbytet till att gasstoppen försvinner så vet jag ju vad som var problemet, så kan jag senare med gott samvete göra om lödningarna bara för att ta hand om bilen (lagade en DSTC-modul på förra bilen på samma vis nyligen).

Hade för övrigt tredje stoppet idag, och då sa även displayen att det försökt koppla in besindriftem, vilket tyder på att någon tryckgivare hunnit registrera ett fel, eller?

Uppdaterar tråden med mer information när det hänt mer i ämnet! Nu tar jag av bilmekanikerhatten för kvällen och ger mig på tvättmaskinen istället :D
dawen
Posts: 18
Joined: 2016-01-13, 18:27

Re: Felsökning V70 -04, svårstartad kall och dör på tomgång.

Post by dawen »

Jahapp, här kommer en statusuppdatering!

- Sambon har läst ut och raderat felkoder på lokala Volvohandlaren (Rejmes i Linköping). Aktiv felkod ECM-9150, vilket är "Spjällägesgivare felaktig signal". Jag var inne idag på Rejmes för att få hjälp med att se över spjällhuset. De hade bilar att skruva i drivor, men jag fick tipset om att rengöra spjället själv. Förvånansvärt enkelt att lossa på själva spjällhuset, men det kändes bökigt att plocka ur så jag gjorde rent på plats. Bilen stannar inte längre under dagens provkörning, men det är tydligt att den inte...framför allt går ner till tomgång som den ska. Idéer? På vägen till Rejmes i morse fick jag ingen indikering "Motorsystem serv. erfordras", men däremot på vägen därifrån...

- Jag har gjort det beryktade bubbeltestet (tack Fred, du är en hjälte!). Ingen diskussion, kort pysljud när jag lossar slangen och ungefär en bubbla i sekunden i glaset. Apropå att låta bilen stå så väntade jag bara fyra timmar i några minusgrader, och det var tydliga resultat ändå.

- Jag har någon form av tickande/hackande ljud när jag slår igång bilen. Jag vet inte vad det kommer ifrån, spontant skulle jag säga fläkten/klimatanläggningen, men jag är verkligen inte säker.

Så, hur går jag vidare? Har någon av er haft problem med tomgången/gången då regulatorn har spökat? Jag upplever ojämnheter både på bensin och gas.

Nästa steg i planen är att åka och göra ett ETM-test nu efter rengöringen. Jag måste ändå åka till Volvo då dörrstoppet till förardörren idag gick av :shock: Som tur var hände det precis när jag kommit hem - ett trasigt dörrstopp gör att det inte går att stänga dörren i fråga :o

MrM, hur går det för dig? Jag är fortfarande nyfiken på hur du kommit fram till att din regulator är okej :)
MrM
Posts: 23
Joined: 2011-02-25, 20:40
Location: Stockholm

Re: Felsökning V70 -04, svårstartad kall och dör på tomgång.

Post by MrM »

Ack så fel man kunde ha. Visst är min regulator dålig.

Direkt efter jag stannat bilen för kvällen ryckte jag slangen till motorns insug. Var jättelätt att lossa från regulatorsidan. Morgonen därpå återställde jag insugsslangen och bilen startade direkt. Var inne på ordinarie service och bad dom kolla efter läcka. När insugslangen lossades gavs det utslag på gasdetektorn direkt.

Så nu blir det att demontera och skicka till Stojby bilel för renovering. Fast jag väntar nog tills det blir lite varmare ute.

Skriver en uppdatering, när det är gjort.
dawen
Posts: 18
Joined: 2016-01-13, 18:27

Re: Felsökning V70 -04, svårstartad kall och dör på tomgång.

Post by dawen »

Inga nya stopp på tomgången på ett tag, men fortfarande felkod och lite ojämn gång. Inväntar spjällhus från Volvo. Hade bilen inne igår för att byta det, men felaktigt lagersaldo gjorde att det inte blev något... Har däremot bytt dörrstopp, framhögtalare (premium = svårt att hitta begagnat och dyrt hos Volvo :(), monterat auxadapter, fixat felkod om att bakluckan är öppen. Och bytt gångjärnet till tanklocket. Fått hjälp med att byta gasfilter och felsöka på missljud i styrningen (försvann efter lite smörjning). Konstaterat att det går att dra ur nyckeln i alla lägen - någon som "lagat" med buntband...

En krokig resa så här långt men är väldigt nöjd med bilen. Har nu tagit mig 30 mil på en tank, så förbrukningen verkar mycket mer lovande. Nu ska jag åka och köpa nya glödlampor till klimatkontrollen då jag numer har tre trasiga... :)
dawen
Posts: 18
Joined: 2016-01-13, 18:27

Re: Felsökning V70 -04, svårstartad kall och dör på tomgång.

Post by dawen »

...och ja, Stojby har renoverat min regulator. Startar snabbt varje gång!
Madasaly
Posts: 1
Joined: 2016-03-15, 20:37

Re: Felsökning V70 -04, svårstartad kall och dör på tomgång.

Post by Madasaly »

Hej,

Funderer bara på om det var spjällhuset som var problemet?

Och hur mycket dette kostade dig?
dawen
Posts: 18
Joined: 2016-01-13, 18:27

Re: Felsökning V70 -04, svårstartad kall och dör på tomgång.

Post by dawen »

Hej!

Ja, det var det. Felet blev mycket mindre påtagligt efter en rengöring. Nu är det bytt till ett från Volvo. Själva bytet är enkelt, men det behöver programmeras om inte serienumret råkar vara i rätt grupp.

Från skroten kostar det 800-1500. Risken är att det spjällhuset inte mår helt bra heller... Tror mitt kostade 2800 plus moms från Volvo, men då tror jag att de gjort om från mekaniska sensorer till en mer robust lösning.

Hur visar sig ditt fel? Provat göra rent spjället?
Post Reply