Max 14 kubik vid tankning

Post Reply
User avatar
grelle
Posts: 18
Joined: 2008-03-11, 18:36

Max 14 kubik vid tankning

Post by grelle »

Min V70 -05 har körts på bensin i cirka ett år pga ryckig gång vid gasdrift relaterat till en defekt gasfördelare. Den har nu blivit bytt och allt vad gäller gången är frid och fröjd. MEN. Sedan dess har vi aldrig lyckats få i mer än 14 kubik vid tankning från tom gastank. Har talat med macken (den enda som finns här i Jämtland) och de säger att visst har de lite bekymmer med tillgången på gas men det största problemet är att de inte har någon kompressor som hjälper till vid tankning. När stora fordon tankar blir därmed trycket i lagret lågt och ja...en idé vore att tanka på natten men så långt har jag inte nått än. Någon gång måste man ju sova också!

Men nu till min riktiga fråga. Är min bil trasig på något sätt tro eller ska man hoppas på den framtida uppgraderingen av macken med kompressor... ?!
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Max 14 kubik vid tankning

Post by AndersH »

Visar gasmätaren i bilen full tank efter tankning och hur långt kan du i så fall köra innan nålen börjar röra sig?
User avatar
grelle
Posts: 18
Joined: 2008-03-11, 18:36

Re: Max 14 kubik vid tankning

Post by grelle »

Ja den visar alltid full tank när man precis tankat. Körsträckan korresponderar med tankad volym, mellan 12 - 18 mil.

Hur långt man kan köra innan den börjar röra på sig...jadu. Det kan nog vara 5-10km bara innan den börjar tappa första strecket/strecken.
Volvo V70 Business Bi-Fuel -05
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Max 14 kubik vid tankning

Post by Martinmat »

Hej! Bor själv i östersund och trycket i pumpen här ärjättedålig sedan ett par år, får oftast bara i 17-18 kubik. Häromdagen fick ja i 21,3 vilket var länge sedan. Tror inte det är fel på din bil utan bara dåligt tryck i pumpen. Testa att tanka i Sundsvall där brukar jag alltid få i minst 23 m3 . Enligt uppg från ösd kommun ska gaslagret utökas i vår och då ska tillgången/trycket bli bättre
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
Post Reply