Ny eller renoverad gasregulator?

Post Reply
Ralle
Posts: 5
Joined: 2013-06-07, 20:08

Ny eller renoverad gasregulator?

Post by Ralle »

Min bli är lite svårstartad ibland när den har stått ett antal timmar. Efter att ha läst in mig lite på forumet så misstänker jag nu att det är gasregulatorn som läcker igenom.

Går det att reparera gasregulatorn eller måste jag köpa en ny?

Jag har sett att det finns en svensk firma "Stojby Bil El" som renoverar gasregulatorer till Volvobilar, är det någon av er som har erfarenhet av reparation från denna firma och hur blev resultatet när regulatorn återmonterades?

Finns det andra firmor som renoverar som jag inte känner till? Vill ju hålla nere kostnaden om det går då en ny regulator är rätt dyr.

En sista fråga, ska man vända sig till en märkesverkstad för arbetet med bytet av regulator eller går det bra med icke märkesverkstäder?
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Ny eller renoverad gasregulator?

Post by Martinmat »

Kolla med duvillno här på forumet han har nyss renoverat sin via ftg du skriver om
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
Bi-Fuel SportEdition
Posts: 9
Joined: 2012-02-06, 20:38
Location: Älmhult

Re: Ny eller renoverad gasregulator?

Post by Bi-Fuel SportEdition »

Jag lät Stojby Bil El renovera min gasregulator i mars månad i år och kan bara lämna positiva omdömen om företaget :D och jobbet :D !.
Eftersom min bil skulle in på service (märkesverkstad) och bl.a. kolla ev. gasläckage lät jag min verkstad först plocka bort gas-regulatorn.
Därefter körde jag på bensin de få dagarna jag var utan regulatorn och sedan monterade verkstaden tillbaka regulatorn vid servicen. Jag slapp på så sätt göra ny lackage-sökning då det ingick i intervalltillägget. På en rak fråga svarade företrädaren för firman när jag besökte honom på plats att han endast haft en reklamation på en renovering. Denna berodde på att kunden själv försökt täta packningarna med ngn form av tätmassa. Massan gick ej att få bort från regulatorn och därmed höll den inte heller tätt efter renoveringen.
Ralle
Posts: 5
Joined: 2013-06-07, 20:08

Re: Ny eller renoverad gasregulator?

Post by Ralle »

Jag har prövat med det så kallade bubbeltestet. Jag fick ca 2 bubblor per sekund så det är definitivt läckage i regulatorn. Ska lämna in regulatorn för reparation. Det får vila lite nu när jag har svårt att lämna ifrån mig bilen pga. semestertider. Återkommer med resultatet när jag har prövat efter att jag har en nyrenoverad regulator i bilen.
Ralle
Posts: 5
Joined: 2013-06-07, 20:08

Re: Ny eller renoverad gasregulator?

Post by Ralle »

Jag skickade iväg min regulator för reparation till Stojby. Jag har nu hunnit köra en del och än har inte bilen varit svårstartad. Har också utfört bubbeltestet ett flertal gånger utan att en enda bubbla har synts. Är nöjd. En märkesverkstad utförde bytet och det var inga problem att få kylarslangarna ihopkopplad så jag kunde köra på bensin under dom dagar jag var utan regulator.
Bi-Fuel SportEdition
Posts: 9
Joined: 2012-02-06, 20:38
Location: Älmhult

Re: Ny eller renoverad gasregulator?

Post by Bi-Fuel SportEdition »

Va´bra att renoveringen av din gasregulator lyckades och löste dina startproblem. Jag har nu kört över 1.000 mil sedan jag lät renovera min gasregulator (mars -13) och är fortfarande lika nöjd.
Post Reply