V70 -06 med bekymmer. Löst!

Post Reply
OneYet
Posts: 17
Joined: 2010-01-07, 11:47

V70 -06 med bekymmer. Löst!

Post by OneYet »

Det är ju så att bilen skall starta på bensin när den är kall.
Trots det så vägrar min bil att starta i "gasläge" ganska ofta.
Trycker jag in bensinknappen så startar den fint. Startmotorn får gå en bra stund men den startar.
Efter det så går det inte att byta till gas förrän jag startar nästa gång. Ja, det kanske går att byta till gas då.
Vad i hela världen kan det bero på?

Förra året hade jag isär min gasfördelare för rengöring och omlödning. Bilen gick jättefint i ett halvår efter det.
Kan det vara gasfördelaren igen eller är det gasregulatorn den här gången?
Eller finns det någon tredje mackapär som jag har missat trots allt mitt sökande?
Last edited by OneYet on 2014-06-25, 15:07, edited 1 time in total.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 -06 med bekymmer.

Post by avozetta »

Hej!

Du verkar ju rätt insatt som pillat med detta tidigare men vad menar du med "Trots det så vägrar min bil att starta i "gasläge" ganska ofta". Motorn skall aldrig starta i gasläge, varken kall eller varm. Om allt funkar som det ska så startar motorn alltid på bensin, pertollampan blinkar, för att sedan slockna när motorn slår över till gas automatiskt, ganska omgående vid varm motor, lite längre tid vid kall motor.

Att starta motorn i gasläget skall endast göras i nödfall, typ slut på bensin.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
OneYet
Posts: 17
Joined: 2010-01-07, 11:47

Re: V70 -06 med bekymmer.

Post by OneYet »

Jo, det jag menar är alltså att knappen är inställd för att bilen skall gå på gas. Dvs den skall slå över till gas efter att har startat på bensin.
Trots detta så startar den inte. Ibland säger det typ "pjong" någonstans ifrån när detta inträffar.
Trycker jag då in knappen så att jag säger åt bilen att alltid gå på bensin så startar den.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 -06 med bekymmer.

Post by avozetta »

Bra, då är vi synkade :-)

Tyvärr har jag inte den erfarenheten själv, jag hade problem under drift på gas (motorn dog) vilket ett fördelarbyte löste. Startsekvensen har funkat bra för mig så här långt.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
OneYet
Posts: 17
Joined: 2010-01-07, 11:47

Re: V70 -06 med bekymmer.

Post by OneYet »

Jodå, att den dör under körning händer också.
Mitt på motorvägen, i kön vid ett rödljus, mitt i en rondell. När som helst. Ibland kan det bli otrevliga situationer.
Ibland kan det gå att hålla den över 4000 rpm och koppla på gasen igen. Den är lite tveksam och ryckig men den överlever på gasdrift. Ibland.
Dock känns det inte så trevlig att göra så (så det blir bara ett par hundra meter åt gången) men ibland är jag så arg att jag vill tvinga den att göra som jag vill.....
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

V70 -06 med bekymmer.

Post by ribar »

Det där beteendet hade min bil innan jag lödde om stegmotorn. Det låter onekligen som om det är fördelaren som spökar.
biofia
Posts: 7
Joined: 2013-02-28, 22:41

Re: V70 -06 med bekymmer.

Post by biofia »

" Dock känns det inte så trevlig att göra så (så det blir bara ett par hundra meter åt gången) men ibland är jag så arg att jag vill tvinga den att göra som jag vill....."

Hmm Jag trodde jag var tämligen ensam om att låta ilskan gå ut på det sättet när Bilen krånglar. Det kan kännas riktig förlösande med en rejäl "ursotning" med
tillhörande fullgasväxlingar upp till toppfart.


Jag känner igen Problemet på din Bil då min beter sig likadant. Jag tänker att Gasregulatorn hänger sig. Har ni tillgång till Volvo VIDA så råder Jag till att kolla
trycket efter regulatorn när felet inträffar samt när Gasdriften fungerar.
OneYet
Posts: 17
Joined: 2010-01-07, 11:47

Re: V70 -06 med bekymmer. Löst.

Post by OneYet »

Tack för tipset om VIDA. Tyvärr har jag bara datorer med XP och det krävde nyare programvara.

Jag har i alla fall lött om lödningarna i min gasfördelare en gång till. Jag var inte helt ens själv helt nöjd med hur de blev förra året.
Den här gången tog en kompis med sig grejen till sitt jobb där en proffstjej lödde om det hela under mikroskop.
Mina lödningar såg ut som kattskit och det var massor med glapp så där hade vi i alla fall hittat felet.

Nu funkar bilen kanonfint igen.
Skönt.
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

V70 -06 med bekymmer. Löst!

Post by ribar »

Grattis! Skönt att det gick!
DBV
Posts: 1
Joined: 2015-03-19, 18:59

Re: V70 -06 med bekymmer. Löst!

Post by DBV »

Hej på er,

Ny här på forumet! Köpte V70 Bifuel 2007 för ett par veckor sedan, och har dessvärre redan råkat på driftsproblem att bilen nästan alltid stannar vid gasdrift.

Tack för all info ni skrivit om gasfördelare. Jag misstänker att jag sitter med samma bekymmer. Killen på Rejmes tror inte det är lönt att rengöra gasfördelaren utan rek en ny (8300 kr ink jobb). På era erfarenheter låter det som att det inte enbart är kolven som kärvar, utan det kan vara dåliga lödningar.

