Köpa V70 Bi fuel begagnat

Busta B
Posts: 17
Joined: 2012-05-28, 10:56

Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by Busta B »

Hej

Är intresserad av att köpa en V70 bi fuel ca 2005-2007:a.
Troligtvis av privatperson då man kanske får mest för pengarna.

Då man köper av privatperson -vad bör man se särskilt på, speciellt gällande gassystemet?
Är hyffsat ny på gasbilar...

Gällande service mm, hur är det med miltal -vad bör man kika efter?

Tacksam för svar!

Mvh johan
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by avozetta »

Det mesta har vi nog svarat på många gånger om så använd sökrutan uppe till höger så finner du många svar på dina frågor.

Det flesta delarna till gassystemet är dyra, regulator och fördelare ligger på 13000kr styck. I och med att du tittar på de senaste årsmodellerna så kanske du hittar bilar som ännu täcks av maskinskadeförsäkringen vilket gör att det inte svider lika hårt om något går sönder. En bil servad och köpt i Volvohandeln och som försäkras hos Volvia har jag för mig täcker upp till 15000 mil. Det får du naturligtvis betala för lite när du köper bilen.

Välkommen till forumet och lycka till med bilköpet.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Busta B
Posts: 17
Joined: 2012-05-28, 10:56

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by Busta B »

Hej igen

Har nu blivit ägare till en bi fuel 2004, 15400 mil på nacken. Bra allmänt skick för sin ålder.
Bilen är servad regelbundet, men senaste 2,5 åren har inte gassystemet kontrollerats.
Privatköp -blockets begagnatförsäkring.

Bilen går bra på bensin och gas, men är svårstartad på gas vid "kallstart", 2-3 sek till den tänder, vid varmstart går det som vanligt!
Enligt tidigare ägare har den "alltid" varit seg med start på gas, men alltid startat.
Gasspjället/spjällhuset är utbytt hösten 2009 (gul etikett).

1. Är det regulatorn som läcker? Eller finns det andra alternativ att utröna innan jag måste lämna in den?
2. Går det att köra vidare med denna typ av problem om det inte försämras dvs att andra komponenter tar skada.
3. Hittar ej instruktioner för "fred´s bubbeltest" när jag söker på detta? Är tråden borta?
4. Finns någon person som är expert på bi fuel i Göteborgsområdet? Det är väl Bilia som har "patent" på dessa arbeten?
5. Finns det någon försäkring som hanterar denna typ av fel?

Tack på förhand -Johan, Göteborg
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by avozetta »

Grattis till bilköpet!
... men är svårstartad på gas ...
Det uttrycket behöver lite klargörande, motorn startar alltid på bensin under förutsättning att det finns bensin i tanken. I nödfall kan motorn startas på gas om bensin saknas men skall inte göras annat än i just nödfall. Motorn använder alltså bensin som startbränsle för att komma upp i viss arbetstemperatur innan den slår om till gas. Mer om detta hittar du i Bi-fuelbilagan till instruktionsboken om du har den. När du startar motorn så skall petrollampan blinka gult vilket visar att den startat på bensin och skall sedan slockna när den gått över på gas, beroende på yttertemperatur vid kallstart kan detta ta allt från någon sekund till några minuter.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Busta B
Posts: 17
Joined: 2012-05-28, 10:56

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by Busta B »

Hej igen,
tack, känns gött att köra gas-bil! V70N är ett riktigt bekvämt flaggskepp!

Lite orolig för detta med kallstarterna bara =)

Förtydligande gällande kallstart har bilen stått över natten eller under dagen då jag jobbat, startar jag bilen.
Petrol-lampan blinkar vid start.
Från att startmotorn slås på tar det ca 2-4 sekunder innan tändning sker och motorn går.
Igår hände det t.o.m att motorn dog igen efter start (efter ca 20 sek) med lite gaspådrag.

Är detta tydligare? Har bara haft bilen 2 dagar =/
Detta med svårstart märktes inte vid provkörning/köptillfället.

