hjälp med tvärdöd 850?

Post Reply
thorderiksson
Posts: 3
Joined: 2012-04-22, 12:11

hjälp med tvärdöd 850?

Post by thorderiksson »

Har haft problem med att min 850 varit svårstartad när gastanken varit tömd, och jag nyss har tankat. Nu har den tvärdött helt på gas - upplevde det ungefär som att en säkring gick.
Den går dessutom dåligt på bensin också, hackar och darrar. Min verkstad har inte kommit underfund med vad det är. Kan det finnas ett samband?

Har läst här på forumet om ett kretskort som kan behöva renoveras (detta borde ju i så fall inte kunna förklara något om att den går dåligt på bensin också). Har varken nog med tålamod eller kunnande för att ge mig på ett sådant arbete själv. Har heller inte stor lust att lämna in hos Volvo och betala väldigt mycket. Något gott råd? Tips om kontakter till eventuell gaskunnig, icke-märkesverkstasd i Stockholm/Mälardalsregionen?
Eller någon här på forumet som kan tänka sig ett extraknäck?!
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

hjälp med tvärdöd 850?

Post by ribar »

Min V70 tvärdör på gas men går som en schweizisk klocka på bensin.
I mitt fall så är det troligen stegmotorns som bråkar och det kan i bästa fall
Åtgärdas med omlödning. Men Om din bil bråkar på bensindrift så låter det inte direkt som ett gasrelaterat problem.
Kollat tändstift och tändspolar?
thorderiksson
Posts: 3
Joined: 2012-04-22, 12:11

Re: hjälp med tvärdöd 850?

Post by thorderiksson »

Jag tror att det egentligen är två separata problem. Ryckigheten på bensin har jag haft ett tag och bilen har varit på verkstad en sväng, där de bytte stift och i övrigt inte kunde luska ut vad det handlade om.
Gasproblemet är nytt - om man bortser från att den på ett helt förutsägbart sett har tjuvdött efter tankning.
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

hjälp med tvärdöd 850?

Post by ribar »

Min V70 är helt oförutsägbar. I bland går den som den ska i tre-fyra tankar för att på femte tanken dö i en rondell.
Ofta dör den efter 1 mils körning.
När det var som kallast i vintras gick den som smort.
Jag tror därför att mina lödningar på stegmotorn är så dåliga att de är väderkänsliga.

Jag hade för avsikt att ta fram mekarvantarna i dag, men det regniga vädret fick mig att fega ur:)

Kan du slå över på gas när den dött eller vägrar den och dör igen?
thorderiksson
Posts: 3
Joined: 2012-04-22, 12:11

Re: hjälp med tvärdöd 850?

Post by thorderiksson »

Nu är den stendöd.
Mitt gamla problem, att den dött när jag försökt starta den nytankad, har jag kommit runt genom att starta och börja köra på bensin. Sedan, "i farten", har jag slagit över till gas och då har det funkat fint.
Har bestämt mig för att göra mig av med den nu - förutom detta är det en massa annat småfix som börjat krångla. Men det vore ju fint om det gick att utan allt för mycket besvär och pengar få hygglig ordning på den först.
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: hjälp med tvärdöd 850?

Post by M-G »

Hej!

Jag har nu köpt bilen i fråga.

Verkar det troligt att det är stegmotorn i gasfördelaren som strular? Är den enkel att byta? (dvs. kan man arbeta med lågtrycksdelen själv?) Jag har två extra gasfördelare liggandes. behvös något förbrukningsmaterial? God idé att byta gasfilter?

Hur tömmer man systemet på tryck om det är gas kvar i tanken?

Tack på förhand! :)
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: hjälp med tvärdöd 850?

Post by M-G »

Allt löste sig genom att knacka på gasfördelaren. Troligtvis dåliga lödningar. Nu går motorn bra på gas, men hacka rlite på bensin, så jag ska byta spridarna tänkte jag.
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Post Reply