V70 bi-fuel -02 - Fel i bilens avgasreningssystem mm

Post Reply
Gamlesvarten
Posts: 4
Joined: 2014-01-28, 11:24

V70 bi-fuel -02 - Fel i bilens avgasreningssystem mm

Post by Gamlesvarten »

Hej!

Nästan 4 månader klarade sig vår "nya" bil innan det var dags för problem:
För någon dag sedan kom det inte längre någon spolarvätska. Problemet kvarstår efter påfyllning av spolarvätska.
När jag starade bilen idag tändes dessutom varningslampan "Fel i bilens avgasreningssystem".
Vad jag förstår efter lite Googlande och läsning på detta eminenta forum är det troligen bara att köra bilen till verkstaden som gäller. Men det skadar aldrig att se om någon har något tips medans jag väntar på verkastadstid. Och om inte annat kanske detta hjälper någon annan med liknande problem i framtiden.

Händelseförlopp:
26/1 - Några minusgrader ute. Bilen stod ute under natten. Spolarvätska fungerar inte varesig fram eller bak.
27/1 - Några minusgrader ute. Bilen står i kallgarage under natten och jag tror inte det går under nollan där. Fyller på spolarvätska eftersom jag trodde den var slut. Startar dock aldrig bilen.
28/1 - Några minusgrader ute. Bilen har stått i kallgaraget c:a 36h. Spolarvätska fungerar fortfarande inte. Varningslampa "Fel i bilens avgasreningssystem" tänds vid start. Jag låter det gå några minuter. Stänger sedan av bilen och startar den igen. Varningslampan lyser alltjämnt hotfullt. Jag låser bil och garage, lastar ur barn med tillhörande mobil som spelar Teletubbies och går hem och surar.

Jag ser helt klart ett samband med att båda ovan fel uppkom i samband med minusgrader när bilen stod ute (brukar stå i kallgarage) och att spolarvätskan klantigt nog kan ha fryst. Jag vet inte vad den förra ägaren hade för blandning men tyckte det luktade sprit och räknade därmed att det skulle klara de futtiga minusgrader vi har här i Skåne. Sen är det kanske lite långsökt att fryst spolarvätska skulle ha med "Fel i bilens avgasreningssystem" att göra.

Tips mottages varmt medans jag sitter och funderar på om jag ska våga åka och storhandla en sista gång innan verkstaden har tid med mig.



/Joel
Bohman
Posts: 15
Joined: 2013-08-07, 13:32

V70 bi-fuel -02 - Fel i bilens avgasreningssystem mm

Post by Bohman »

Hej Joel.
Det du beskriver känns inte som några problem utan mer som normalt beteende på en äldre bil. Spolarvätskan har antagligen frusit. Tina upp bilen. Häll i köldsäker vätska. Löst.
Avgasreningslampan kan betyda fel men på min -03 S60 så lyser den ibland. Då plockar jag bort jordkabeln på batteriet en stund och då slocknar den.
På våra bilar är lampor och instrumentpanel av dålig kvalité, liknar Alfa o Fiat. Ibland lyser allt, ibland inget. Det är liksom tjusningen att inte känna sig säker.
Så länge du byter olja med jämna intervall och motorn låter ok är det bara att köra o se glad ut.
Verkstäder får sällan mig att le. :-)
Volvo V70 -07
Gamlesvarten
Posts: 4
Joined: 2014-01-28, 11:24

Re: V70 bi-fuel -02 - Fel i bilens avgasreningssystem mm

Post by Gamlesvarten »

Tack för svar!
Efter att ha plockat bort jordkabeln från batteriet och låtit det vara så en halvtimme har lampan nu slutat lysa. Jag har dock inte hunnit köra nåt med bilen, men vi får hoppas det fortsätter så. Jag ska ta en åktur snartast möjligt och i den vevan även försöka värma upp den arma spolarvätskan.


/Joel
Gamlesvarten
Posts: 4
Joined: 2014-01-28, 11:24

Re: V70 bi-fuel -02 - Fel i bilens avgasreningssystem mm

Post by Gamlesvarten »

Ett par veckor och mil senare lyser lampan lyckligtvis med sin frånvaro.

Värre gick det med spolarvätskan.
Pumpen till bakrutespolaren dog och är nu bytt för surt förvärvade pengar.
Spolarvätsetanken läcker också, men först när det gått ner en 3-4 liter så det går ju att leva med.
Det irriterar mig förstås att jag utgick från att det var tillräckligt med sprit i blandningen från föregående ägare av bilen. Men både livet och bilen rullar vidare.
Post Reply