Motorn dör vid gasdrift...

Post Reply
Silvermartin
Posts: 1
Joined: 2013-06-04, 13:25

Motorn dör vid gasdrift...

Post by Silvermartin »

Hej!
Undrar om någon här kan hjälpa mig med ett problem som dykt upp på min -06 V70 Bi-Fuel. Problemet yppar sig som följer:

Helt plötsligt dör motorn under färd. Den "hackar" inte före. Man kan fortsätta köra genom att manuellt växla om till bensindrift. Men vid nya försök att koppla in gasdriften dör motorn igen omedelbart. Man kan avhjälpa felet genom att slå av tändningen och låta den vara avstängd under cirka 10 sekunder. När man startar motorn igen, kan man åter koppla in gasdrift och allt fungerar som vanligt.

Nån med gasbil som råkat ut för detta? Det känns som ett elektriskt fel, typ nån givare som hakar upp sig. Vid 12.000milaservicen sa teknikern att han sänkt gastrycket eftersom det var för högt. Problemet började ett tag efter det och har sedan blivit värre.

Hoppas nån kan hjälpa till, jag skall ju förstås också ringa verkstaden kommande vecka....
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Motorn dör vid gasdrift...

Post by AndersH »

Välkommen till forumet! :)

Har nog samma problem med min V70N -03 lite då och då och antar att det är gasfördelaren/stegmotorn som lägger av. Det har ju nämnts här på forumet att det finns dåliga lödningar på kretskorten i dessa. Häromdagen när min bil jävlades och inte ville gå på gas så tog jag och knackade lite lätt på gasfördelaren med en lång blocknyckel och den har funkat sedan dess... Möjligt att man kan få samma effekt av att man startar om motorn och därmed ruskar om gasfördelaren lite så att det blir kontakt i den dåliga lödningen igen? :?

Har funderat på att knacka på gasfördelaren med motorn igång för att se om jag är felet på spåret men det tar liksom emot lite att med avsikt sabotera gasdriften i bilen när den väl fungerar. :)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Motorn dör vid gasdrift...

Post by avozetta »

AndersH är inne på rätt spår, jag hade dessa problem tidigare, först byttes regulator utan att det hjälpte, sedan fördelare och då försvann problemet.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
NLindstrom
Posts: 7
Joined: 2013-08-21, 15:50

Re: Motorn dör vid gasdrift...

Post by NLindstrom »

Hej, jag köpte min första gasbil för knappt två veckor sen. En V70 Bi-Fuel -04. Bilen har typ samma problem som beskrivs här. Motorn stannar på gas och går INTE över på bensin automatiskt. Det gör att jag utesluter fel på regulatorn eftersom tryckfall ska hanteras av ECU'n och den ska då koppla om till bensin, och detta sker inte så jag antar att trycket är normalt. Kör jag slut på gasen så att trycket faller av den anledningen så växlar den över till bensin av sig själv utan problem.

Det lustiga i mitt fall är att detta ALLTID sker om jag kör iväg med kall motor och exakt när tempen kommit upp till arbetstemp. När tempmätaren slutat stiga så vet jag att den stannar inom två minuter, alltid! Om jag efter någon kilometer på bensin stannar bilen och startar om så går den på gas igen, helt utan problem och jag kan köra upp hela tanken om jag vill. Denna omstart fungerar bara om jag tar ur nyckeln och sätter tillbaks den vid omstarten. Någon enstaka gång så har det funkat utan att jag tagit ut nyckeln men det kanske bara går en gång av fem, tar jag ut nyckeln så funkar det alltid direkt.

Han som sålde bilen hade haft den på service på Bilia för ca 1,5 år sen och sen knappt använt bilen då han precis hade köpt en ny bil, så han kan inte svara på om problemet uppstod direkt efter servicen eller om det uppstått när den stod oanvänd. Det jag tror händer är att stepper-motorn i gas-fördelaren stannar i stängt (eller nästan stängt) läge. ECU'n släpper kontrollen över den och ger fan i den. Jag tror inte att det är fel på själva gas-fördelaren/stepper-motorn eftersom den fungerar klanderfritt efter omstart. Jag tror snarare att det antingen är ett mjukvarufel eller någon styrkrets i ECU'n som hänger sig.