Vad kontrolleras på bi fuel vid besiktningen? Gasläckage?
Bilen fick godkänd besiktning 2011-11-11
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by AndersH »

Freds bubbeltest beskrivs ett stycke ner i den här tråden med en fin bild till och med: :)

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... 5&start=25

Jag tycker att dina symptom med trögstartad kall motor entydigt indikerar att du har en läckande gastrycksregulator men verifiera detta med bubbeltestet först.

Om gastrycksregulatorn läcker internt så samlas gasen i insuget (via den tunna slangen man lossar vid bubbeltestet) och när motorn kallstartas (alltid på bensin som påpekats) så blir bränsleblandningen allt för fet för att motorn ska kunna tända. När man ventilerat bort gasen i insuget genom att veva runt motorn med startmotorn några sekunder så tänder motorn.

Vid besiktningen ska gassystemet kollas med en sniffer runt slangar och anslutningar med motorn igång med gasdrift.

Edit: Freds bubbeltest finns även på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=BO4UNBwms8A
Busta B
Posts: 17
Joined: 2012-05-28, 10:56

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by Busta B »

Hej igen, med freds bubbeltest visar det sig att bubblorna kommer ca 2 st/s. Testar nu över natten att ha loss slangen för att imorgon sätta tillbaka den innan start.
Hur göra med regulatorn? Bilia 12000:- ???. Vad finns för alternativ? För blockets beg-försäkring täcker väl inte detta?

Ha det gott
esselius
Posts: 9
Joined: 2011-10-29, 13:03

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by esselius »

Jag är oxå ägare till bifuel med just över 15000 mil 2004, för mig kändes det först bra vid köpet med 14600 på mätaren men när jag läste det finstilta så,, var en av servicarna inte gjord av auktoriserad.... Jag har kommit att bli mindre orolig för 10000 kr+ i kostnad, då alla delar finns begagnade samt att de billigt går att byta packningar/tätningar i regulator och fördelare (guider finns här intill, eller nummer till dem som vill göra det åt dig) lycka till! // Stefan
Busta B
Posts: 17
Joined: 2012-05-28, 10:56

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by Busta B »

Hallå,

Finns i Göteborgsområdet någon annan bi fuel-reparatör än Bilia?
Eller har de monopol på dessa reparationer?
Busta B
Posts: 17
Joined: 2012-05-28, 10:56

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by Busta B »

Hej igen

Har nu haft bilen på diagnos på Bilia i Göteborg, då bilen är svårstartad vid kallstart.
Förhoppningen var att att Blockets begagnatförsäkring skulle träda in -men inte. :cry: Som jag misstänkte.
Kostnad felsökning 1300:-.

Diagnosen visade att trycket över regulatorn var konstant (inget problen här enl Bilia, mätningar gjores med mätinstrument/dator), men att fördelaren skulle bytas ut=10800 kr?
Låter lite konstigt, då de flesta här på forumet anser att det är regularorn som spökar vid kallstartsproblem.

Som skrivit tidigare så visar bubbeltestet på ca 2 bubblor/sek, och rycker jag ut slangen från regulatorn över natten, sedan stoppar tillbaka så startar bilen direkt på morgonen.

Gasdriften fungerar bra i övrigt, förutom kallstarterna då.

Tankar från forumet?

Mvh johan
Holger
Posts: 9
Joined: 2012-06-16, 15:34

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by Holger »

Om bilen startar lätt när du haft slangen mellan insuget och gastrycksregulatorn borta över natten så är det gastrycksregulatorn som läker, ta isär den kolla om membranet är helt ifall det är det så byt oringar och montera ihop. Det står här på forumet om hur du renoverar den samt hur du stänger av gastankar m.m som man måste göra.

OBS! bilen kan funka bra på gas trots detta läckage men när den står en längre tid hinner insuget fyllas med gas pga läckaget via den där lilla slangen.

Bubblor vid bubbeltest=start problem vid längre stillastående

Artnr på o-ringarna på lågtrycksidan kommer att finnas i min tråd här snart.
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by pkrau »

Hej!

