Motorstopp när gasen är slut S60 -06

Post Reply
slidein
Posts: 1
Joined: 2014-09-20, 19:56

Motorstopp när gasen är slut S60 -06

Post by slidein »

Hej, jag har ett problem som jag inte har funnit några liknande diskussioner om...;

Min fråga: Har någon tips om vad det kan vara när motorn inte slår över till bensindrift automatiskt när gasen tar slut?

Jag får helt enkelt motorstopp och då är det bara att vackert vänta tills jag har stannat, lägga i P-läget och trycka in knappen för tvingande bensindrift...

Symptom;
A: Jag får numera alltid motorstopp när gasen tar slut.
B: Efter gastankning, (har i tre år alltid kört slut på gasen) behöver jag numera trycka in knappen för bensindrift för att kunna starta (Jag minns väl rätt att man inte ska behöva göra det?)
C: Vid två tillfällen sedan kanske 18 månader tillbaka har jag fått motorstopp i kraftig uppförsbacke vid gasdrift.

Symptomen har alltså förvärrats med tiden i ordning C,B och A. Kärran är nyservad, där jag utgår från att de mjukvaruuppdaterade som teknikern ifråga resonerade kring som möjlig lösning, men det löste inget dessvärre.

Mätarställning 76200, vid inköp 2011 var den 69 900, servade precis efter inköp , och sedan efter ett år, och sedan nu en tredje gång, efter ytterligare två år. (där den då hade rullat 2500 km på dessa två år...) Samtliga tre tillfällen hos den största aktören. Där hade den senaste mecken inte hört talats om problemet, alltså troligtvis ovanligt, eller...?

/ Mvh Patrik
Post Reply