Då det alltid händer när motorn kommer upp i temp och inte slumpmässigt så tror och hoppas jag att det är ett mjukvarufel. Det är intressant att googla på detta fel för nästan ingen verkar har haft ett precis likadant fel före 2011, sedan har ganska många haft precis samma fel under 2012, men under 2013 har antalet poster om detta minskat igen. Detta får mig att tro att den uppdatering som gick på vid service under 2011 (och kanske även en bit in under 2012) innehåller en bugg.

Min bil är just nu på Bilia för en "Service 2.0" och då laddar dom in ny (förhoppningsvis uppdaterad) programvara. Mecken trodde naturligtvis inte alls på att felet som jag beskrev kunde ha med mjukvaran att göra, han var direkt inne på att man måste byta regulator och kanske gas-fördelare... :-/
Vi får se när jag får tillbaks bilen i eftermiddag. Tyvärr vet jag inte om det går att se om mjukvaran verkligen har uppdaterats efter servicen och en förutsättning är ju naturligtvis att det finns en uppdaterad version där man har åtgärdat felet, så även om programvaran har laddats om så kan dom ju ha laddat in samma version som var där innan...

Jag postar en uppdatering här när jag har kört bilen några ggr så får vi se om det har blivit bättre.

Mvh
/Niclas
P.S. Jag kände till problemet när jag köpte bilen och prutade av den anledningen bort 20.000 på priset. D.S.
MrM
Posts: 23
Joined: 2011-02-25, 20:40
Location: Stockholm

Re: Motorn dör vid gasdrift...

Post by MrM »

Hej!

Har haft liknande problem som NLindström upplever. Jag har en S60 -04.

Motorn stannade vid gasväxling när motorn stått och blivit kall över natten. För det mesta var det inga problem att växla till gas efter att motorn nått arbetstemperatur. Har då kunnat manuellt växla till gasdrift under färd.

Om gasdriften fallerar växlar motorn automatiskt till bensindrift. Dock tar det så lång tid, minst ett par sekunder, så oftast hinner jag byta manuellt till bensindrift. Hinner man manuellt byta till bensindrift så kan man fortfarande försöka växla tillbaka till gasen manuellt. Väntar man ut systemets växling till bensindrift finns ingen möjlighet att växla till gasdrift förrens man haft tändningen avstäng några sekunder, 10 sekunder låter inte helt orimligt. Efter jag fått ett gasdriftstopp och väntat ut automatiska växlingen har jag haft 2 felkoder. "Misständning flera cylindrar, intermittent" och "Gastryckgivare, Regulator signal saknas, intermittent".

Efter att kört bilen med detta problem ett tag, började den även i bland gå ryckigt på gasen, speciellt på tomgång och låga varvtal. När jag startade med motorn kall gick den betydligt sämre. När motorn var varm kunde jag stanna, slå av tändningen och starta om, och därefter gick den jämnare på gasen.

Därefter fick jag fel på förvärmningen på främre lambda sonden, kortslutning till jord, permanent. Lambda sonden är rätt enkel att byta själv. Ny lambda sond och motorn gasdriften har sedan dessa fungerat perfekt.

Är det någon annan som blivit av med problem genom att bara byta lambda sonden? Känns som det är svårt att skylla på den för gasstoppen, dålig gång känns mer rimligt att skylla på.

Hoppas du lyckas fixa bilen.
NLindstrom
Posts: 7
Joined: 2013-08-21, 15:50

Re: Motorn dör vid gasdrift...

