V70 -07 Startar inte när gasläge är på

Post Reply
klabbisochjag
Posts: 3
Joined: 2014-11-15, 18:59

V70 -07 Startar inte när gasläge är på

Post by klabbisochjag »

Hej!

Är nybliven Bi-Fuel ägare, har köpt en V70 -07 som gått ca 20000 mil, superfint skick och tidigare ägare har skött den näst intill pedantiskt!

När jag i fredags skulle köra till besiktningen så dog bilen direkt efter att jag startat den om jag inte tryckte på bensinknappen precis när jag startat den, då rullar den hur fint som helst.
En timme senare (efter en godkänd besiktning) så startar den hur fint som helst på gasläget igen!


Samma sak hände för drygt en timme sedan, först startar den inte, efter att jag åkt och handlat och ska starta igen så startar den hur fint som helst på gasläget.


Är det vanligt nu när det blir lite kallare eller är det något som jag ska fixa?
MrM
Posts: 23
Joined: 2011-02-25, 20:40
Location: Stockholm

Re: V70 -07 Startar inte när gasläge är på

Post by MrM »

Hade samma problem. Jämn och fin gasdrift, plötsligt lade gasdriften av utan förvarning, sen visste jag inte när den skulle fungera igen. Nästa körning,dag eller en vecka senare fungerade den igen. Jag lyckades provocera fram ett gasstopp genom att lätt knacka på gasfördelaren under drift. Efter att jag lödde om kretskortet på gasfördelaren har jag inte haft några problem mer. det gjorde jag vid 21 000 mil.
klabbisochjag
Posts: 3
Joined: 2014-11-15, 18:59

Re: V70 -07 Startar inte när gasläge är på

Post by klabbisochjag »

Ohh så det finns en relativt billig lösning!?

Hur avancerade lödningar krävs det på kortet?
Är det bara att snygga till lödningarna som krävs? (Ta bort de gamla lödningarna och löda dit nya)

Tack för svaret!
MrM
Posts: 23
Joined: 2011-02-25, 20:40
Location: Stockholm

Re: V70 -07 Startar inte när gasläge är på

Post by MrM »

Jag lyfte ut fläktpaketet och lossade fördelaren från motorn, två muttrar, och tililtade ut fördelaren så jag kom åt stegmotorns 2 insexskruvar. Gör gärna rent runtomkring innan du tar bort stegmotorn. Lyft ut motorn försiktigt.Se till att du får bort massan som skyddar kretskortet. Kretskortet har 4 ingångar och 4 utgångar, det är dom stora. Bästa är om du lägger till lite fluss och nytt lödtenn så kontakten blir bra. Använd sen lack för att skydda mot fukt och se till att du får tätt när du sätter tillbaka locket. Tog ett par timmar. Min gasförbrukning har tom gått ner efteråt. En härlig bonus :) .

Lycka till
/MrM
Clas Cramer
Posts: 2
Joined: 2015-03-03, 09:58

Re: V70 -07 Startar inte när gasläge är på

Post by Clas Cramer »

Hej, jag har läst er konversation och har några kompletterande frågor, men först lite bakgrundsinfo:

Volvo V70 Bi-fuel 2005:
Samma problem, bilen går utmärkt och växlar från bensin till gas helt utan problem, men stannar så småningom helt plötsligt.
När jag slår över till bensindrift startar den och går, men jag kan inte växla tillbaka till gas. Om bilen stått ett tag, kan allt plötsligt fungera igen.
Problemet blev värre och värre, till slut gick det i princip inte alls att köra på gas.

Läste lite på olika forum och kom fram till att det antagligen var fel på bränslefördelaren, så jag köpte en begagnad på http://www.bildelsdatabasen.se
Tyvärr förefaller det vara fel på den "nya" också. Det har blivit bättre, men inte bra.

Passar på att ge en eloge till Fredrik Johansson på bildelsdatabasen som gick med på att jag försöker laga den gamla och sedan byter igen och skickar tillbaka den "nya" så länge jag gör det inom cirka ett år, det kallar jag kundvård!!

Nu är jag mycket nyfiken på om jag kan laga den som ursprungligen satt på bilen? Jag tolkar det som att ni lött om någon form av kretskort, eller?
Finns en sprängskiss på delen? Är det ens samma del på min bil (2005)?

Fabrikatet på min bränslefördelare är "Necam", är det samma ni har?

Kan ni förse mig med bilder eller beskriva lite mer i detalj, så kan jag skruva isär den jag har lös och försöka komma fram till ett sätt att laga den och sedan återmontera.

Mycket tacksam för svar!!!

/ CFC.
User avatar
olass
Posts: 33
Joined: 2011-09-22, 17:10

Re: V70 -07 Startar inte när gasläge är på

Post by olass »

För många har det fel du beskriver berott på dåliga lödningar i stegmotorn (sitter på gasfördelaren). De går att löda om, kolla den här tråden: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2235
Post Reply