Har någon av er möjlighet att vägleda mig kring hur jag hittar gasfördelaren? Är det ett stort jobb att plocka ut den, och borde jag tänka på nåt särskilt, typ läckage av gas el liknande? Känner mig hemma kring att rengöra och löda om grejer, är dock inte så van vid att göra det i just bil.

Har letat servicemanual till bilen utan framgång, tar tacksamt emot tips om Haynes har nåt eller om ngn annan vettig manual finns.
MrM
Posts: 23
Joined: 2011-02-25, 20:40
Location: Stockholm

Re: V70 -06 med bekymmer. Löst!

Post by MrM »

Det är inte så svårt att få loss stegmotorn på gasfördelaren och löda om kopplingarna. Fördelaren sitter undertill på framsidan av motorn.

Töm bilen på gas. Dvs kör bilen på gas och dra säkringen till huvudtanken. Bilen självdör efter ca 1 minut när gasen är slut. Kolla vilken säkring som gäller för din bil och årsmodell.
Lyft ut fläktpaketet för att komma åt fördelaren.
Gör rent runtomkring, du vill inte få in skräp i fördelaren.
Lossa fördelaren från motorn, 2 stycken muttrar.
Luta ut fördelaren sa att du kommer åt det två insex/torxskruvarna på stegmotorn. Stegmotorn är översta delen på fördelaren.
Ta bort stegmotorns kontakt.
Lossa skruvarna samtidigt som du håller emot, stegmotorn är fjäderbelastad och kommer poppa ut när skruvarna är lösa.
Ta in stegmotorn och lägg den på en ren bänk.
Lossa plastlocket med en kniv eller skalpell.
Tvätta bort allt silikon som skyddar kretskortet.
Löd om de 8 stora kontakterna.
Spreja kretskortet med skyddslack eller nytt silikon. Jag använde denna sprej från ELFA https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... skyddslack
Sätt tillbaka locket och täta, jag använde vanligt gummistövelslagningslim.
Sätt tillbaka allt.
Återställ säkringen.
Testa.

Lycka till
OneYet
Posts: 17
Joined: 2010-01-07, 11:47

Re: V70 -06 med bekymmer. Löst!

Post by OneYet »

Japp. Precis så.
Det svåraste är nästan att komma fram till stegmotorn/fördelaren.
Det är inte svårt bara en massa slangar, sladdar och kontakter som är i vägen och trilskas.
User avatar
olass
Posts: 33
Joined: 2011-09-22, 17:10

Re: V70 -06 med bekymmer. Löst!

Post by olass »

MrM wrote:Det är inte så svårt att få loss stegmotorn på gasfördelaren och löda om kopplingarna. Fördelaren sitter undertill på framsidan av motorn.

Töm bilen på gas. Dvs kör bilen på gas och dra säkringen till huvudtanken. Bilen självdör efter ca 1 minut när gasen är slut. Kolla vilken säkring som gäller för din bil och årsmodell.
Lyft ut fläktpaketet för att komma åt fördelaren.
Gör rent runtomkring, du vill inte få in skräp i fördelaren.
Lossa fördelaren från motorn, 2 stycken muttrar.
Luta ut fördelaren sa att du kommer åt det två insex/torxskruvarna på stegmotorn. Stegmotorn är översta delen på fördelaren.
Ta bort stegmotorns kontakt.
Lossa skruvarna samtidigt som du håller emot, stegmotorn är fjäderbelastad och kommer poppa ut när skruvarna är lösa.
Ta in stegmotorn och lägg den på en ren bänk.
Lossa plastlocket med en kniv eller skalpell.
Tvätta bort allt silikon som skyddar kretskortet.
Löd om de 8 stora kontakterna.
Spreja kretskortet med skyddslack eller nytt silikon. Jag använde denna sprej från ELFA https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... skyddslack
Sätt tillbaka locket och täta, jag använde vanligt gummistövelslagningslim.
Sätt tillbaka allt.
Återställ säkringen.
Testa.

Lycka till
Min V70 -06 har nu just fått en renoverad stegmotor och jag tänkte flika in mina erfarenheter. Stegen ovan är helt korrekta men i mitt fall var det otroligt knöligt att skruva bort (och tillbaka) gasfördelarens två 10mm muttrar. Det är helt enkelt otroligt trångt även om man plockat bort fläkten. Jag har stora händer och långa armar vilket knappast gör saken lättare. Om någon annan också skulle ha problem så kan jag tipsa om att lossa på röret som oljestickan sitter i (en mutter) och fäst den på vänster sida med ett buntband. Det är precis där röret sitter som muttrarna är. Ett annat tips är att det gäller att vara väldigt försiktig när man tar bort silikonet (eller var det nu är) som skyddar kretskortet. Jag lyckades krossa ett hörn på ett av chippen på kretskortet. Bengt i Göteborg hjälpte mig att ordna en ersättning, sök efter "Defekt Volvo Bi-Fuel" på blocket för att hitta hans annonser. Bengt renoverar även trilskande regulatorer och annat.

Slutet gott, allting gott och bilen går som ett skott igen. Tack till er alla som bidragit med att lokalisera problemet till stegmotorns kretskort och med att skriva ner hur man ska gå till väga!
Post Reply