Post by NLindstrom »

En uppdatering angående mitt problem. Jag fick tillbaks bilen igår eftermiddag och man hade uppdaterat mjukvaran i alla styrenheter och gastrycket var justerat (upp eller ner vet jag inte). Problemet/symptomen som jag beskrev ovan verkar initialt vara borta. Den dör inte längre när den går på gas så som den gjorde tidigare... :-D

Men det kanske är för tidigt att ropa hej för det har istället introducerats nya beteenden vid gasdrift. Det första jag märkte var att tomgången plötsligt försvann när den gick på gas, detta hände andra gången jag körde bilen efter att jag hämtat den från verkstan. Den slutade dock inte att fungera med gasdrift, man var bara tvungen att hålla igång den genom att antingen rulla eller gasa lätt. Det var lite knepigt på Essingeleden i rusningstid så det blev till att manuellt slå över på bensin. Jag provade ett antal ggr att gå tillbaks till gas och ja, den gick fortfarande på gas men utan tomgång. Jag körde in på en parkering och stängde av motorn, tog ut nyckeln, satte tillbaks den och startade bilen. Den gick över på gas snyggt och prydligt och tomgången var åter normal! Det här fenomenet har inte visat sig igen efter det, men jag har hittills bara kört bilen 4-5 ggr totalt efter verkstadsbesöket...

En annan sak hände när jag körde den varm på kvällen igår, den gick som den skulle på gas men började plötsligt att hosta och misstända som att den inte fick tillräckligt med gas, eller att den fick gasen i grova pulser. Den fattade själv att något var på tok så den gick automatiskt över på bensin efter ca 30 sekunders hostande. Den slutade hosta när jag växlade ner (låg last) men hostade igen när lasten ökade. Som att gastrycket inte hängde med med ökat vakuum. Det här fenomenet har också bara inträffat en gång, men som sagt, jag har inte varmkört den så många ggr efter Bilia-besöket.

Eftersom tomgången föll som den gjorde så beslutade jag mig för att göra rent trottelhuset under kvällen igår. Det var minst 0,5mm gegga i springan under den stängda trottelplattan. Jag gjorde rent och öppningen efter rengöringen var mindre än 1,0mm så öppningen var nästan helt elliminerad av smutsen. En för mycket stängd trottel ger ju även ett onormalt högt vakuum så det kan ju även påverka gasregulatorn som använder plenumtryck som referens. Efter trottelrengöringen har den gått som den ska, men vi får se om det håller i sig...

Mvh
Niclas
NLindstrom
Posts: 7
Joined: 2013-08-21, 15:50

Re: Motorn dör vid gasdrift...

Post by NLindstrom »

MrM wrote: Har haft liknande problem som NLindström upplever. Jag har en S60 -04.

Motorn stannade vid gasväxling när motorn stått och blivit kall över natten. För det mesta var det inga problem att växla till gas efter att motorn nått arbetstemperatur. Har då kunnat manuellt växla till gasdrift under färd.
Ditt symptom skiljer sig lite från mitt i det avseendet att min gick utmärkt på gas när den var kall men slutade att fungera när den nått full arbetstemp, tvärtom mot din... Men visst borde en dålig lambdasond kunna få systemet att spela ett spratt. Man kanske ska byta den bara för att... (mycket billigare än dom stora gas-komponenterna)

/Niclas
NLindstrom
Posts: 7
Joined: 2013-08-21, 15:50

Re: Motorn dör vid gasdrift...

Post by NLindstrom »

Jag har nu kört lite mer med bilen och den har hittills inte dött någon gång. Problemen som uppträdde med borttappad tomgång och ryckig gång har inte heller uppstått fler gånger. Jag har känt något enstaka ryck då jag har hunnit tänka "here we go again", men det har rett ut sig själv utan att den har behövt byta till bensin. Kanske behövde ECU'n lite inlärning och att den tillslut lyckats anpassa sig...

Jag funderar på att byta lambdasond och tändstift bara för att vara säker på att dom är friska! Men som det verkar nu så går den som den ska igen, peppar, peppar...

Ha en trevlig helg
/Niclas
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Motorn dör vid gasdrift...

