V70 -05 slutar att gå på gas plötsligt

Post Reply
biofia
Posts: 7
Joined: 2013-02-28, 22:41

V70 -05 slutar att gå på gas plötsligt

Post by biofia »

Hejsan Jag gör väl som alla andra, anlitar forumet när Gasbilen slutar fungera. Problemet är följande: Jag har en V70 -05 som har gått 22 000 Mil . Vid gasdrift och när motorn blivit varm så kan den stanna precis när som helst. Motorn går då att starta med Bensin drift men är svårstartad. När motorn sedan kallnat någon timme så går det att köra på gas igen. Startar man direkt då med Bensindrift och kopplar över till Gas tvärdör motorn och är mycket svårstartad med Bensindriften inkopplad. har även noterat att :
1. Motorn svårstartad kall (5Sek)
2.Knackar man på gasregulatorn så verkar gas driften fungera igen
3.Har gjort Freds Vattenglasprov men regulatorn verkar ej läcka.
4.Har Kollat Regulator trycket med Volvo Vida diagnosprogram och när Gas driften ej fungerar är Gas trycket 2041Hpa ( för högt). och när Gasdriften fungerar 930Hpa.
5. Felet kommer plötsligt utan förvarning och vid vilken körsituation som helst.
6. Vid något tillfälle har det varit övertryck i kylsystemet och kylvatten tryckts ut genom expansions kärlet.

Jag antar att Gasregulatorn är trasig och "hänger sig" ibland. Kändes först som stegmotorn hade något intermitent fel ,med tanke på de plötsliga stoppen.men med tanke på att motorn är svåstartad kall när gas driften fungerar och det höga Gas trycket på lågtrycks sidan så ändrar jag mig....

Känns tanke gångarna igen???.....
Alf
Posts: 3
Joined: 2014-05-18, 12:10

Re: V70 -05 slutar att gå på gas plötsligt

Post by Alf »

Ja vad vad jag har läst här på forumet så låter det ju självklart att det är gasregulatorn som är fel
biofia
Posts: 7
Joined: 2013-02-28, 22:41

Re: V70 -05 slutar att gå på gas plötsligt

Post by biofia »

Idag har Jag bytt Gasregulatorn och Bilen går nu perfekt på Gasdrift.
Jag skall senare redogöra för hur Jag renoverar och Provkör den " Gamla " regulatorn.

Det tog mig ca 1timme att byte regulator och inget verkade speciellt besvärligt , dock rekomenderar Jag att man provbryter på någon skrotbil innan man ger sig på den bil man tänker Laga då det finns Lite plast flärpar och dylikt som kan kan sönder på Luftfilter och Elskarvdon. Har man en långmilare med många ägare är det säkert inga problem då dessa detaljer säkert redan är Sönderbrutna/trasiga.
OneYet
Posts: 17
Joined: 2010-01-07, 11:47

Re: V70 -05 slutar att gå på gas plötsligt

Post by OneYet »

Snälla berätta hur du gjorde.

Jag har ju samma fel som du och var bergfast på att det var gasfördelaren som krånglade.
Jag lödde om den förra året och litar inte riktigt på mina lödningar.
Gasregulatorn har jag aldrig pilla på.
Jo, jag gjorde bubbeltestet men precis som du så fick jag inga bubblor alls.
OneYet
Posts: 17
Joined: 2010-01-07, 11:47

Re: V70 -05 slutar att gå på gas plötsligt

Post by OneYet »

Provade att knacka på regulatorn när bilen inte ville starta i gasläge men det hjälpte inte.
biofia
Posts: 7
Joined: 2013-02-28, 22:41

Re: V70 -05 slutar att gå på gas plötsligt

Post by biofia »

Hej One yet.

det underlättar mycket om ni har tillgång till Volvo vida när felet inträffar då ett eventuellt fel på Gasregulatorn kan verifieras genom felaktiga värden på gastrycket efter Regulatorn. Om ni skall behålla Bilen rekomenderar starkt Jag att ni köper en Volvo vida dice från Hong kong genom Ebay.
annars kan ni inte felsöka på Bilen överhuvudtaget.

Att knacka på Gasregulatorn fungerade bara för mig när Motorn varit avstängd några timmar.

Jag har Fotograferat demontering och byte av gas regulatorn om det är någon hjälp för dig.

Jag har ännu inte tagit isär den trasiga regulatorn än, jag tänkte bygga en test jigg för att provköra den före och efter demontering så att man är säker på att den ej läcker och lämnar rätt tryck.
Post Reply