Läckande gasledning (röret)

Post Reply
andreas g
Posts: 8
Joined: 2008-02-02, 20:43
Location: Uddevalla

Läckande gasledning (röret)

Post by andreas g »

Hej på er.
Igår parkerade jag om bilen och när jag klev ur bilen så pyste det (likt punktering).
Det var matarledningen vid torpedväggen framför föraren som det har "gnagts" hål på. Precis under det lilla skyddsgummi som sitter på ledningen.

Har ngn erfarenhet av detta, och i så fall, hur lagar man detta fel?

Skadan är mitt i bilden, vid frosten på rören.

Mvh Andreas
Attachments
20130111157.jpg
20130111157.jpg (1.2 MiB) Viewed 8507 times
v70 cng -02 x 2
esselius
Posts: 9
Joined: 2011-10-29, 13:03

Re: Läckande gasledning (röret)

Post by esselius »

Sist jag var inne på Volvo fick jag utskrift på gassystemet, en del
är bara tillgängliga i grupp.. Förutom nytt kan du ju alltid kolla bildelsbasen där någon skrot demonterar en bifuel för tillfället och fråga efter ett pris. Jag hoppas du inte tänkt att svetsa ihop det skadade röret :P
andreas g
Posts: 8
Joined: 2008-02-02, 20:43
Location: Uddevalla

Re: Läckande gasledning (röret)

Post by andreas g »

Hej!

Njae, svetsa blir väl vågat...
Bra tips med bildelsbasen, skall försöka kolla hur lång den främre delen av ledningen är.

Tack för svar.
Andreas
v70 cng -02 x 2
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Läckande gasledning (röret)

Post by AndersH »

Ytterst otrevligt fel! Ett solklart fall där Volvo borde återkalla bilar för att kontrollera att det inte ligger något som skaver hål på högtrycksledningen!
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Läckande gasledning (röret)

Post by AndersH »

Kollade just hur det ser ut i min egen bil (V70N -03) och det ser ut att ligga en slang mot högtrycksledningen nedanför skavskyddet på högtrycksledningen... :? Ser inte så bra uppifrån så jag ska be att de kollar detta vid nästa service om några veckor.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Läckande gasledning (röret)

Post by AndersH »

Har min bil på service nu och bad mekanikern att titta hur det såg ut i min bil och mycket riktigt så upptäckte han till sin förvåning att växelwiren ligger an mot högtrycksledningen nedanför gummiskyddet! Det hade inte skavt hål som tur var... Han justerade gummiskyddet och skulle ta upp detta med verkstadsledningen.
andreas g
Posts: 8
Joined: 2008-02-02, 20:43
Location: Uddevalla

Re: Läckande gasledning (röret)

Post by andreas g »

Hej!

Det skall bli spännande att se var du får för respons. Själv skall jag in med bilen till Volvoverkstaden nu på tisdag, de skall undersöka och och ge ett kostnadsförslag...
Hur som helst är det ju helt galet att de har accepterat en såpass riskabel lösning med skyddsgummi för en 200bars ledning...

Vi hörs!
v70 cng -02 x 2
Post Reply