Gasregulator, gasfördelare eller topplockspackningen?

Post Reply
Halland
Posts: 8
Joined: 2011-03-17, 19:05

Gasregulator, gasfördelare eller topplockspackningen?

Post by Halland »

Hej allihop, Jag behöver era funderingar kring följande problem! Jag har sedan en dryg månad problem med att kylvätskenivån sjunker under körning (varningslampan för låg kylvätskenivå tänds efter 10-15 mil) och att det stiger igen efter körning då jag öppnar locket till expansionskärlet. Nu har jag låtit bilen stå sedan i lördags och senast jag "släppte trycket" var igår dvs ungefär 48 h sedan bilen kördes. Det bubblade då ordentligt i expansionskärlet då jag öppnar och nivån stannar vid över max (och då jag trycker upprepade gånger på en kylarslang sjunker nivån till normal). Då jag gjorde samma sak idag (efter tre dagars stillastående) fanns dock inget tryck eller "bubbel". Bilen har dessutom den senaste tiden (tre gånger på lika många veckor) slutat gå på gas efter körning på motorväg (c:a en halvtimme) men fungerat igen efter att bilen varit avstängd ett tag. Har inte varit ngt problem på bensindrift då gasdriften inte fungerat. Har läst olika trådar där någon anger att tryck i expansionskärlet är naturligt på dessa motorer men att nivån sjunker vid körning tyder på läckage i gasregulatorn (som värms upp av kylvatten?) dvs en packning mellan vatten/gas är otät i gasregulatorn. Någon anger å andra sidan att det inte är gasregulatorn utan är topplockspackningen som läcker och ger avgaser och onormalt tryck i kylsystemet. Således olika analyser på samma problembeskrivning. Kan själv inte avgöra om det är lukt av gas/bensinavgaser eller kylvätska som luktar när locket öppnas. Bilen är en V70 N -06 med 12100 mil på mätaren. Bilen är regelbundet servad utan problem (dvs dränering gasfilter samt byte gasfilter skett enligt serviceinstruktion). Har försökt göra det sk. bubbeltestet men ännu inte fått loss slangen i insugningsröret (nytt försök i dagsljus imorgon och med mejsel till hjälp....). Vet inte om regulatorn är bytt innan jag köpte bilen i augusti 2010. Mot bakgrund av detta - är det en kass gasregulator som är problemet eller kan det vara någon annan del i gassystemet som inte fungerar? Tacksam för dina tips och råd innan jag bokar verksstadstid och ev. blir 12 kkr fattigare !

Jag kan ha missat något men du får gärna ställa ytterligare frågor kring detaljer i min problembeskrivning för att kunna ge din analys/förslag på vad felet kan vara.

Tack på förhand!
V70 Bifuel - 2006 med strax över 12000 mil
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Gasregulator, gasfördelare eller topplockspackningen?

Post by pkrau »

Hej!

Enklaste sättet att kolla om det är regulatorn som bråkar:

Starta bilen och låt den gå på gas
Dra ur reläet som styr gasventilen enligt följande guide:http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2089
Obs! Det är inte det blåmarkerade reläet som avses utan nr 17!
Låt bilen dö, kan ta ett par minuter
Nu är gassystemet trycklöst (nåja, nästan)
Växla till bensindrift.
Kolla om trycket fortsätter stiga i expansionskärlet ett par dagar.

På detta vis tar du bort gasdelen ur ekvationen. Att renovera regulatorn ska inte heller vara så krångligt om den är trasig på "rätt sätt" dvs en o-ring.

Lycka till!
Halland
Posts: 8
Joined: 2011-03-17, 19:05

Re: Gasregulator, gasfördelare eller topplockspackningen?

Post by Halland »

pkrau wrote:Hej!

Enklaste sättet att kolla om det är regulatorn som bråkar:

Starta bilen och låt den gå på gas
Dra ur reläet som styr gasventilen enligt följande guide:http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2089
Obs! Det är inte det blåmarkerade reläet som avses utan nr 17!
Låt bilen dö, kan ta ett par minuter
Nu är gassystemet trycklöst (nåja, nästan)
Växla till bensindrift.
Kolla om trycket fortsätter stiga i expansionskärlet ett par dagar.

På detta vis tar du bort gasdelen ur ekvationen. Att renovera regulatorn ska inte heller vara så krångligt om den är trasig på "rätt sätt" dvs en o-ring.

Lycka till!
Tack Pkrau!

Har nu varit ute och letat rätt säkring! Efter lite letande fick jag koll på att det var säkring nr 16 i boxen under ratten (10 A längst till höger på andra raden). Årsmodell 05- och -06 har tydligen denna lösning för att helt stänga av gassystemet. Efter start gick bilen över till gas, plockade bort säkringen ovan och mycket riktigt så dog bilen som den skulle efter ungefär en minut. Klok idé att på så vis eliminera gassystemet utan kan nu felsöka ett system i taget. Jag gjorde också Freds sk. bubbeltest (se separat tråd) innan jag stängde gassystemet och det kom en liten bubbla på 2 minuter. Ska börja med felsökning på kylsystemet vid bensindrift så får vi se om det är toppackningen eller att systemet nu beter sig normalt. I någon annan tråd här var det någon som löste problemet med ett nytt lock till kylsystemet. Någon mer som har någon idé tas det tacksamt emot. Jag återkommer när jag testat ett par dagar med urkopplat/avstängt gassystem!
V70 Bifuel - 2006 med strax över 12000 mil
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Gasregulator, gasfördelare eller topplockspackningen?

