Volvo V70 J -02 med gasproblem

Post Reply
diplomat
Posts: 4
Joined: 2013-03-11, 21:18

Volvo V70 J -02 med gasproblem

Post by diplomat »

Hej jag är nybliven ägare till en Volvo V70 Bifuel från 02. Bilen har gått 33 600 mil. Gasfördelaren är nyligen bytt av föregående ägare men den gula motorlampan lyser och den går illa på gas, tjuvstannar ibland och det kommer varningar: Sakta ner eller växla upp i det vänstra fönstret. Dessutom drar den mer gas än vanligt. Det är som om den inte går på alla burkar, men tändkablarna har jag bytt på verkstad och låtit göra en omprogrammering så att den inte ska tjuvstanna. Tändstiften är bytta vid 30 000 mil. När jag startar på bensin kommer det vätska ur avgasröret. Tre frågor: 1. Vad kan det vara för fel? 2. Hur åtgärdar jag dem. 3 Vad kostar det att åtgärda felen?

Tack för hjälpen!
Last edited by diplomat on 2013-03-17, 15:02, edited 1 time in total.
diplomat
Posts: 4
Joined: 2013-03-11, 21:18

Re: Volvo V70 J -02 med gasproblem

Post by diplomat »

Hej igen!

Finns det ingen som kan hjälpa mig?
Serva snarast börjar det nu stå i det vänstra fönstret.

Vänligen
Fredrik som har ett fånigt nick på grund av färgen på bilen.
dawen
Posts: 18
Joined: 2016-01-13, 18:27

Re: Volvo V70 J -02 med gasproblem

Post by dawen »

Hej Fredrik!

Hoppas att din bil går bättre nu ;) Vi fick precis samma problem med vår bil idag. Fantastiskt karaktärsdanande att få stopp halvvägs till mormor med en hungrig, trött treåring som sällskap...

Min sambo berättar om följande symptom:
- Motorlampa lyser/blinkar, display säger "Sakta ner eller växla upp".
- Går helt okej att köra i 80 så länge en är mjuk på gasen.
- Marginellt mindre missljud/hack på bensin kontra gas.

Återkommer här när jag vet mer om vad det kan vara. Har läst http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=2464 och känner igen felbilden därifrån. Skulle kunna vara tändspolen eller någonting liknande? För henne kom felet efter att hon tankat gas och bensin, kört 200 meter för att parkera bilen och äta lunch, gick dåligt igen när hon startade senare.
dawen
Posts: 18
Joined: 2016-01-13, 18:27

Re: Volvo V70 J -02 med gasproblem

Post by dawen »

Hej igen!

Ett stycke tändspole bytt och bilen går precis som den ska igen (ta i trä). När jag googlade på "Slow down or shift up" eller något liknande så var det ganska tydligt att fler utomlands hade haft de symptomen och blivit kvitt dessa efter tändspolebyte. Sambon lämnade in på verkstad och de höll med om felbilden redan utan att ha läst ut felkoder.

Hoppas det kan hjälpa nån!
Post Reply