Välkommen till gasbilsvärlden.

Det är garanterat regulatorn som läcker.jag hade precis samma symptom på min, och många andra likaså. Du behöver byta några o-ringar och - väldigt viktigt - lägga på lite packningsmassa på membranets ytterdel. Kostnaden blir någon hundring i stället för 25-30000 om de börjar med att byta fördelaren, dvs fel del.

Kolla renoveringsguiden här på forumet.

Mvh Pontus
Holger
Posts: 9
Joined: 2012-06-16, 15:34

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by Holger »

Jag har bytt oringarna på min men den är svårstartad än, ska göra bubbeltest igen imorgon. Om membranet läker längst ut i spåret borde inte gasen smita ut då och inte in i insuget via slangen? minns inte exakt hur det ser ut nu.
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by pkrau »

Nix, gas under halvdant tryck på en sidan och insugstryck på andra sidan som referens. Flytande tätningsmasssa är din vän. Min fungerade inte heller efter enbart nya o-ringar. Men vad ni än gör; ge er inte på högtryckssidan. Den är er ovän. Lyckligtvis krävs specialverktyg för att ta sig in där.

Men ta inte för mycket tätningsmassa. Gissar att överblivna delar kan vålla obehag senare i kedjan. Själv fyllde jag spåret i godset, men det kanske var lite i överkant(har dock inte märkt några problem än pga överdos)

Angående återmontering av regulatorn så rekommenderar jag att ni borrar upp fästjärnets hål ett par millimeter. Underlättar mycket.

Mvh Pontus
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by pkrau »

Länk till renoveringsinfo av regulatorn:

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2089
Holger
Posts: 9
Joined: 2012-06-16, 15:34

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by Holger »

pkrau kolla gärna in min tråd vid tillfälle du kanske har någon ide

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... 238#p17238
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by pkrau »

Hej!

Jag har postat ett svar i den tråden.

Mvh Pontus
Busta B
Posts: 17
Joined: 2012-05-28, 10:56

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by Busta B »

Tack för feedback gasvänner!

Lutar åt att lämna in regulatorn på renovering, alt hitta en beggad då jag inte riktigt har tålamod att mecka i gassystemet själv.

Är det samma typ av regulator i alla v70n?
Jag har en -04, har hittat en beggad regulator från 06 som gått 8000 mil.

Hörs!
Busta B
Posts: 17
Joined: 2012-05-28, 10:56

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by Busta B »

Hej igen

Blir följande lösning:

Lämnat in bilen till Mechanum Partille här i göteborg (bla volvo, passat) för demontering av gasregulator, gasfilterbyte, byte bensinfilter, montering av gasregulator och gasinjustering (3720:-). Lämnar in regulatorn till Stojby Bil El för renovering (2500:-).
Om allt nu fungerar som det skall, så landar detta på 6220:-. Tar en vecka ca med frakt osv.

Under halva priset mot vad Bilia tar för motsvarande...

Återkommer med resultatet!

Mvh johan
CRV
Posts: 20
Joined: 2007-04-09, 17:05

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by CRV »

Hej Johan, hur har renoveringen gått?
Volvo V70 Bi-fuel -04
Busta B
Posts: 17
Joined: 2012-05-28, 10:56

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by Busta B »

Haha.. lite skrattretande detta.
4/9 kom regulatorn renoverad på posten från Stojby Bilel. Renoveringen tog ca 1 v.
Jag levererade regulatorn till bilverkstaden 5/9.
10/9 skulle bilen vara klar. Denna dag får jag ett telefonsamtal från verkstaden att regulatorn läcker kraftigt vid membran vid högtrycksdelen.
Vad göra? Jag ringer till Stojby Bilel för att höra efter deras syn på problemet; de har renoverat 30-talet regulatorer utan problem -jag var den förste med problem. De var villiga att på nytt kostnadsfritt renovera regulatorn för att hitta felet, men inte villiga att stå för extrakostnader för urplockning av regulatorn på verkstaden på nytt -vilket är förståligt.
Jag resonerar så att det är något annat produktfel -jag får pengarna tillbaka (förutom fraktkostnad) -all heder åt Stojby Bilel som agerat ansvarsfullt i frågan. Mechanum har bytt gasfilter och bensinfilter, samt stängt säkerhetsventilerna på gastankarna för kalkylerad kostnad.
Mechanum har varit mkt hjälpsamma och trevliga trots strulet.

