Fundera på att köpa en v70 06 bifuel

Post Reply
Alf
Posts: 3
Joined: 2014-05-18, 12:10

Fundera på att köpa en v70 06 bifuel

Post by Alf »

Ja som sagt funderar på att köpa en v70 bifuel 06a 17000 mil för 50 papp eller en vanlig bensin v70 02a 18500 mil för 45000,angående gasregulatorn hur ofta måste man byta,reparera dom.Kör inte så mycket 1000 1500 mil om året,hur länge har ni kört med era gas bilar utan att just gas delen strulat
Tack på förhand
Alf
biofia
Posts: 7
Joined: 2013-02-28, 22:41

Re: Fundera på att köpa en v70 06 bifuel

Post by biofia »

Hej Alf.
Jag skulle verkligen råda dig till att inte köpa någon Biogas bil överhudtaget !!! Den eventuella vinsten ni gör på Gasdriften kommer ganska snart att ätas upp av Hutlöst dyra reservdelar/reparationer och oron över att ha en Bil som absolut inte är pålitlig och är av dålig kvalitet speciellt gas installationen !

En sak är om ni får Biogasen GRATIS och det är NÅGON ANNAN som betalar DINA kommande reparationer tex om ni har en hög befattningen inom någon kommun eller kraftbolag eller dylikt.

Jag talar av egna och andras DYRKÖPTA erfarenheter.

Om ni trots allt vill uppfinna hjulet en gång till ,underlättar Gasbils ägandet något om:
1. Ni har en ekonomisk Buffert för oförutsedda reparations utgifter på tex 15-25 000 SEK
eller
2. Har fullständig dokumentation över bilen såsom orginal verkstadshandbok med elschemor och funktionsbeskrivningar samt reservdelskatalog .
3. Tillgång/eget Volvo Vida diagnos system.
4. En extra uppsättning av delar till Gas installationen såsom, Gasregulator,Gasfördelare mm eller en reservdelsbil.
5. Mycket händig med både felsökning och Bilmekning.

Tänk som sagt efter, att vara Miljömedveten Bilist kostar , det är många som vill tjäna pengar på dig och Jag har ALDRIG fått någon uppskattning för mitt val av Miljöbil tvärtom får man säkert betala extra när den skall skrotas med tanke på farliga tryckärl eller andra regler man kan tänkas utnyttja för att sko sig på...

Jag önskar dig dock verkligen lycka till med Bilköp.
Alf
Posts: 3
Joined: 2014-05-18, 12:10

Re: Fundera på att köpa en v70 06 bifuel

Post by Alf »

Tack för svaret biofia det var lite det här som man mistänkte,konstigt att det ska vara dyrt att vara miljö vän.Det är väl bara dom som har en hög beffatning o regerings folk med mycket pengar som ska åka bil med gott samvete :wink:
Bohman
Posts: 15
Joined: 2013-08-07, 13:32

Fundera på att köpa en v70 06 bifuel

Post by Bohman »

Gammat inlägg men jag måste svara.
Klart du ska åka gasbil. Ett rent samvete är mycket värt. Håller dock med biofia att vi som försöker anpassa oss till alternativa bränslen inte får mycket uppskattning från myndigheterna.
Det är absolut krångligare att köra biogas, färre tankställen, ibland tomt på bränsle, svårare att finna bra kompetenta verkstäder, svårare att finna reservdel mm mm. Problemen är egentligen detsamma oavsett vilken uddabil du än kör. Citroën, alfa mfl. Kör en direktimporterad Chrysler Pacifica också, samma problem med verkstäder och rådgivning.
Har en Volvo s60 med 40000 mil på mätaren. Hade gått över 30000 när jag köpte den. Renoverade med hjälp av detta forum bl.a. Fördelaren och regulatorn. Går nu som en klocka.
Mitt råd: var medveten om att det är en uddabil, kolla om det finns verkstadskompetens att tillgå. Betala inte för mycket, priserna går ner nu när intresset svalnar.
Volvo V70 -07
Post Reply