Post by AndersH »

NLindstrom wrote:En annan sak hände när jag körde den varm på kvällen igår, den gick som den skulle på gas men började plötsligt att hosta och misstända som att den inte fick tillräckligt med gas, eller att den fick gasen i grova pulser. Den fattade själv att något var på tok så den gick automatiskt över på bensin efter ca 30 sekunders hostande. Den slutade hosta när jag växlade ner (låg last) men hostade igen när lasten ökade. Som att gastrycket inte hängde med med ökat vakuum. Det här fenomenet har också bara inträffat en gång, men som sagt, jag har inte varmkört den så många ggr efter Bilia-besöket.

Eftersom tomgången föll som den gjorde så beslutade jag mig för att göra rent trottelhuset under kvällen igår. Det var minst 0,5mm gegga i springan under den stängda trottelplattan. Jag gjorde rent och öppningen efter rengöringen var mindre än 1,0mm så öppningen var nästan helt elliminerad av smutsen. En för mycket stängd trottel ger ju även ett onormalt högt vakuum så det kan ju även påverka gasregulatorn som använder plenumtryck som referens. Efter trottelrengöringen har den gått som den ska, men vi får se om det håller i sig...

Mvh
Niclas
Den där hostan fick min bil också för några månader sedan, jisses vilka ryck det blev i transmissionen :shock: Jag torkade också rent i trottelhuset men fann inga nämnvärda mängder smuts men bilen har gått rätt bra sedan dess, tomgången har bara varit skakig ett par gånger och då har det hänt efter att jag kört i jämn fart på motorväg en stund och sedan svängt av och ska frikoppla inför nån rondell bara för att märka att varvtalet sjunker alldeles för fort och den där bekanta here-we-go-again-känslan infinner sig. :wink:

Det som jag har förstått är huvudproblemet med våra "älskade" trottelhus från Magneti Marelli är spjällägesgivarna. Finns en hel site tillägnad detta på http://www.vexedvolvo.org/.
NLindstrom
Posts: 7
Joined: 2013-08-21, 15:50

Re: Motorn dör vid gasdrift...

Post by NLindstrom »

Hej igen, jag tänkte uppdatera er lite om hur det går med mitt problem...

Den har gått ganska bra på gas sedan sist men inte helt felfritt. När det blir mindre än halv tank med gas så uppstår ungefär samma problem som tidigare, när den är fulltankad så går den som den ska! Jag har inte utfört några åtgärder ännu utan bara kört och hållit tummarna. Däremot så har jag köpt hem en ny cut-off ventil till gas-fördelaren och beställt en renoveringssats med alla o-ringar till fördelaren. Steppermotorn har jag inte tänkt byta i första skedet...

Är det någon som vet om den gastrycksensor som sitter på utgående från gastryckregulatorn används för styrning eller beslut som ECU'n tar? Eller är det bara trycksensorn i tanken som ECU'n bryr sig om? Jag tänkte att man kanske kan få tag i den givaren på skroten till hyffsad peng och då är den lätt att byta för test... men den kanske bara är till för att göra servicen enklare när dom ska ställa gastrycket.!?! Givaren i tanken borde i.o.f. vara den som även ger signalen till gasmätaren på instrumentpanelen och den verkar visa korrekt mängd gas, så den funkar förmodligen som den ska.

En sak som hänt ett antal ggr sen servicen är att den har givit en felkod. Jag har en generell obd2-läsare och koden den sätter är P1176. Jag tror att koden har satts både vid tillfällen då jag kört på gas och då jag har kört på bensin så jag vet inte om den har något som helst samband med gasdriften. Det lustiga är att P1176 inte tycks finnas dokumenterad för Volvo och det är ju en tillverkar-kod så man kan inte använda beskrivningen som t.ex. Ford har för den. Är det någon här dom har tillgång till VIDA 2013 och kan kolla om den finns med där? Jag hittar den inte i VIDA 2010...

Mvh
/Niclas
Post Reply