Post by pkrau »

Ingen orsak, hoppas det hjälper!

Där sade du något. Hade problem på min gamla 740 med översvämmande exp.kärl som visade sig bero på locket. Värt att kolla!

Mvh Pontus
Halland
Posts: 8
Joined: 2011-03-17, 19:05

Re: Gasregulator, gasfördelare eller topplockspackningen?

Post by Halland »

Hej igen,

Lite uppdatering om läget. Säkringen för gasdrift borttagen och jag har nu kört på bensin i drygt två veckor. Inga bubblor eller övertryck i expansionskärlet vilket innebär att det är gasregulatorn som läcker gas till kylsystemet. Vad värre är att det fn inte finns någon ny gasregulator hos Volvo. Verkstaden skulle återkomma efter helgerna så vi får väl se när jag kan köra på gas igen. Ha en God Jul och ett Gott Nytt År alla på detta forum!
V70 Bifuel - 2006 med strax över 12000 mil
CRV
Posts: 20
Joined: 2007-04-09, 17:05

Re: Gasregulator, gasfördelare eller topplockspackningen?

Post by CRV »

Hej, ang ledtid gasregulator: Bilia angav för några vecka sedan att de har kö och att de inte får in renoverade gasregulatorer förrän i Februari. Över telefon var de dock positiva till att demontera, montera och läcksöka och justera gastryck mm (ca 2500 kr? ev exkl läcksök) på en gasregulator som renoverats på "annat håll". Tyvärr vet jag dock bara en firma som gör detta (erfarenhet av ca 30 system?) och den ligger i Växjö (kostar 2500 kr). Men man kan ju posta gasregulatorn och låta bilen stå hos Volvo så länge (om man kan undvara den ett tag).

Katastrof att Volvo tar ca 11 000 kr för renoveringen och att de dessutom har månaders kö... Detta är en tickande bomb för måmgha Bi-fuelägare.

MVH/CRV
Volvo V70 Bi-fuel -04
boax
Posts: 2
Joined: 2013-01-28, 20:03

Re: Gasregulator, gasfördelare eller topplockspackningen?

Post by boax »

Jag sitter nu i samma sits med gasläcka till kylvattnet. Funderar på att själv lossa regulatorn och skicka den till Växjö.
(Det går bra att köra bilen om man monterar ett rör mellan kylvattenanslutningarna.) Undrar därför om du vilket val du gjorde och erfarenheter.
CRV
Posts: 20
Joined: 2007-04-09, 17:05

Re: Gasregulator, gasfördelare eller topplockspackningen?

Post by CRV »

Hej, min bil går perfekt så länge jag väntar med att växla över till gasdrift tills motorn blivit hyfsat varm (tempmätaren kl 11, tar kanske 5 km för mig vid minusgrader). Så jag avvaktar och ser om det förvärras. Jag kör nämligen mycket lite med bilen (andrabil för kortare pendling), men förvärras det eller om bilprovningen klagar pga läckage, ja då kommer jag ta loss den och skicka till Växjö (eller köra dit bilen). Bilias väntetider, helt orealistiska prissättning och att Växjöfirman verkar ha lyckats renovera många gasregulatorer tycker jag gör det värt att testa. Men jag hade låtit Volvo demontera och montera och sedan läcksöka (mindre kostnad).
Lycka till och berätta gärna hur det går!
Volvo V70 Bi-fuel -04
boax
Posts: 2
Joined: 2013-01-28, 20:03

Re: Gasregulator, gasfördelare eller topplockspackningen?

Post by boax »

Jag fick en offert från Bilia på 10300:- för en utbytesregulator + arbetskostnad på drygt 2000:-.
Då plockade jag ur min regulator och skickade den till Stoja Bilel, 076 7750707 och fick den
reparerad för 2500:-. Nu är allt som det ska igen. :D
Halland
Posts: 8
Joined: 2011-03-17, 19:05

Re: Gasregulator, gasfördelare eller topplockspackningen?

Post by Halland »

boax wrote:Jag sitter nu i samma sits med gasläcka till kylvattnet. Funderar på att själv lossa regulatorn och skicka den till Växjö.
(Det går bra att köra bilen om man monterar ett rör mellan kylvattenanslutningarna.) Undrar därför om du vilket val du gjorde och erfarenheter.
Hej igen,

Uppdatering om hur det gick med min regulator! Jag fick byta regulator för 11 kkr! Det var mycket riktigt läckage från regulatorn till kylsystemet. Till min glädje (trots dyr reparation) går nu bilen hur fint som helst. Det går mycket jämnare på gas än tidigare men den mest positiva effekten är gasförbrukningen. Innan regulatorbytet drog bilen omkring 0,65-0,7 m3 50/50 biogas per mil (blandad körning). Efter regulatorbytet drar nu bilen 0,52 m3 gas per mil! Beror säkert till del på tidigare läckage men att skillnaden skulle bli så stor trodde jag inte. Nu känns det riktigt fördelaktigt igen att köra med gasbil trots den dyra reparationen!
V70 Bifuel - 2006 med strax över 12000 mil
Post Reply