Min dröm - Volvo XC90 Bi-fuel, tips, råd idéer?

Post Reply
bohuslan
Posts: 7
Joined: 2013-05-22, 22:51

Min dröm - Volvo XC90 Bi-fuel, tips, råd idéer?

Post by bohuslan »

Jag har länge tyckt om biogasen som bränsle, men V70 tilltalar inte riktigt mig gällande bilval. Vill man dessutom varken ha 2,5FT-motorn i gaskonverterad version med minskat bagage eller en seg 140-hästare så är man ganska fel ute. MEN jag har en dröm.

Målet är att konvertera en XC90, då allra helst V8-varianten, till gasdrift. En V70 Bi-fuel med 140 hästar kostar cirka 7 kronor milen på gas, enligt uppgift. Körs den på bensin drar den enligt fabriken 0,9 l/100 km. Det ger en bensinkostnad per mil om 12,60 (bränslepris 14 kronor/l). Besparingen på gas är således cirka 45 %.

I XC90 V8 ligger bränsleförbrukningen på 1,33 l/mil. Det blir en kostnad om 18,62 kronor/mil. Om vi räknar med en felmarginal och säger att besparingen på gas är 40 % så blir milkostnaden istället 11,17 kronor vid gas. Det motsvarar kostnaden i bränsle för en bil som drar 0,8 liter per mil.

Nöjer man sig med 2,5T istället så är bränsleförbrukningen med bensin 1,12 liter/mil. Milkostnaden blir då 15,68 kronor per mil. Besparingen på gas ger en milkostnad om 9,41 kronor. Det motsvarar en bränsleförbrukning om 0,67 liter per mil.

Fördelen med att konvertera en XC90 ligger i att det finns utrymme för gastank bakom kofångaren bak där reservhjulet ligger. Bilens höjd och storlek gör att man kan bibehålla hyggliga utrymmen. Har hört att det kostar 40-80 000 att gaskonvertera en bil, stämmer det? Inköp av grundämne lär dock vara enkelt, modellen är ju iskall på begmarknaden.

Är det någon som vet något om skatten? Måste jag betala skatt för en bensindriven V8 trots att jag byggt om bilen till miljöbil? Jag ämnar bygga om den hos certifierad verkstad (är det billigare i Tyskland kanske?) och registreringsbesiktiga bilen som miljöfordon.

Synpunkter, tankar idéer? Jag drömmer om Sveriges snabbaste (och kaxigaste) gasbil.
bohuslan
Posts: 7
Joined: 2013-05-22, 22:51

Re: Min dröm - Volvo XC90 Bi-fuel, tips, råd idéer?

Post by bohuslan »

Ingen som har lite koll?
User avatar
Twinturbo
Posts: 8
Joined: 2012-10-23, 07:45

Re: Min dröm - Volvo XC90 Bi-fuel, tips, råd idéer?

Post by Twinturbo »

Vet att nyare bilar är knepigt att få in som miljöbil då det kräver speciella certifieringar som kostar väldigt mycket pengar.
Äldre än -93 så är reglerna enklare men tyvärr får man inte in dessa som miljöbilar i efterhand utan det är bara tillåtet att regga in dessa med flera bränsle.
Jag kontaktade transportstyrelsen för alla besked om vad som gällde för bilprovningens tekniska support fick man inga vettiga svar från.
Har byggt om min Jeep Wrangler -91 till Quadfuel och fått den reggad som flexifuel och visst är det kaxigt med en gas Jeep.
Jag hade inte så mycket plats för gastuberna så den placeringen blev väl inte den bästa förutam att allt till gasinstallationen är dragen utanför kupen men pulver i maskinen finns det.

Image
Jeep Wrangler -91 Twinturbo 4.6 Stroker
Sveriges första godkända hemmakonverterade Flexifuel, numer ombyggd till Quadfuel.
Bensin, E85, Hydrogen, Biogas (CNG)
bohuslan
Posts: 7
Joined: 2013-05-22, 22:51

Re: Min dröm - Volvo XC90 Bi-fuel, tips, råd idéer?

Post by bohuslan »

Jag har läst om din jeep och den är fräck!

Jag tänker att det måste finnas en firma som kan bygga om bilen, själv är jag inte särskilt händig. Och eftersom V70 AFV kan registreras som miljöbil trots att den rent krasst är efterkonverterad så borde det kunna gå med en XC90 också.

Just XC90 har ju fördelen att man kan lägga gastanken under bakre kofångaren där reservhjulet sitter. Dock hade ju det ultimata varit att i framtiden ha en liten bensintank om 30-40 liter eller så där och en enorm gastank där soppatanken idag sitter. Men på grund av samhällets uppbyggnad med tankställen så får man nog ha möjligheten att kunna ta sig en bit på bensin också, tyvärr.
User avatar
Twinturbo
Posts: 8
Joined: 2012-10-23, 07:45

Re: Min dröm - Volvo XC90 Bi-fuel, tips, råd idéer?

Post by Twinturbo »

Jag tror ditt problem blir att certifiera den.
V70 är ju certifierad sen kan man ju bygga likadana hur många som helst, vad jag fick från transportstyrelsen innan de insåg att de läst lagen fel och jag rätt :D så var det bara en firma i Stockholm som fick avgascertifiera och det kostade då ca 30 000 - 40 000 kr.
Det blir svårt att få ekonomi i en sån ombyggnad.
Vet ej hur det är i övriga Europa för jag vet att är de godkända i något annat europeiskt land så godkänns de i Sverige.
Vet 2 danska killar som byggde monstertruckar som ej kunde registreras i Danmark så de reggade dessa i Tyskland där det var godkänt och sen importerade dessa till Danmark som då fick godkänna dom.
Jeep Wrangler -91 Twinturbo 4.6 Stroker
Sveriges första godkända hemmakonverterade Flexifuel, numer ombyggd till Quadfuel.
Bensin, E85, Hydrogen, Biogas (CNG)
bohuslan
Posts: 7
Joined: 2013-05-22, 22:51

Re: Min dröm - Volvo XC90 Bi-fuel, tips, råd idéer?

Post by bohuslan »

Konvegas heter en firma i Sverige som har med XC90 2,5T på sin lista över fordon. Hjälper det?

Annars finns det miljontals LPG-konverterade XC90 i Tyskland, sålunda borde metangas fungera det också?

Eller gäller samma motortyp? Jag får bara konvertera 2,5ft om den är certifierad? Eller kan jag ta vilken V70 som helst? Gäller det samma sak för säg XC70 2,5T som i grunden är samma bil med samma motor?
Bohman
Posts: 15
Joined: 2013-08-07, 13:32

Min dröm - Volvo XC90 Bi-fuel, tips, råd idéer?

Post by Bohman »

Hur gick det med XC90?
Jag har länge varit sugen på att konvertera min Chrysler Pacifica, det är en 6-cyl crossover. Har även den mycket plats för gastankar under golv bak.
Finns en hel del intressanta bolt-on satser i USA för Cng. Även Thailand har mycket prylar. Men de modellspecifika satserna borde vara att föredra. Finns säkert till Volvo också. Sök på
E-bay.
Registreringen blir förstås ett problem. Dock har jag kört egenkonverterade etanolbilar i närmare 10 år utan att få allt för dåligt samvete.
Det som jag inte har fått kläm på är tankarna. Var finner jag bra tankar till en överkomlig summa?
Volvo V70 -07
Post Reply