Nybliven V70 -05 Bifuel ägare

Post Reply
martin
Posts: 11
Joined: 2012-11-22, 14:21
Location: Grästorp

Nybliven V70 -05 Bifuel ägare

Post by martin »

Hej på er!

Vi har precis köpt en V70 Bifuel från 2005. Jag var ju naturligt vis inne och läste på detta forum innan och blev nervös över att våran bil kommer att vara opålitlig, eller att något med gasen skall gå sönder. Men det är väl det naturliga när man ser på en del forumtrådar! Hur orolig skall man vara för bilen som det inte är något fel på just nu?

info om just min bil.
Bilen har gått 20.900 mil och har tidigare varit tjänstebil i Göteborg innan en vanlig privatperson hade den.
Bilen är fullservad och kamremmen är bytt nyligen. Har ringt till Bilia i Göteborg som har servat bilen då den var tjänstebil. De sa att Gasfördelaren, gasfiltret var bytt 2010.

Hade varit skönt att höra att det inte är mer problem med denna bil än någon annan.
Volvo V70 Bi Fuel 2005
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Nybliven V70 -05 Bifuel ägare

Post by pkrau »

Hej!

Välkommen till forumet och gasbilsvärlden!

Tja, min v70 -03 med nu 24000mil har väl kanske haft lite otur. Det man kan oroa sig för som jag kunnat se som de vanligaste felen på gas-volvo är:

-läckande gasregulator. Symptom: svårstartad på morgonen. Orsak: läckande membran. Åtgärd: byte regulator ca 10-15000kr. Alternativ åtgärd: renovera själv med tätningsmassa - någon hundralapp
Länkar: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2089
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2256

-dåligt lödd stegmotor. Symptom: dör plötsligt på gasdrift. Orsak: kallödning i gasfördelarens stegmotor. Åtgärd: byta gasfördelare eftersom stegmotorn inte tycks gå att köpa lös längre. Kostnad 10-15000kr. Alternativ åtgärd: löda om själv - gratis
Länk: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2235

-läckande påfyllningsnippel. Symptom: läcker efter tankning och tankning tar onormalt lång tid. Orsak: trött backventil i nippeln. Åtgärd: byt nippel. Kostnad 2300 gds eller 4000kr via volvo.
Länk: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2417

-magnetventil till tanken dör. Symptom: ingen gas till systemet. Åtgärd: byte av ventil. Kostnad: ingen riktig koll men gissar på 10-15000 kr även här.

-utdaterade gastankar
Länk: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2416

Som du ser finns det saker som kan hända. MEN en gds:are kan lösa en hel del riktigt billigt. På så vid är bi-fuel inte värre
än andra bilar. Anser det också vara värt det hela av miljömässiga skäl, och självklart även ekonomiska.

Och blir det fel på gassystemet så blir man ju inte stående, växla till bensin och kör vidare...


Hoppas jag inte oroat dig, inget av detta behöver ju hända just dig!

Mvh Pontus

Edit: La till några länkar och la till fet stil
Last edited by pkrau on 2012-11-26, 22:40, edited 2 times in total.
martin
Posts: 11
Joined: 2012-11-22, 14:21
Location: Grästorp

Nybliven V70 -05 Bifuel ägare

Post by martin »

Tack för svaren Pontus, det var en del som kunde paja. Jag skall ta å göra bubbeltestet när jag får bilen imorgon, generatorn nöp när vi skulle hämta den på bilfirman, så vi fick låna en annan bil så länge (så jag har inte fått hem pärlan än). Jag hoppas att regulatorn är hel annars får väl bilfirman jag köpte bilen på stå för bytet :-)
Volvo V70 Bi Fuel 2005
martin
Posts: 11
Joined: 2012-11-22, 14:21
Location: Grästorp

Nybliven V70 -05 Bifuel ägare

Post by martin »

Bilen har gått som tjänstebil på Volvo och har gått 21000 mil, bör man oroasig för något, eller kan man hoppas på att det pajat när den varit underhållen av Volvo? Lite nervös är man ju över att lägga ut mycket pengar på reparationer. Men man kommer nog kanske över det när man har bilen varje dag och får ett förtoende för den kanske
Volvo V70 Bi Fuel 2005
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Nybliven V70 -05 Bifuel ägare

Post by pkrau »

Svårt att säga. Min bil köptes av en privatperson som hade haft den fullservad. Dock tog det bara 14 dagar innan första felet visade sig. Misstänker att den småjävlats lite innan och han snabbt passade på att sälja den för säkerhets skull. Den hade då gått 21000 mil. Men som du säger; efter ett tag så litar man ju mer och mer på den. Och hittills har jag sparat cirka 20000kr sen september i fjol på bränsle på att inte köra vidare med min 740. Inte illa!

Och hur det än är - det är ju när det jävlas som man lär sig något...

Och än en gång - inget säger att just din bil kommer att få fler fel. Var glad i stället att de bytt fördelaren redan!

Mvh Pontus
martin
Posts: 11
Joined: 2012-11-22, 14:21
Location: Grästorp

Nybliven V70 -05 Bifuel ägare

Post by martin »

Ok, tack för svaret. Jag är nöjd med bilen :-) väldigt nöjd
Volvo V70 Bi Fuel 2005
diplomat
Posts: 4
Joined: 2013-03-11, 21:18

Re: Nybliven V70 -05 Bifuel ägare

Post by diplomat »

Hej jag är också nybliven ägare fast till en V70 Bifuel från 02. Bilen har gått 33 600 mil. Gasregulatorn är nyligen bytt av föregående ägare men den gula motorlampan lyser och den går illa på gas, tjuvstannar ibland och det kommer varningar: Sakta ner eller växla upp i det vänstra fönstret. Det är som om den inte går på alla burkar, men tändkablarna har jag bytt på verkstad och låtit göra en omprogrammering så att den inte ska tjuvstanna. Två frågor: 1. vad kan det vara för fel? 2. Hur åtgärdar jag dem. 3 Vad kostar det att åtgärda felen?

Tack för hjälpen!
Post Reply