Hör därefter med Merchanum om att få bytt mot en "volvo orginal" regulator (ca 12000:-). Visar sig att delen är slut på volvolagret, ca 1 månads leveranstid. Jag ringer sedan runt till andra verstäder för att se om de har ngn på lager -får besked från "volvobil" att de skall ha en inne, och får en tid för reparation 14/9.
13/9 får jag ett samtal från volvobil att de inte får tag på ngn reservdel, får sedan en ny tid den 15/10.
11/10 får jag ett nytt samtal att de inte kan få fram ngn regulator och vet ej när detta kan blir.
Där står vi nu. Väntar in samtal från volvobil när reservdel kan komma in...

Lite spännande skall det vara!
Känns bara surt att behöva köra på bensin när man har en cng-bil..

Återkommer med info

//johan
CRV
Posts: 20
Joined: 2007-04-09, 17:05

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by CRV »

Intressant uppdatering! En renovering = byte av oringar (och byte av membran?) borde göra gasregulatorn tätare och därmed borde man få öka gasflödet för att uppnå samma flöde på lågtryckssidan (1 bar?). Läckte den än värre än innan direkt efter montering så verkar något ha blivit fel efter monteringen efter renoveringen.

Kanske de på forumet som plockat isär och renoverat sina gasregulatorer själva har upplevt detta problem vid ihopmontering?

Hoppas det löser sig med ny (Volvo, men renoverad?) gasregulator.
Volvo V70 Bi-fuel -04
CRV
Posts: 20
Joined: 2007-04-09, 17:05

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by CRV »

Liten uppdatering: Om det pyser i hålen på konan, vid grön etikett – så är det definitivt ett internt fel på gasregulatorn.
Övertrycksventilen är istället en ca 1cm bred mässingssak till vänster på gasregulatorn.

Min bil läcker som jag beskrivet ovan i texter bara vid kall motor = kall gasregulator. Så jag avvaktar byte och växlar om manuellt från bensin till gas lite senare än vad som annars sker automatiskt. Men blir det värre får jag nog omvärdera detta.
Volvo V70 Bi-fuel -04
Busta B
Posts: 17
Joined: 2012-05-28, 10:56

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by Busta B »

Helt sjukt detta med reservdelstillgång av gasregulator.... har ända sedan sept 2012 gång efter gång blivit lovad byte av gasregulator på "Volvobil Lundby" i Göteborg. Regulatorerna finns inte att tillgå!
Senast var jag lovad ett byte till v.50, men de hörde inte ens av sig innan det planerade bytet. Hittils har vi bokat in 4 st reparationstillfällen, och alla har blivit inställda.
Jag har vid senaste samtalet blivit lovad "ett bra pris" vid det kommande bytet.

Känns sjukt att köra runt i en "miljöbil" som drivs på bensin... förlorar pengar för varje körd mil dessutom :(

Med hopp om förändring //johan
Busta B
Posts: 17
Joined: 2012-05-28, 10:56

Re: Köpa V70 Bi fuel begagnat

Post by Busta B »

Hej,

Skall avsluta detta ärende genom att meddela att jag i Januari fick en gasregulator monterad av Volvobil Lundby till ett bra pris (pga missöde med försenad reservdel). All heder åt denna verkstad.

Bilen går fint på gas nu i drift.

Det som spökar nu är tankvolymen - det går endast i ca 16 m2 gas. Gasmätaren visar full tank.
Vet att förra sommaren (innan gasregualatorkrångel samt gasfilterbyte) gick det i ca 20-22 m2 gas.

Nån som har tips på vad det kan vara?

Mvh Johan
Post Reply