Någon med V70 -06 som på sen skatten sänkt?

Post Reply
Bi-Fuel SportEdition
Posts: 9
Joined: 2012-02-06, 20:38
Location: Älmhult

Någon med V70 -06 som på sen skatten sänkt?

Post by Bi-Fuel SportEdition »

Vi är ju några stycken V70-ägare, årsm. -06, som har en för hög fordonsskatt för våra miljöbilar, ca 1.310 kr för en bil med manuell växellåda.
Någon som under senaste året lyckats få Transportstyrelsen att sänka fordonsskatten till 850 kr, för manuella bilar, utan att göra nytt avgastest?
Christer
Bi-Fuel SportEdition
Posts: 9
Joined: 2012-02-06, 20:38
Location: Älmhult

Re: Någon med V70 -06 som på senare tid fått skatten sänkt?

Post by Bi-Fuel SportEdition »

Fick idag brev från Transportstyrelsen, efter tre års klagande, om att man "ändrat de tekniska uppgifterna för fordonet i vägtrafikregistret eftersom vi har upptäckt en felregistrering. Ändringen innebär att värden för drivmedel metan blandad körning är registrerad."

Undrar vad som gjort att man äntligen insett att uppgifterna om bilen varit felaktiga? För vare sig Transportstyrelsen, Volvo eller ngn annan hade gjort fel när bilen registrerades första gången, se de vid flera samtal och mail.

Fordonsskatten ska nu vara 880 kr/år. Har krävt återbetalning av beloppen som de debiterat felaktigt men hyser ingen större förhoppning om att de ens svarar på min fråga eller återbetalar några pengar.
Jag får glädja mig åt att skatten sänkt till korrekt nivå!

Christer
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Någon med V70 -06 som på sen skatten sänkt?

Post by AndersH »

Gratulerar till skattesäkningen! :)

Hoppas nu att Transportstyrelsen läger tillrätta detta för alla felregistrerade gasbilar.
Bi-Fuel SportEdition
Posts: 9
Joined: 2012-02-06, 20:38
Location: Älmhult

Re: Någon med V70 -06 som på sen skatten sänkt?

Post by Bi-Fuel SportEdition »

Tack AndersH!

Tog nu på morgonen kontakt med Transportstyrelsens handläggare i ärendet (Carina E.) och hon bekräftade att det rörde sig om ett hundratal Volvo-bilar som de ändrat uppgifterna för i dagarna. Hon hade inget svar på varför man först nu efter alla dessa år gjort ändringen/uppdateringen.

Hon hänvisade mig till Skatteverket då jag påtalade att jag ville ha återbetalning av för hög debiterad fordonsskatt.
Talade med Anders på Skatteverket och han sa att jag var den andra som ringde honom idag (kl. 09:45) i samma ärende. Den senaste fordonsskatten skulle de korrigera men de tidigare årens inbetalningar var jag tvungen att skriftligen begära att få återbetalda.

Den som precis som jag önskar få tillbaka tidigare års feldebiterad fordonsskatt kan med fördel skicka ett mail till fordon@skatteverket.se och begära återbetalning. Några fulltankningar blir det väl alltid om vi får igenom våra krav!

Christer
Bi-Fuel SportEdition
Posts: 9
Joined: 2012-02-06, 20:38
Location: Älmhult

Re: Någon med V70 -06 som på senare tid fått skatten sänkt?

Post by Bi-Fuel SportEdition »

Idag kom äntligen det efterlängtade beskedet via Skatteverket att Transportstyrelsen återbetalar oss den felaktigt debiterade fordonsskatten.
I meddelandet står det att man korrigerat felaktigt debiterad fordonsskatt fr.o.m. 1 oktober 2006 (då koldioxidbeskattningen infördes)
För min del handlar det om nästan två tusen - en skön seger mot Transportstyrelsen!
Hoppas nu alla får tillbaka sina pengar, även de som sålt sin bil men betalat in för hög fordonsskatt.
Post Reply